החזרי מס עבור ביטוח חיים

אם אתם מפקידים בכל חודש כסף לביטוח החיים שלכם באופן עצמאי או במסגרת העבודה שלכם, אתם זכאים לקבלת החזרי מס עבור ביטוח חיים! מי זכאי לכך וכיצד מגישים את הבקשה להחזר? מיד תקבלו תשובות לכל השאלות.

על ביטוח חיים ומאפייניו

ישנם שני סוגים עיקריים של ביטוח חיים. הראשון הוא ביטוח חיים למקרה מוות הנקרא גם ריסק, השני הוא ביטוח חיים למקרה של אובדן כושר עבודה ונכות. מעבר לסוגים אלו ישנם גם תתי סוגים כמו ביטוח חיים למשכנתא וביטוח חיים פנסיוני הכולל את החיסכון לגיל הפרישה.

הפקדות לביטוח חיים והחזר מס על ההפקדות

אנשים רבים מפקידים כסף מידי חודש עבור ביטוחי חיים מהם נובעת זכאות למתן החזר מס ביטוח בריאות פרטי, במקביל לקבלת החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי שנובעת מהפקדות עבר לקופת גמל.

אצל שכירים הפקדת הכסף נעשית בדרך כלל ישירות מתלוש המשכורת. עצמאיים מפקידים לעצמם את הכסף והם צריכים להגיש בכל שנה טופס למס הכנסה על ההפקדות שביצעו.

על מנת לעודד יותר אנשים להפקיד לביטוח חיים, המדינה מעניקה החזרי מס עבור ביטוח חיים תמורת ההפקדות שבוצעו לביטוח זה. ההחזר יהיה בגובה 25% מתוך הסכום ששילם היחיד עבורו או עבור בן הזוג שלו עבור שנת המס.

שימו לב: ניתן להפקיד כסף לביטוח חיים רק כל עוד אתם תושבי ישראל. בנוסף, החזרי מס עבור ביטוח חיים מתאפשרים רק למי שהפקידו כספים לביטוח עד לתקרה שנתית כוללת של 34,000 שקלים. סכום זה עשוי להשתנות מעת לעת על סמך החלטתה של רשות המיסים, אך כל עוד מדובר בתקרה הנוכחית, סכום החזר המס השנתי מביטוח חיים עומד על 8,500 שקלים.

כדי להמחיש כיצד עובדים החזרי מס עבור ביטוח חיים, נשתמש בדוגמה:

אפרת היא תושבת ישראל שהפקידה לאורך שנת 2021 סכום של 30,000 שקלים לביטוח החיים. כעת היא זכאית להחזר מס בגובה 25% מהסכום אותו שילמה, כלומר 7,500 ₪. לו הייתה מפקידה אפרת 35,000 ₪ לאורך השנה בביטוח החיים, היא הייתה עוברת את התקרה המזכה ולכן לא הייתה זכאית ממנה להחזר מס כלל.

שימו לב: החזרי מס עבור ביטוח חיים לא יינתנו אם מישהו אחר ישלם לביטוח החיים

במקרים רבים קיים משלם אחר לקופת ביטוח החיים, הרשומה תחת שם של מישהו אחר כמו למשל בן שמשלם את הביטוח של אביו. במצב כזה החזר המס יינתן רק למי ששילם על הביטוח עצמו מכיוון שהוא זה ששילם סכום עודף שהוא זכאי ממנו להחזר.

החזרי מס עבור ביטוח חיים

איך ניתן לממש את ההחזר?

כדי לבקש החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל ולקבל אותם ישירות לחשבון הבנק, יש להגיש בקשה מתאימה לפקיד השומה או דרך אתר רשות המיסים אונליין. לבקשה יש לצרף את טופס 106 מהמעסיק – אישור מרכזי וחשוב לצורך בדיקת הבקשה ובו מרוכזים כל ההכנסות וההוצאות לרבות במס כפי שבוצעו עבורכם, הקצבאות שאליהן הופרשו כספים וסך נקודות הזיכוי הקיימות במס.

טופס 106 (טופס החזר מס ביטוח חיים) כשלעצמו הוא אסמכתא לאישור ההכנסות שמוכר על ידי המדינה ולכן אין לוותר עליו בעת הגשת הבקשה. יש לציין שהטופס צריך להיות מעודכן לשנה שממנה אתם דורשים החזר – בעבור החזרי מס מביטוח חיים לאורך שנת 2020 תתבקשו לצרף את טופס 106 הרלוונטי לשנת 2020 למשל.

ומה לגבי עצמאיים שאין להם טופס ממעסיק? עליהם למלא ולהגיש את טופס 135 שעניינו הוא עריכת חישוב מחדש למס המשולם ואת טופס 116 המהווה תיעוד הכנסות מרואה החשבון.

החזרי מס עבור ביטוח חיים: אל תוותרו על זכויותיכם

למרות שרשות המיסים מספקת החזרי מס בסכומים משמעותיים ביותר מידי שנה, עדיין לא כולם מודעים מספיק לזכויות שנובעות מפעולות כלכליות ומצבי חיים שונים ואינם יודעים שמאחוריהם מסתתרות הטבות שהם זכאים לקבל ולממש בכל עת.

לכן ההמלצה שלנו היא שלא לוותר על זכויותיכם בשום אופן ולבדוק מה מגיע לכם מכל פעולה ומהו סל ההטבות המלא שלכם. אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה ובקשה בנושא ותוכלו למלא את פרטיכם כדי שנציג יצור איתכם קשר בהקדם האפשרי.

איך מקבלים החזר מס על ביטוח חיים?

החזרי מס עבור ביטוח חיים ובכלל, נחשבים למורכבים. הם דורשים היכרות עם מגוון סוגים של הפרשות לביטוח, תחשיבים מורכבים, חוקים, תקנות ועוד. אמנם ניתן לעשות זאת גם באופן עצמאי, אבל אין ספק שמילוי מדויק, מפורט ושקול של הטופס בעזרת חברה המתמחה בהחזרי מס יעשה את ההבדל בין בקשה המסתפקת בסכום מועט לכזו שממקסמת את ההחזרים ומשיגה עבורכם אלפי ואף עשרות אלפי שקלים בחזרה.

האם יש החזרים גם ממכשירי חיסכון אחרים?

כן. גם הפקדות לקופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים מזכות בהחזרי מס, המתבטאות בצורה של זיכוי ולעתים גם ניכוי או שילוב בין השניים. הזיכוי הוא של החזר מס 35 אחוז בקרנות פנסיה וקופות גמל ו-25% בביטוחי החיים וביטוחי המנהלים.

עד לאיזה תאריך ניתן לבקש החזר מס?

ניתן להגיש בקשות להחזרי מס עד שש שנים אחורנית ולקבל מהן את כל הכספים ששולמו מעבר למה שצריך. שימו לב שעבור בקשת החזרים עבור יותר משנה אחת צריך להגיש בקשה נפרדת לכל אחת מהשנים ולצרף אליה ניירת מתאימה.