החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי

רבים מודעים לעובדה כי בעת משיכת כספים טרם המועד החוקי בקופת גמל יש לשלם מס הכנסה בשיעור של 35% אך הם לא מודעים לעובדה כי ניתן לקבל החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי, בעקבות עמידה בקריטריונים שונים.

במאמר זה נסביר מהי קופת גמל? מהם הקריטריונים לפטור מתשלום המס? איך ניתן להגיש בקשת החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי? יכול להיות שתהיו זכאים להחזרי מס, קראו וגלו:

פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי – תשלום 35% למס הכנסה

הגעה לגיל הפרישה זהו המועד החוקי לקבלת הכספים בקופת הגמל מבלי לשלם עבורם מס. אצל נשים גיל הפרישה הוא 62 ואצל גברים גיל הפרישה הוא 67. אם ברצונכם לקבל את הכסף שנמצא בקופת הגמל לפני מועד זה, תוכלו אך תצטרכו לשלם 35% מגובה הקופה למס הכנסה.

במספר מקרים בודדים ניתן למשוך את הכספים בקופת הגמל לפני גיל הפרישה ולקבל פטור מתשלום מס. במקרה ואתם משכתם כספים מקופת הגמל ואתם זכאים לפטור מתשלום המס – תוכלו להגיש בקשת החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי ולקבל את הכספים ששילמתם בחזרה!

אופן הגשת הבקשה להחזר מס וטופס 159

מיד נפרט את כל המקרים בהם תזכו לפטור מתשלום מס הכנסה בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי. המשותף לכל המקרים הוא שעל מנת לקבל החזרי מס בגין פידיון קופת גמל טרם המועד החוקי, עליכם לפנות לפקיד השומה או להגיש את הבקשה באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים, באמצעות טופס 135.

מלבד טופס הבקשה עצמה תצטרכו להגיש את טופס מספר 159. טופס זה נקרא "בקשת עמית למשיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס". לטופס זה תצטרכו לצרף אישור מחברת הניהול של כספי התגמולים על סכום כספי התגמולים שמשכתם ואת מספר תיק הניכויים של הקופה.

בגין כל קריטריון שעבורו תבקשו החזר מס, תצטרכו לצרף מסמכים מתאימים. שימו לב שבמקרים רבים ניתן לקבל גם החזר מס על ריבית מפיקדון או מתכנית חיסכון וכן החזרי מס עבור ביטוח חיים – כולם חסכונות שמשיכתם היא אירוע מס ובכולם קיימים מצבים של פטור.

 

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי
החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי בעקבות נכות רפואית

התנאים לקבל פטור מתשלום מס בעקבות נכות רפואית הם:
*נקבעה נכות רפואית ממחלה או תאונה שהתרחשה לאחר פתיחת קופת הגמל.
*נקבעה נכות רפואית לצמיתות בשיעור של 75% ומעלה.

על מנת להגיש בקשות עבור החזרי מס, מלבד הגשת טופס 159, תצטרכו להגיש עותק "נאמן למקור" מהגוף שקבע את הנכות הרפואית שלכם.

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי בעקבות הכנסות נמוכות

ניתן לקבל פטור מתשלום מס על פדיון קופת גמל אם האדם הפודה את קופת הגמל ובן/בת הזוג שלו הרוויחו פחות מ- 5,300 ש"ח יחדיו בחודש מסוים כאשר אין להם ילדים.
אם יש להם ילדים (ללא תלות במספר הילדים), עליהם להרוויח יחדיו פחות מ- 10,600 ש"ח בחודש מסוים. הסכום שיהיה פטור ממס יהיה ההפרש בין סכום התקרה לבין ההכנסות של הזוג בכל חודש. (הנתונים מעודכנים לשנת 2022).

לדוגמה, אם לזוג יש שני ילדים והם הרוויחו בחודש ינואר 7,000 ש"ח יחדיו, הם יהיו זכאים למשוך 3,600 ש"ח מקופת הגמל ולא לשלם מס על הסכום שמשכו – ניתן לעשות כך עבור כל חודש שהכניסו סכום נמוך בהתאם לתנאים של רשות המיסים.

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי בעקבות הוצאות רפואיות גבוהות

אדם המשלם על עצמו או על בן משפחה הוצאות רפואיות העולות מחצי מהכנסתו השנתית (בשנת מס אחת) זכאי לקבל פטור מתשלום מס אם ירצה לפתוח את קופת הגמל שברשותו ולמשוך כספים. גם אם האדם שילם על עצמו וגם על אחד מקרובי משפחתו והסכום הכולל של ההוצאות עולה על חצי מהכנסתו השנתית הוא יזכה לקבל פטור מתשלום מס.

על מנת להגיש את הבקשה להחזר מס בעקבות סיבה זו, עליכם לצרף לבקשה הוכחה על סך ההוצאות רפואיות באותה שנת מס ואישורים רפואיים על מצבו של קרוב המשפחה שעבורו שילמתם את ההוצאות הרפואיות. טיפולי שיניים לא נחשבים כהוצאה עבור פטור זה.

האם ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי?

כן. רשות המיסים מאפשרת להגיש בקשה להחזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי עד שש שנים אחורה. אם בשש השנים האחרונות משכתם כסף מקופת הגמל שברשותכם ואתם עומדים באחד התנאים שציינו במאמר, הגישו עוד היום בקשה להחזר מס והחזירו את הכספים המגיעים לכם בחזרה.

אם בעל קופת הגמל נפטר, יש זכאות להחזרי מס?

כן. ניתן לקבל פטור מתשלום מס החזר מס על משיכת תגמולים אם המשיכה מתבצעת תוך שלושה חודשים ממועד הפטירה. זכרו, כספים בקופת גמל הם גבוהים מאוד מאחר והם נצברים לאורך שנים, 35% מגובה ההפקדות הוא סכום גבוה ומשמעותי, כל כן שווה לבדוק זכאות להחזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי.

כמובן שיש יותר חוקים ותתי סעיפים למקרה זה אך אם אירוע כזה קרה, אנחנו משתתפים בצערכם ומייעצים לכם לפעול מהר על מנת להיות זכאים לפטור ממס הכנסה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn