החזר מס בגין לימודים

חרשתם, יגעתם, נבחנתם וסיימתם? מגיע לכם החזר מס בגין לימודים אקדמיים או מקצועיים! למי מגיעה הטבת המס וכמה מקבלים, איך מגישים בקשת החזר ומה צריך לדעת על זה? קראו וגלו:

גם לסטודנטים מגיעות זכויות במס

החיים הסטודנטיאליים מפרכים ואינטנסיביים, בין אם מדובר בתואר ראשון, שני, דוקטורט או לימודים מקצועיים. לאורך התקופה הסטודנטים נדרשים ללוחות זמנים עמוסים וצפופים ולסנכרון כלשהו בין ההתנהלות אישית בדירת מגורים (ראשונה בדרך כלל) ובניהול כלכלי עצמאי.

במטרה לעודד את ההשכלה הגבוהה בישראל ולסייע ללומדים בהתמודדות הכלכלית, מעניקה רשות המיסים הטבה לבוגרים שסיימו את לימודיהם, אותה ניתן לקבל בצורה של החזר מס בגין לימודים ולקבל ישירות לחשבון הבנק אלפי ואף עשרות אלפי שקלים.

מי זכאי ולכמה?

בוגרי לימודים לתואר ראשון ומסלולי לימודים מקצועיים (במקצועות ההנדסאות, טכנאות, שרטטים, חשמלאים, לבורנטים ובעלי תעודת הוראה) זכאים לנקודת זיכוי אחת במס למשך שנה.

בוגרי לימודים לתואר שני או שלישי זכאים לחצי נקודה במס למשך שנה.

בוגרי לימודי רפואה ורפואת שיניים זכאים לנקודת זיכוי אחת במס בשנה שאחרי סיום הלימודים ולחצי נקודת זיכוי נוספת בשנה שאחרי (כלומר שנתיים מסיום הלימודים). אם נקודות הזיכוי שלכם לא נוצלו במועדים המתאימים, תהיו זכאים לקבלת החזר מס בגין לימודים.

תוכלו לבחור האם לנצל את ההטבה בשנה או השנתיים לאחר מכן

מתוך הבנה לסיטואציה שבה הבוגרים מסיימים את לימודיהם ולא נכנסים מיד לשוק העבודה, מאפשר מס הכנסה לבחור האם לנצל את נקודת הזיכוי בשנה שלאחר סיום הלימודים או בשנה שאחריה. הסיבה לכך היא כדי לייצר הפחתה בחבות המיסים לסטודנטים שנמצאים בשנת העבודה הראשונה שלהם, שבה השכר עדיין בסיסי בשל מעט ניסיון בתחום. עם השנה השנייה להשתלבותם בשוק העבודה צפויה גם עליה בשכר ואיתה גם עלייה במדרגת המס, כך שנקודת הזיכוי שעדיין לא נוצלה תוכל לסייע בחבות המס השנתית.

כיצד מחושב החזר מס בגין לימודים?

מס הכנסה מבצע חישוב שנתי בסוף כל שנה קלנדרית (דצמבר) ומסתכל על השכר השנתי של כל אדם כדי לשבץ אותו למדרגת מס מתאימה ולקבוע את חבות התשלום שלו. בנקודה זו, מכניסים לתוך התחשיב את כל נקודות הזיכוי שמקנות הפחתה בתשלום.

אלא שבפועל נגבים כספים מהעובדים השכירים לאורך השנה על בסיס תחשיב שנעשה מראש, כך שלא חל עדכון בהטבות המס שהסטודנטים המסיימים אמורים לקבל והם למעשה משלמים מס עודף. מכיוון שרשות המיסים עצמה לא יוזמת החזרים, רשאים הזכאים להטבות המס לבצע הגשת בקשת החזר מס בגין לימודים ולקבל את הסכום העודף ששילמו בחזרה, בתוספת ריבית יפה של 4%.

מהו שווי נקודת הזיכוי במס?

נכון לשנת 2022, שוויה של נקודת זיכוי אחת במס הוא 223 לחודש ו-2,676 ₪ לשנה. שווי נקודות הזיכוי מתעדכן מידי שנה ומתורגם להנחה בחבות המס שהנישום נדרש לשלם.

איך מגישים בקשה להחזר מס לסטודנטים?

אם סיימתם את לימודיכם, חשוב לעדכן כעת את רשות המיסים בנושא באמצעות טופס 119. טופס זה מהווה למעשה בקשה להקלה במס לזכאים לתואר או לתעודה מקצועית ובהגשתו ההטבה תתרחש אוטומטית. כדי לקבלה, תצטרכו למלא את טופס 101 במקום העבודה ולסמן בו את עובדת היותכם בוגרי לימודים אקדמיים מ-3 השנים האחרונות. לבקשה יש לצרף את אישור זכאותכם לתואר או התעודה.

החזר מס בגין לימודים
החזר מס בגין לימודים

לא ביקשתם את ההטבה במס? עדיין לא מאוחר

גם אם התחלתם לעבוד מאז סיום הלימודים ולא ניצלתם את ההטבה שמגיעה לכם, תוכלו לבקש החזר מס עד 6 שנים לאחור ולקבל את הסכום העודף ששולם. יש להגיש את הבקשה עבור החזר מס בגין סיום לימודים על ידי טופס 135 של רשות המיסים ולצרף אליו את אישור התואר או התעודה שברשותכם. בנוסף יש לצרף לבקשה טופס 106 ממקום העבודה וצילום שיק או אישור חשבון שמאמתים את פרטי חשבון הבנק שאליו יעבור ההחזר.

הידעתם? נקודות הזיכוי שלכם מצטברות!

לימודים הם לא המצב היחידי שמזכה אתכם בנקודות זיכוי. למעשה, נסיבות רבות ומגוונות כמו תושבות בישראל, שחרור מהצבא, הורות, מגורים ביישוב מזכה, מילואים ועוד, מקנים לכם נקודות זיכוי במס ללא תקרה, כך שניתן לצבור אותן ללא הגבלה ולנצל אותן להנחה בחבות המס השנתית גם עד לסכום אפס לתשלום! תוכלו לבדוק את הזכויות הנוספות שייתכן וקיימות לכם מול מס הכנסה באתר שלנו ולהתעדכן בתנאי הזכאות ואפשרויות המימוש של כל הטבה.

כיצד מנצלים את ההטבה במס בגין לימודים?

בוגרי תואר ראשון ולימודים מקצועיים יוכלו לבחור אם לנצל את נקודת הזיכוי בשנה שלאחר שנת סיום הלימודים או בשנה שאחריה (שנתיים מסיום הלימודים). ניתן לקבל את נקודת הזיכוי יחד עם חצי נקודה נוספת, בהשלמה מקבילה של לימודי התואר השני. לא ניתן לצבור את הנקודות במקרה של תואר או לימודים נוספים בעתיד.

לא מימשתי את נקודות המס. מה עכשיו?

אם לא ניצלתם את נקודות הזיכוי או שמסיבה מסוימת הזכאות לא הועברה לידיעת מס הכנסה, תהיו זכאים לקבל החזר מס בגין לימודים עד 6 שנים רטרואקטיבית. חברה מקצועית לטיפול החזרי מס תבדוק כמה שילמתם לאורך שש השנים האחרונות והאם יש לכם הטבות וניכויים שלא נוצלו, שבגינם ניתן לדרוש החזר כספי.

השמעת המאמר לכבדי ראייה

החזרי מס לסטודנטים

החזרי מס לסטודנטים

  סטודנטים לתואר ראשון? תואר שני? או שאתם לומדים לימודי תעודה? יש לנו חדשות טובות בשבילכם, אתם תהיו זכאים למתן החזרי מס לסטודנטים ברגע שתסיימו

למאמר המלא »