החזר מס ילדים

ההוצאות על גידול הילדים לא פוסקות לעולם, אבל החדשות הטובות הן שמגיע להורים החזר מס ילדים שחוסך אלפי שקלים מידי שנה! אז מי זכאי ואיך מקבלים הטבות מס והחזרים? כל המידע מפורט כאן:

הטבת מס להורים

ילדים הם שמחה, אבל גם תשלומים, רכישות והוצאות כלכליות שלא נגמרות אלא מתחלפות על פי הגיל וצרכי המשפחה. יחד עם זאת, הילדים עצמם עשויים לסייע לא מעט לתקציב משק הבית, הודות לזכאות ההורים לנקודות זיכוי במס בעבור כל ילד במשפחה. נקודות אלה מתווספות לנקודות הזיכוי שניתנות עבור מגוון מצבים מזכים נוספים, כמו תושבות ישראלית, סיום תואר, מגורים ביישוב מזכה, מילואים ועוד והן מחושבות באופן מצטבר ללא תקרה.

כמה שווה נקודת זיכוי במס?

מס הכנסה קובע מידי שנה את שוויה של נקודת הזיכוי לחודש ושוויה בתחשיב מצטבר של שנה. נכון לשנת 2022, עומד שווי נקודת הזיכוי במס על 223 שקלים לחודש ו-2,676 ₪ בשנה. הנקודות ניתנות כהנחה, משמע שבהתקיימותן מופחת אותו הסכום מהן בחבות המס. בצבירה של נקודות רבות יכולה המשפחה לחסוך סכומים משמעותיים במס, אפילו עד לחבות בסכום אפס במס הכנסה.

החזר מס ילדים בשל נקודות זיכוי

הורים מקבלים נקודות זיכוי במספר מצבים מזכים אפשריים, כאשר הבסיסי שבהם הוא היותם הורים:

עבור ילדים שנולדו – יתקבלו 1.5 נקודות זיכוי במס, כלומר 4,014 שקלים באותה שנת מס.

עבור ילדים בגילאי שנה עד 6 שנים – יתקבלו 2.5 נקודות זיכוי, כלומר 6,690 ₪

עבור ילדים בגילאי 6-18 שנים – תתקבל נקודת זיכוי אחת, כלומר 2,676 ₪ 

עבור ילדים בני 18 – תתקבל 0.5 נקודת זיכוי במס עבור אותה השנה, כלומר 1,338 ₪ 

ההורים רשאים להעביר את נקודת המס שמגיעה להם בשנת הלידה לשנה שלאחר מכן, כדי להגיע ל-3.5 נקודות מס שמהן תתקבל הנחה משמעותית ביותר וניתן לבקש החזר מס הכנסה

בנוסף, הנקודות עד לגיל 6 שנים ניתנות לשני בני הזוג, כלומר שגם האב וגם האם יקבלו כל אחד מהם את סך נקודות הזיכוי בגין ההורות שלהם. הטבה זו שונה מיתר נקודות הזיכוי שניתנות עבור ילדים, שבהן רק אחד מבני הזוג יקבל את נקודות הזיכוי ולרוב זה יהיה ההורה שמקבל אליו את קצבת הילדים מהביטוח הלאומי.

החזר מס ילדים
החזר מס ילדים

החזר מס ילדים על הרצף האוטיסטי

בנוסף לנקודות שפירטנו עד כה, מוענקות 2 נקודות זיכוי נוספות לילדים שנמצאים על הרצף האוטיסטי (נקראות גם: החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים) ככל שהם עומדים באחד מהקריטריונים הבאים לפחות:

  • קיימת זכאות לגמלת ילד נכה
  • קיימת הפניה תקפה מוועדת השמה למסגרת החינוך המיוחד, כולל גן ילדים, בית ספר לחינוך המיוחד, כיתת חינוך מיוחד או כיתת שילוב וכן לימודים במסלול "07" במהלך התיכון.
  • לאחר גיל 18 – העדר יכולת השתכרות לצמיתות בשיעור של 74% לפחות. 
  • אפשרות לנקודת זכות נוספת תתקבל אם קיימת עמידה בשלושה תנאים מצטברים: עיוורון או שיתוק, תלות כלכלית בהורים ועמידה במבחן הכנסות אישי. 

כאשר התא המשפחתי חי יחד, הנקודות יינתנו רק לאחד ההורים. אם ההורים לא מנהלים משק בית במשותף, שניהם זכאים לנקודות המס.

החזר מס ילדים עם מוגבלות (נטולי יכולת)

ילדים שעונים להגדרת החוק ל"נטולי יכולת" (כלומר תלויים בהוריהם למחייתם כקטינים או כבגירים), מזכים את הוריהם ו/או האפוטרופוס שלהם במתן החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו או נטולי יכולת שעודם קטינים.

ההטבה מתייחסת לקבלת 2 נקודות זיכוי במס. במקרים של מצב בריאותי קשה שלא מאפשר טיפול במסגרת ביתית, המשפחה תוכל לבחור האם לקבל את נקודות הזיכוי במס, או לחילופין לקבל זיכוי בגובה 35%, המחושב מהפער בין הסכום ששולם למוסד המטפל ובין 12.5% מההכנסה החייבת של ההורה.  

כדי להחליט על האפשרות המשתלמת יותר, רצוי להתייעץ עם גורם מקצועי המתמחה בהחזרי מס ולבצע את החישוב המורכב. כמובן שהאפשרות קיימת רק להורים שמממנים מעצמם את שהות ילדיהם במוסד מיוחד. החזר מס ילדים במקרים הללו מטפס לעשרות אלפי שקלים בשנה. 

החזר מס ילדים בשל קבלת מענק עבודה (מס הכנסה שלילי)

זכויות ההורים הן סוגייה שחשוב להכיר ולהתמצא בה תמיד, אך בייחוד בתקופה הנוכחית שבה משבר הקורונה עדיין מהדהד ומקשה על הציבור כלכלית. על פי החוק, קיימת זכאות לבעלי הכנסה נמוכה שעומדים בקריטריונים, כשאחד מהם הוא הורות או הורות יחידנית הזוכה לתוספת. 

איך מקבלים החזר מס ילדים?

נקודות הזיכוי מתקבלות ככל שהעובד השכיר ציין את נסיבות ילדיו בהתאמה בטופס 101, או ככל שהעצמאי דיווח עליהן בדיווח השנתי שלו למס הכנסה. מכיוון שהרשות לא מתעדכנת במהלך השנה באופן יזום מול ההורים, נוצרים פערים בין תשלום המס שנגבה חודשית לבין הסכום "האמיתי" שמתגלה בסיום שנת המס. בנקודה זו ניתן להגיש בקשת החזר מס ילדים ולקבל בחזרה סכום כספי משמעותי מאוד.

מה צריך להגיש למס הכנסה?

עליכם למלא את טופס 135 באתר רשות המיסים ולצרף אישורים מתאימים (תעודת לידה, אישור וועדת השמה, אישור וועדה רפואית וכיוצ"ב), יחד עם טופס 106 מהמעסיק וצילום שיק מבוטל או טופס אישור חשבון שמאמתים את פרטי חשבון הבנק שאליו יועבר ההחזר.

עד לאיזה תאריך ניתן להגיש החזרי מס?

תוכלו להגיש בקשה להחזר עד 6 שנים לאחור, מה שעשוי להניב לכם סכום כספי משמעותי ביותר. כדי למקסם את גובה הכספים ולזרז את הטיפול בבקשה, ניתן להיעזר בחברה מקצועית להחזרי מס.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

החזר מס חינוך מיוחד

החזר מס חינוך מיוחד

האם ידעתם שהורים לילדים במסגרת מיוחדת זכאים לקבל החזר מס חינוך מיוחד? בואו לקרוא על כל הקריטריונים לזכאים, אופן מימוש ההטבה וקבלת החזרי המס במקרה

למאמר המלא »