החזרי מס בגין הפסקת עבודה

במציאות של היום, יותר ויותר אנשים מפסיקים את עבודתם בעקבות מגוון רחב של סיבות. בין אם הם פוטרו, יצאו לחל"ת, נפצעו בעבודתם, החליפו עבודה, רוצים לצאת לחופש ועוד. לרוב הפעולות שאנחנו עושים יש השלכות, חלק מההשלכות של הפסקת עבודה הן תשלום עודף למס הכנסה. אם הפסקתם את עבודתכם, המצב לא אבוד, ניתן להגיש בקלות בקשה להחזר מס ולקבל את הכספים העודפים ששילמתם בחזרה.

במאמר זה נדון על החזרי מס בגין הפסקת עבודה, נסביר מדוע מגיע לכם החזר מס ובגין אילו סיבות. קראו וגלו:

אופן חישוב התשלום למס הכנסה בצורה קלה ומובנת

תשלום המס מחושב באופן שנתי אך בפועל ישנם תשלומים חודשיים עבור מס הכנסה. כאשר שכיר עובד במקום עבודה, מקום העבודה מחשב את ההכנסה השנתית הצפויה שהעובד עתיד לקבל ולפי זה מוריד את גובה המס. גובה המס נקבע על פי מדרגת המס בהתאם לגובה ההכנסה. כל מדרגת מס מחייבת בשיעור מס שונה וככל שההכנסה גבוהה יותר כך שיעור המס גבוה יותר.

בנוסף למדרגות המס, תשלום המס נקבע על פי נקודות זיכוי. נקודות זיכוי יכולות להפחית את גובה תשלום המס. בצורה אוטומטית התושבים הגברים במדינה זכאים ל- 2.25 נקודות זיכוי והנשים זכאיות ל- 2.75 נקודות זיכוי. ניתן לקבל נקודות זיכוי נוספות והטבות נוספות במס הכנסה בעמידה בקריטריונים כמו: שירות מילואים, סיום לימודים אקדמיים או מקצועיים, התגוררות בפריפריה, בגין הורות לילדים ועוד.

מדוע מקבלים החזרי מס בגין הפסקת עבודה?

יכולות להיות סיבות רבות להפסקות עבודה: פיטורין, יציאה לחל"ת, אובדן כושר עבודה, חופשת לידה ועוד. המשותף לכולם הוא שהפסקת העבודה גוררת שינויים בגובה ההכנסה השנתית במהלך השנה. גובה ההכנסה השנתית משפיע על סכום המס שתצטרכו לשלם ושינויים בו יגרמו לשינויים במדרגת המס ועל כן שינויים בתשלום המס, אם שילמתם תשלום נמוך מדי תצטרכו להשלים את התשלום אך אם שילמתם תשלום גבוה מדי תהיו זכאי להחזרי מס בעקבות תשלום מס עודף.

כעת נסביר לעומק את הזכאות להחזר מס בכל אחת מהסיבות שעבורן תוכלו לקבל החזרי מס בגין הפסקת עבודה:

החזרי מס בגין פיטורין

פיטורין זה מצב לא נעים, מצב של חוסר וודאות מבחינת העתיד הכלכלי. בדרך ככל כאשר מפטרים עובד, לוקח לו זמן למצוא עבודה חדשה. בין אם העובד יושב בבית מספר חודשים או שהוא מוצא עבודה חדשה בשכר שונה מהשכר הקודם – בסוף שנת המס יהיו שינויים בגובה ההכנסה שלו. אם פוטרתם, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס על מנת לבדוק האם שילמתם מס עודף ולקבל אותו בחזרה.

החזרי מס בגין הפסקת עבודה
החזרי מס בגין הפסקת עבודה

החזרי מס בגין חל"ת

חל"ת היא חופשה ללא תשלום שבה נשמרים תנאי העובד- מעביד. החזרי מס חל"ת נהיו פופולריים במיוחד בתקופה האחרונה מאחר והמושג חל"ת עלה לכותרות בעקבות מגפת הקורונה. תוכלו להבין כי בעקבות יציאה לחל"ת, תפסיקו את עבודתכם לתקופה מסוימת ועל כך תצטרכו לשלם פחות מס על גובה ההכנסות השנתי שלכם, לכן תוכלו להגיש בקשה להחזר מס.

החזרי מס בעקבות תאונת עבודה

תאונת עבודה מובילה לאובדן כושר עבודה ולכן יכולת ההשתכרות פוחתת. גם אם אתם מקבלים מענקים מביטוח לאומי או מקבלים הפרשות מביטוח אובדן כושר עבודה, כנראה שגובה ההכנסות שלכם ירד. לכן, יכול להיות מצב בו בסוף שנת המס תגלו כי שילמתם מס עודף ועליכם להגיש בקשת החזר מס על תאונת עבודה על מנת החזיר את הכספים שמגיעים לכם בחזרה.

החלפתי את עבודתי בעקבות החלפת מקום מגורים, אני זכאי להחזר?

תלוי. ניתן לקבל נקודות זיכוי בהיקף שונה אם אתם גרים ביישוב המוגדר כפריפריה. את רשימת הישובים המזכים תוכלו למצוא באתר רשות המיסים ואת הבקשה להחזר מס תוכלו להגיש על מנת שיכירו לכם בנקודות הזיכוי שאתם זכאים לקבל.

פוטרתי לפני 6 שנים, אני עדיין זכאי להגיש בקשה להחזר מס?

תלוי. רשות המיסים מאפשרת להגיש לבקשה להחזר מס עד שש שנים אחורה. יכול להיות שעברו שש שנים מלאות ויוכל להיות שעברו פחות משש שנים. עליך להזדרז ולהגיש בהקדם בקשת החזרי מס בגין הפסקת עבודה לרשות המיסים על מנת לבדוק את הזכאות שלך.

האם כדאי להגיש בקשה להחזר מס?

בהחלט! ככל שהזמן עובר, כך מבינים יותר ויותר אנשים שהגשת בקשה להחזר מס שווה הרבה כסף. במקרה של החזרי מס בגין הפסקת עבודה, יגיע לכם החזר על שנה אחת או תקופה מסוימת בניגוד לבקשות החזרי מס בעקבות הטבות שלא מומשו עבור מספר שנים. למרות שהסכום שתקבלו בחזרה יהיה יחסית נמוך, הוא עדיין מגיע לכם. תחשבו כי בכל חודש אתם משלמים לרשות המיסים תשלום שאתם לא צריכים לשלם. זה הכסף שלכם. דרשו אותו בחזרה והגישו בהקדם בקשת החזרי מס בגין הפסקת עבודה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

החזרי מס חל"ת

החזרי מס חל"ת

  חל"ת, חופשה ללא תשלום – מושג לא חדש בנוף הישראלי, ומאז שהתפרצה מגפת הקורונה הפך לנושא שיחה מאוד פופולרי. אבל מה זה בעצם החזרי

למאמר המלא »
החזר מס החלפת עבודה

החזר מס החלפת עבודה

  החיים משתנים ללא הפסקה, בכל תחום ובמיוחד בתחום התעסוקה. ככל שעוברות השנים, כך תמצאו פחות ופחות עובדים שנשארים נאמנים למקום עבודה אחד לאורך מספר

למאמר המלא »
החזרי מס בגין פיצויים

החזרי מס בגין פיצויים

אם פוטרתם כנראה שאתם זכאים לתשלומי פיצויים, אך מכיוון שהם מחייבים במס, קיימת האפשרות לקבל החזרי מס בגין פיצויים שהתקבלו במהלך שש השנים האחרונות. מי

למאמר המלא »
החזר מס בגין פיטורין

החזר מס בגין פיטורין

בדרך כלל שכירים נהנים ממשכורת יציבה שנכנסת בכל חודש לחשבון הבנק, אך ישנם מקרים ונסיבות שבהם חלים פיטורים. במידה ואתם התפטרתם או שפיטרו אתכם, יש

למאמר המלא »
החזר מס לגמלאים

החזר מס לגמלאים

  אדם עובד בממוצע 45 שנים ובמסגרתן מתמודד עם אתגרים, הצלחות, קשיים ומצב כלכלי משתנה. כעת הגיע זמן המנוחה ואיתו גם הטבות שונות, ביניהן החזר

למאמר המלא »