החזר מס בגין מחלה

מחלות קשות, כרוניות ומסכנות חיים עשויות לספק החזר מס בגין מחלה, מה שצפוי לסייע ולו במעט להתמודדות הכלכלית של החולים ובני משפחותיהם. באילו מקרים חלה הזכאות ומתי ניתן לדרוש את ההחזר?

פטור מלא ממס לבעלי נכות ממחלה קשה

מחלות קשות שמביאות לשיבוש חמור של שגרת החיים, משבשות גם את היכולת לעבוד ולהתפרנס ומכאן גם לקשיים כלכליים שונים. במטרה להקל ולסייע, מציעה המדינה לכל החולים במחלה קשה או כרונית שנובעים ממנה אחוזי נכות, זכויות והטבות שונות, חלקן משתייכות למס הכנסה.

ההטבה המרכזית ביותר במס ניתנת למי שנקבעו להם שיעורי נכות של 90%-100% לצמיתות, או לחילופין לפרק זמן של 184 ימים ומעלה ומגלמת פטור מלא ממס. לצורך העניין חשוב להבהיר שבמס הכנסה מעגלים אחוזי נכות כלפי מעלה, כך שגם מקבלי נכות בשיעור 89.1% ויותר ייחשבו לצורך עניין הפטור כבעלי נכות של 90%. למעשה, מרגע שנקבעו אחוזי הנכות נכנס הפטור לתוקפו, אך בשל פערי הזמנים להתעדכנות מס הכנסה בנושא יחול חיוב במס ועליו ניתן לדרוש החזר מס בגין מחלה. 

קביעת אחוזי הנכות

אחוזי הנכות שמהם נובע פטור ממס ניתנים דרך וועדה רפואית במוסד לביטוח הלאומי. אדם שתבע נכות כללית יהיה זכאי לעמוד בפני הוועדה שתקבע את שיעור נכותו, שממנו נובעות כל ההטבות והזכויות מול הביטוח הלאומי עצמו, מול מס הכנסה ומול יתר הרשויות הממשלתיות. 

ומה קורה אם האדם העומד בפני הוועדה סובל משתי מחלות שונות? במקרה כזה, הוועדה תקבע נכות משוקללת על פי נוסחת החישוב הבאה: שיעור הנכות הנמוך מבין השתיים X (שיעור הנכות הגבוה – 100) + שיעור הנכות הגבוה. 

כך אם למשל, אדם מסוים סובל ממחלה בשיעור של 70% וממחלה אחרת בשיעור של 20%, לא יבוצע חיבור כך שהנכות תגיע ל-90%, אלא השקלול יתבסס על הנוסחה ועל פיה החולה יקבל נכות רפואית משוקללת של 76%. 

תקרת החזר המס בגין מחלה

האם נכים הסובלים ממחלה קשה ושברשותם נכסי נדל"ן מניבים בסכום גבוה, עדיין זכאים לקבל החזרי מס בגין בעיה רפואית מסוימת? סעיף 9 לפקודת מס הכנסה קובע שהפטור ממס לבעלי נכות של 90% ומעלה יינתן עד לסכום הכנסות שנתי של 501,000 שקלים ככל שתקופת הנכות שנקבעה היא לשנה לפחות. במקרה של קביעת נכות בין 184-364 ימים, הפטור יינתן עד לסכום הכנסות של 60-120 אלף שקלים בהתאמה. 

החזר מס בגין מחלת הסרטן

חולים במחלת הסרטן לסוגיה זכאים לפנות לביטוח הלאומי ולהגיש תביעת נכות, במסגרתה סביר להניח שיוכרו כבעלי נכות 100%, לעתים גם באופן זמני. ברגע שניתנת נכות זו, מתרחש פטור מלא מתשלום למס הכנסה או לחילופין החזר מס בגין מחלה אם כבר נגבה סכום מס מסוים לאחר שהפטור ניתן. 

החזר מס בגין מחלת הסכרת

סכרת לרוב מביאה לקביעת 10% נכות, כאשר צורך באינסולין קבוע מעניק 20% נכות. אך כאשר המחלה עצמה פוגעת באיברי גוף מסוימים בעקבות המחלה, צפויה להיקבע נכות בשיעור משמעותי ומכוחה יינתן גם החזר מס לחולי סוכרת.

החזר מס הכנסה בגין מחלה
החזר מס הכנסה בגין מחלה

החזרי מס בגין נכות ו/או עיוורון

איכות חייהם של אנשים שסובלים מליקוי רפואי מסוים נחשבת לירודה ולכן הם זקוקים לתמיכה ולסיוע שההוצאות עבורם גבוהות. לכן מתקבלות במקרים הללו הטבות רבות, כאשר חלקן מתייחסות גם לסוגיית המיסים. בנוסף, ייתכנו גם זכויות נוספות כמו למשל החזר בשל התאמות דיור, רכישת רהיטים ומוצרי חשמל, החזר הוצאות עבור חימום הבית, גמלות נוספות כמו ניידות או שר"מ ועוד. 

איך מקבלים החזר מס בגין מחלה?

מרגע שנקבע בוועדה רפואית כי אחוז הנכות עומד על 90% ומעלה, ניתן לפנות למס הכנסה יחד עם החלטת הוועדה וכל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים ולבקש החזר מס בגין מחלה. רשות המיסים תחיל את הכרתה בנכות ותכניס לתוקפו את פטור המס בכפוף להגשת תביעה מתאימה באתר או ישירות לפקיד השומה בסניף.

מכיוון שעשוי לחלוף זמן בין קביעת שיעור הנכות וקבלת ההכרה מרשות המיסים, תיתכן חבות מס מוגדלת שבדיעבד אמורה להתבטל. ככל שנוצרה ושולמה חבות מס שכזו, יש להגיש לרשות המיסים את טופס 135 שעניינו בקשה להחזר מס ולצרף אליו את אישור הוועדה ויתר המסמכים הרפואיים המתאימים. הטיפול בבקשות אלו מתרחש מהר ובסיומו יועבר ההחזר ישירות לחשבון שמופיע בפרטי הבקשה.

גורם מקצועי יעניק לכם שקט נפשי

מחלה כרונית או קשה מצריכה התמודדות יומיומית אינטנסיבית בכל מישורי החיים, כך שבאופן טבעי סוגיית הזכויות נדחקת הצידה. נוסיף לכך את המורכבויות הבירוקרטיות שכרוכות בכל תהליכי מיצוי הזכויות מול המדינה ונקבל דחייה ואף הסתייגות מטיפול בנושא מצידם של החולים ומשפחותיהם. 

לכן קיימת האפשרות לפנות לגורם מקצועי המתמחה בהחזרי מס ולהעניק לעצמכם שקט נפשי וביטחון מוגבר בקבלת החזר המס. 

תוך כמה זמן צפוי להתקבל החזר מס בגין מחלה?

רשות המיסים מתחייבת לספק החזרי מס בתוך שנה, כאשר רוב הבקשות מטופלות במסגרת זמנים יעילה יותר, של כ-120 ימים. יחד עם זאת מניסיוננו, במקרה של החזר מס ממחלה שמטופל על ידי גורם מקצועי, הבקשה תיקלט ותאושר מהר בהרבה.

כיצד מקבלים החזר מס רטרואקטיבי?

ניתן לדרוש ולקבל החזר מס בגין מחלה עד 6 שנים לאחור, כך שאם קיימים לכם אחוזי נכות בשל מחלה כלשהי וטרם מימשתם מהם את הזכויות, תוכלו לקבל את כספכם בחזרה בכל מקרה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

החזר מס לחולי סוכרת

החזר מס לחולי סוכרת

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם, עם שיעורי תחלואה גבוהים בישראל. למעשה, לפי נתונים הקיימים בידי משרד הבריאות, הסוכרת בישראל נמצאת במגמת עלייה עקבית.

למאמר המלא »
החזר מס קורונה

החזר מס קורונה

החזר מס קורונה מתייחס לתקופה שבה המגפה גרמה לנזקים כלכליים בקרב שכירים ועצמאיים רבים, ככל שאלו נאלצו להתמודד עם מחזורי מכירות נמוכים, פיטורין פתאומיים והכנסות

למאמר המלא »