החזרי מס לגרושים

 

כאשר בני זוג מתגרשים, המצב לעתים הופך מורכב ומלווה במתחים, אתגרים נפשיים, חברתיים ובעיקר כלכליים. במהלך הגירושים לא תמיד ניתן לדעת מה צופה העתיד אך ישנה נחמה אחת והיא בתחום המיסים. החזרי מס לגרושים ניתנים בעקבות מספר לא קטן של קריטריונים והם יכולים להפוך מצב עגום למצב משתלם.

מהם החזרי מס?

החזרי מס ניתנים בעקבות תשלום מס עודף. בדרך כלל, משלמים תשלום מס עודף כאשר מגיעה הנחה או פטור מתשלום מס הכנסה שלא נוצל או בעקבות שינוי במדרגות מס שחייב תשלום מס גבוה יותר מהנדרש.

החזרי מס בעקבות נקודות זיכוי
נקודות זיכוי מהוות הנחה בתשלום מס הכנסה. באופן אוטומטי כל תושב ישראל מקבל 2.25 נקודות זיכוי ואילו הנשים מקבלות תוספת של 0.5 נקודות זיכוי. נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 223 ש"ח בחודש ו- 2,676 ש"ח בשנה. נקודות זיכוי נוספות ניתנות לקבוצות שונות וככל שיהיו לכם יותר נקודות זיכוי כך התשלום למס ההכנסה יהיה נמוך יותר. ניתן להשתמש בנקודות זיכוי עד תשלום המס יגיע לאפס.

ישנן הטבות שמגיעות באמצע שנת המס (כמו נקודות זיכוי עקב הולדת ילדים) וישנן הטבות שפשוט לא מומשו. במקרים כאלו ניתן להגיש בקשה לחישוב החזר מס ולקבל את הכספים העודפים ששילמתם בחזרה.

החזרי מס בעקבות שינוי במדרגת המס

מדרגות המס נקבעות בכל שנה על ידי הממשלה. ככל שההכנסה של העובד תהיה גבוהה יותר, כך שיעור המס שהוא יצטרך לשלם יהיה גבוה יותר והחלוקה מתבצעת על פי מדרגות. בכל שנה נקבע סכום המדרגה המינימלית, שמשכורת שנתית נמוכה ממנו מהווה פטור מתשלום מס הכנסה.

במהלך השנה יכולים לקרות שינויים רבים שיגרמו להכנסה לרדת ולעלות ויכול להיות שתחויבו בתשלום מס גבוה יותר ממה שאתם צריכים לשלם. במקרה כזה תוכלו להגיש בקשה להחזר מס על הסכום העודף ששולם.

החזרי מס למשפחות חד הוריות

ישנם מצבים, לאחר גירושים שהורים רבים נחשבים חד הוריים, אותן משפחות זכאיות להטבות החזרי מס למשפחות חד הוריות. הורה הנחשב הורה יחידני מקבל נקודת זיכוי אחת במס הכנסה בכל חודש ללא תלות במספר הילדים שברשותו. שימו לב כי זוהי הטבה קבועה והיא ניתנת עד שהילד הצעיר ביותר יעבור את גיל 19.

החזרי מס בגין תשלום מזונות

גם אם הגרוש עדיין לא נישא בשנית וגם אם הוא כן נישא בשנית, כל עוד הוא משלם מזונות הוא יהיה זכאי לקבל החזר מס משלמי מזונות בעקבות הטבה שיקבל. כמו גם החזרי מס לגרושים. גובה ההטבות לגרוש עומד על נקודת זיכוי אחת בתשלום מס הכנסה.

החזרי מס לגרושים
החזרי מס לגרושים

פטור ממס בעקבות קבלת תשלום מזונות

ההורה שמקבל את תשלום המזונות פטור תשלום מס הכנסה. כידוע, בגין כל הכנסה (הכנסה מיגיעה אישית וגם הכנסה לא מיגיעה אישית) יש צורך לשלם תשלום מס הכנסה אך במקרה הזה מגיע פטור מהתשלום. אם שילמתם מס על המזונות פנו במהרה לרשות המיסים על מנת לקבל החזר על התשלום.

החזר מס עבור משמורת משותפת על הילדים

במידה והוחלט כי שני ההורים יחלקו את המשמרות על הילדים, כל אחד מההורים יזכה לקבל נקודת זיכוי אחת במס הכנסה – למשל החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת. גם הטבה זו ניתנת ללא תלות במספר הילדים אך לא ניתן לקבל הטבה כפולה, אם אחד ההורים מקבל נקודת זיכוי עבור תשלום מזונות הוא לא יקבל נקודת זיכוי נוספת עבור משמורת משותפת על הילדים.

החזר מס בעקבות החלפת עבודה או אבטלה

איך מגישים בקשה להחזר מס? גם אם אתם במהלך גירושים, מלבד החזרי מס לגרושים, תוכלו לקבל החזרי מס נוספים.
לעיתים, גירושים מובילים להחלפת עבודה, הפסקת עבודה, לקיחת חופשה ארוכה מהעבודה ועוד. כל השינויים האלו יכולים לגרום להכנסה השנתית הצפויה של אחד מבני הזוג לרדת ולכן לגרום לירידה במדרגת המס. מומלץ לבדוק מהו גובה המס שעל בן הזוג לשלם במהלך השנה ואם אכן מצב זה קרה, יש להגיש בקשה להחזר מס.

תהליך הגשת בקשה להחזר מס

את הבקשה לקבלת החזרי מס לגרושים יש להגיש עבור כל שנת מס בנפרד. ניתן להגיש את הבקשה על ידי פנייה לרשות המיסים. ניתן לגשת לאחד סניפי רשות המיסים, לשלוח את הבקשה בדואר או להגיש את הבקשה באופן מקוון דרך אתר האינטרנט שלהם.

אל הבקשה יש לצרף מסמכים כמו תלושי משכורת ומסמכים המהווים אישור על סוג הבקשה להחזר מס. לדוגמה, פסק דין המעיד על תשלום מזונות, הסכם מזונות חתום או תצהיר נשואים החיים בנפרד.

לסיכום

יש מגוון רחב של קריטריונים שעבורם תוכלו לקבל החזרי מס לגרושים. רוב הקריטריונים מעניקים נקודות זכות חודשיות ולכן סכומי ההחזר שמגיעים לכם מצטברים ויכולים להגיע לסכומים משמעותיים. אל תוותרו על הזכויות שלכם והגישו בהקדם בקשה להחזר מס. סכומי ההחזר יוכלו לעזור לכם לחיות את החיים שלאחר הגירושים בפחות לחץ כלכלי.

האם ניתן להגיש בקשה אחת להחזר מס על מספר שנים?

לא. ניתן לקבל החזרי מס לגרושים לאחר הגשת בקשה להחזר מס עבור כל שנת מס. בנוסף, ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס לאחר ששנת המס הסתיימה.

האם ניתן לקבל החזרי מס לגרושים רטרואקטיבית?

כן. רשות המיסים מעניקה את האפשרות להגיש בקשה להחזרי מס עד שש שנים אחורה. כלומר, החזר מס עבור שנת 2016, ניתן להגיש עד סוף שנת 2022.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn