החזרי מס לנכים

נכים זכאים להטבות מסוימות מהרשויות, ביניהן גם החזרי מס לנכים ואף פטור מתשלום מס במקרים של נכות גבוהה. מה בדיוק מגיע וכיצד דורשים החזר?

הקלות אפשריות במצבי נכות

כל סוג של נכות גורם לקושי יומיומי משמעותי במגוון תחומים: מהתפקודי-תעסוקתי ועד הכלכלי. לאור זאת, קיימת הוראת חוק לפיה ניתן לדרוש ולקבל החזרי מס לנכים, כחלק מסל אפשרי של הטבות שנועדו להקל על ההתמודדות במישורים שונים, כמו תשלום מס רכישה מופחת או פטור מס, קבלת תג חניית נכה ועוד.

פטור מתשלום מס לנכים

אחת ההטבות המשמעותיות שניתנות במצבי נכות, היא זכאות לפטור מס מלא. יחד עם זאת, מדובר בהקלה שמעטים מקבלים אותה והיא תתממש רק במקרה של נכות צמיתה בשיעור של 90% ומעלה, שנקבעה על ידי וועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי. מלבד לנכות קיים פטור מלא במס גם לבעלי עיוורון מוחלט או ליקויי ראייה שברשותם תעודת עיוור. ככל שנקבעו מצבים אלו מול הביטוח הלאומי ובמקביל נגבו כספי מס, ניתן יהיה לבקש החזר מס לנכה או עיוור

זכויות נוספות

נכים בדרגת הפטור ממס זכאים גם למימון הוצאות שונות כמו רכישת מוצרי חשמל ומוצרי חימום, מייבש כביסה ודוד שמש, רהיטים שונים והתאמות דיור. עיוורים וליקויי ראייה זכאים לאמצעים כמו צג ברייל, תוכנות הקראה שונות וכד'. 

בנוסף, עליכם לדעת שחולים במחלות קשות או ממושכות שמוכרות על ידי הביטוח הלאומי זכאים מעבר לקצבה הניתנת להם גם להחזרי מס. לפיכך קיימת האפשרות לדרוש החזר מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי, לקבל החזרי מס לחולים במחלה קשה ועוד

נתון שחשוב להכיר

אם אתם נמצאים לפני הוועדה הרפואית ומסיבה זו מתעניינים בקבלת החזרי מס לנכים, דעו שהביטוח הלאומי ורשות המיסים לא בוחנים ליקויים בצורה מצטברת אלא בשקלול. למה הכוונה? אדם עם פגיעה המזכה ב-80% נכות למשל ומצב רפואי המזכה ב-15% נכות נוספים, לא יקבל 95% נכות. לטובת הקביעה משתמשים בנוסחה שבה לוקחים את אחוז הנכות הנמוך ומכפילים בתוצאת אחוז הנכות הגבוה פחות המספר 100. לאחר מכן, מחברים את אחוז הנכות הגבוה. 

ואם ניישם את הנוסחה על הדוגמה שלנו, הרי ששיעור הנכות של אותו תובע יעמוד על 83%, משמע שהוא אינו עומד בקריטריונים לפטור מס. יחד עם זאת, מי שיקבל למשל נכות משוקללת של 89.2, תקנות המס קובעות שיש לעגל לו את אחוזי הנכות מעלה ולכן הוא יקבל 90% ואת הטבות המס. נוסיף שהנכות שנקבעה מוכרחה להיות לצמיתות (כלומר לתקופה של 185 ימים לפחות). 

החזר מס לנכים
החזר מס לנכים

כיצד מקבלים החזרי מס לנכים?

ברגע שניתן שיעור הנכות המתאים ואותו אדם רוצה לממש את זכאותו, עליו להגיש לרשות המיסים את טופס 1516 ולצרף אליו את אישור הוועדה הרפואית בה מצוינים אחוזי הנכות. משך הטיפול בדרך כלל ממושך למדי, כך שאותו אדם בינתיים ממשיך לשלם מס משמעותי למרות שכבר קיבל ממנו פטור.

במקרים אלו חשוב לדרוש החזרי מס לנכים, מה שישיב לידי הזכאים סכום כספי מכובד. 

ניתן לקבל החזרי מס עד 6 שנים לאחור!

החזר המס נחשב לפרוצדורה פשוטה, בוודאי הרבה יותר מזו שנדרשים לה בקביעת אחוזי נכות. כדי לקבל את הכספים העודפים ששולמו למס הכנסה יש למלא את טופס 135 ולהגיש אותו באופן מקוון דרך האתר או ישירות לפקיד השומה ולסמן בו את עילת הבקשה המתאימה (אחוז נכות).

את הבקשה אפשר להגיש עבור מסגרת זמנים נדיבה, של עד 6 שנים רטרואקטיבית. כך שאם אדם מסוים קיבל נכות קבועה בשנת 2022, הוא זכאי להחזר מס עבור כל השנים משנת 2016 ואילך. 

החזר זה ניתן גם בעבור הטבות נוספות ממס הכנסה שאינן נובעות מההכרה בנכות, כמו למשל נקודות הזיכוי שמגיעות לכל אזרחי ישראל בשל תושבות ישראלית, ילדים עד גיל 18, החזקת נטול יכולת במוסד סיעודי, סיום לימודים אקדמיים, מגורים ביישוב מזכה ועוד. 

האם מס הכנסה עלול "להתעורר" ולגלות שחייבים לו?

בקופת המיסים נמצאים מאות מיליארדי שקלים ששולמו על ידי הציבור כסכומים עודפים שעדיין לא נדרשו בחזרה, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא החשש "להעיר" את מס הכנסה. על פי סקרים שונים שנערכו בנושא, אנשים רבים חוששים שאם הם יבקשו החזר מס, רשות המיסים תערוך בדיקה ותגלה דווקא את המצב ההפוך – שבו הם שילמו מעט מידי ולכן חייבים כספים.

תיאורטית מדובר בהחלט במצב אפשרי, אך הסיכויים לכך נמוכים מאוד בשל התנהלות הרשות ודרכי הגבייה שלה: המס מחושב שנתית, אך נגבה מהעובדים השכירים דרך תלוש המשכורת מידי חודש, כך שהסיכוי לכך שחל תשלום נמוך מידי מזערי מאוד.

יחד עם זאת, כדי להימנע מהמצב ולאפשר החזרי מס לנכים בקלות יתרה וללא סיבוכים בדרך, אפשר להעביר את הטיפול בנושא לחברה מקצועית להחזרי מס והיא תבצע בדיקה מקדימה לבחינת הזכאות להחזר, ללא מעורבות מצד פקידי השומה אלא על בסיס הנתונים הקיימים במערכת. רק כאשר הזכאות נבדקת ועולה ממנה האפשרות להחזר מס (בנקודה זו יהיה אפשר להעריך את הסכום הצפוי), תוגש בקשת החזרי מס לנכים כחוק. 

אילו טפסים צריך למלא לקבלת החזרי מס לנכים?

תחילה יש להגיש את טופס 1516 בצירוף קביעת הנכות מהוועדה הרפואית וכל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, כדי שרשות המיסים תכיר בנכות. לקבלת החזר מס לאחר מכן, יש למלא ולהגיש את טופס 135.

האם מדובר בסכום כספי גדול?

כן, בהחלט. רוב בקשות החזרי המס מזכות בפועל בסכומים של אלפי שקלים, שמתקבלים בתוספת ריבית והצמדות בשיעור של 4%, כך שהסכום החוזר גבוה יותר מזה ששולם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

החזר מס לנכה או עיוור

החזר מס לנכה או עיוור

אנשים שמתמודדים עם נכות או עיוורון מקבלים מהמדינה זכויות, הטבות והנחות שונות, שנועדו להקל על אורח חייהם ועל ההוצאות הכלכליות הרבות. במאמר זה נענה על

למאמר המלא »