החזרי מס לתושב ביישוב ספר

 

עבור רבים, המחשבה לעבור לגור ביישובי ספר (ישובים פריפריאליים) עולה בעקבות ההנחה המשמעותית הניתנת בתשלום מס ההכנסה. אם אתם כרגע גרים באזור המוגדר פריפריה, דעו כי יש סיכוי שאתם זכאים לקבל החזרי מס לתושב ביישוב ספר. בהמשך המאמר נציג את ההטבה הניתנת ואת אופן המימוש שלה. מדובר על הטבה שתחסוך לכם כסף רב, הכול כאן:

הישובים המזכים בהטבות מס

ישוב ספר זהו שם נוסף לעיר פריפריאלית, כלומר עיר שגובלת עם עיר גדולה אחרת. על פי ההגדרה, עיר בפריפריה מתאפיינת בבנייה מועטה יותר מעיר גדולה, אך בארץ ישראל, פריפריה מתייחסת לישובים הנמצאים בעיקר בצפון או בדרום הארץ. לדרים ביישובים כמו אלו מגיעים החזרי מס לתושב ביישוב ספר.

הישובים הפריפריאליים הכלולים ברשימת הזכאות עבור החזרי מס, משתנים בכל שנה על ידי רשות המיסים. גם בתוך רשימת היישובים, כל ישוב מקבל היקף הטבה משתנה משנה לשנה.

הטבת המס ונקודות זיכוי

במדינת ישראל, תשלום המס החודשי נקבע על פי מדרגות המס (שנקבעות על פי הכנסה שנתית צפויה) ועל פי נקודות זיכוי. נקודות זיכוי מהוות הנחה בתשלום מס ההכנסה. כל תושב במדינת ישראל זכאי באופן אוטומטי ל- 2.25 נקודות זיכוי ואילו הנשים זכאיות ל- 2.75 נקודות זיכוי.

נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 223 ש"ח בחודש ו- 2,676 ש"ח בשנה. בכל שנה, גובה הערך של נקודת הזיכוי משתנה. נקודות זיכוי יכולות להביא למצב של תשלום מס הכנסה ששווה לאפס אך לא יכולות לזכות בכסף בעקבות עודף נקודות זיכוי.

נקודות זיכוי ניתנות על ידי המדינה לאוכלוסיות בקבוצות שונות על מנת לקדם אינטרסים של המדינה ועל מנת לצמצם פערים שונים. כמו למשל הטבות מס בפריפריה שמעניקות לתושביה הטבת מס בדמות נקודות זיכוי. כפי שציינו, כל ישוב ברשימה מקבלת נקודות זיכוי בהיקף שונה.

זכאות להטבה- למי מגיע הטבות מס?

זכאים להטבה יהיו תושבים שמתגוררים בישוב המוגדר ישוב ספר (פריפריה) לפחות 12 חודשים ברציפות. הזכאות נקבעת על פי מרכז חייו של האדם, במעבר לישוב כזה יש לשנות את מקום המגורים בתעודת הזהות ובמשרד הפנים על מנת להיות זכאים.

באופן רטרואקטיבי תוכלו לקבל את ההטבה מתחילת המגורים בישוב אך עליכם לצבור ותק של 12 חודשים לפחות. על מנת לקבל את ההחזר הרטרואקטיבי עליכם להגיש בקשת החזרי מס לתושב ביישוב ספר.

מימוש ההטבה

לאילו הטבות זכאי אדם עובד המתגורר ביישוב בספר? במקום העבודה שלכם תצטרכו לסמן בטופס 101 כי אתם גרים בפריפריה ולהציג אישור תושבות חתום על ידי הרשות המקומית. מקום העבודה ידאג לעדכן את הפרטים ולזכות אתכם בגובה נקודות המס. אם לא ידעתם על קיומה של ההטבה ומכל סיבה שילמתם עודף מס על תקופה מסוימת, תוכלו להגיש בקשה על החזרי מס לתושב ביישוב ספר.

החזרי מס לתושב ביישוב ספר
החזרי מס לתושב ביישוב ספר

תהליך הגשת הבקשה להחזר מס

ראשית, לפני הגשת הבקשה, וודאו כי אכן הישוב בו אתם גרים הוא אחד מהישובים הכלולים ברשימה המזכה. שנית, וודאו כי אתם גרים בישוב מעל 12 חודשים. אם עניתם על התנאים האלו, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס בפניה פיזית לסניפי רשות המיסים או באופן מקוון דרך האתר.

בקשת החזרי מס בפריפריה ניתן להגיש רק לאחר ששנת המס הסתיימה ועליכם לצרף תלושי שכר עבור כל החודשים של שנת המס. אנשי רשות המיסים יבצעו חישוב החזר מס ויוודאו אם אכן שילמתם עודף מס באותה שנה. אם תמצאו זכאים תקבלו את סכום ההחזר ישר לחשבון הבנק שלכם בתוספת 4% הפרשי הצמדה וריבית.

לא רק החזרי מס לתושב ביישוב ספר – גם החזרי מס לעובדים מהבית

יש מספר קריטריונים שתוכלו לקבל עבורם החזרי מס אם אתם עובדים מהבית. בעידן החדש והמודרני יותר ויותר אנשים עובדים מהבית. רשות המיסים מכירה בחלק מההוצאות וניתן להזדכות על ההוצאות באופן יחסי. לאחר ששנת המס מסתיימת ניתן להגיש בקשה להחזר מס בצירוף מסמכי ההוצאות ולקבל החזר על ההוצאות!

הוצאות שעליהן ניתן לקבל החזרי מס לעובדים מהבית: שכר דירה, הוצאות שוטפות של הדירה הקשורות לביצוע העבודה, תשלום לימודים מקצועיים, תשלום לאגודות מקצועיות, תשלום לרואה חשבון ועוד.

החזרי מס לתושב ביישוב ספר – הטבה משתלמת

לעומת הטבות מס חד פעמיות שמקנות הנחות זמניות בתשלום המס, הטבת מס שניתנת בעקבות התגוררות בפריפריה מעניקה הטבה קבועה ומתמשכת. לטווח רחוק, ההטבה מגיעה לסכומים משמעותיים ואם לא ידעתם שאתם זכאים להטבה, באמצעות החזרי המס תוכלו לקבל סכום גבוה בבת אחת. אתם גרים בישוב פריפריאלי? בדקו עוד היום האם אתם זכאים להחזרי מס בעקבות תשלום עודף למס הכנסה.

אני גרה בישוב המוגדר פריפריאלי כבר 10 שנים, האם אקבל החזר מס על התקופה?

לא. החזרי מס לתושב ביישוב ספר ניתן לקבל באופן רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה. לדוגמה, בקשה להחזר מס על שנת 2016 יש להגיש עד סוף שנת 2022. בנוסף, עליכם לבדוק כי אכן העיר הפריפריאלית שאתם גרים בה הייתה ברשימת הישובים באותה שנה שתרצו להגיש עליה החזר מס.

האם ניתן להגיש בקשת אחת להחזר מס עבור מספר שנים?

לא. יש להגיש בקשה נפרדת עבור כל שנת מס בצירוף המסמכים הרלוונטיים לאותה השנה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn