חישוב החזר מס

 

ניתן לקבל החזרי מס בעקבות מגוון רחב של סיבות, בגין קריטריונים אישיים ובגין מצבים בחיים המצריכים מאתנו שינויים. חישוב החזר מס הוא פשוט לחישוב וזהו תמריץ לכך שיותר אנשים יהיו מודעים לנושא. ככל שיותר אנשים יהיו מודעים לסיבות שבגללן ניתן לקבל את ההחזר, כך יותר אנשים יזכו בכסף המגיע להם בחזרה. במאמר זה נסקור את הסיבות, נסביר את חישוב החזר מס ונציג מידע חשוב בנושא. המשיכו לקרוא:

מהם הקריטריונים שלפיהם מחושב תשלום מס הכנסה?

רבים מהעובדים רואים בכל חודש הורדה של מס הכנסה אך לא באמת מבינים את איך חישבו את גובה ההורדה. דרך ביצוע חישוב מס הכנסה שנתי מגלים מידע קריטי שינחה אתכם בהבנה, האם אתם זכאים לקבל החזרי מס.

התשלום למס הכנסה יורד בכל חודש אך הוא מחושב באופן שנתי. בכל חודש מקום העבודה שלכם מעריך את ההכנסה השנתית הצפויה שלכם ובודק באיזו מדרגת מס אתם נמצאים. הימצאות במדרגת מס מסוימת מצביעה על שיעור המס שאותו אתם צריכים לשלם. כמובן שככל שההכנסה שלכם נמוכה יותר, כך תשלום המס שתשלמו יפחת.

לאחר בדיקת מדרגות המס, יורד מהתשלום הטבות והנחות במס הכנסה אשר מגיעות לעובד. הנחות אלו נקראות נקודות זיכוי במס הכנסה על ידי חישוב החזר מס הכנסה שנתי. כל תושב במדינת ישראל יהיה זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי באופן אוטומטי, כאשר הנשים יהיו זכאיות ל- 2.75 נקודות זיכוי. מעבר לנקודות זיכוי האלו, ניתן לקבל נקודות זיכוי נוספות אם אתם עומדים בקריטריונים שונים: סיום לימודים אקדמיים או מקצועיים, התגוררות בפריפריה, בגין הורות לילדים ועוד.

נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 236 ש"ח בחודש ו- 2,676 ש"ח בשנה. נקודות זיכוי אינן מוגבלות כל עוד אתם זכאים להם, הן תקפות עד שהתשלום אותו אתם חייבים במס יגיע לאפס.

מדוע רשות המיסים נותנת אופציה להחזרי מס?

כפי שהסברנו, התשלום למס הכנסה מחושב באופן שנתי אך יורד בכל חודש. העובדה הזאת יכולה לגרום להרבה בעיות באופן החישוב. חשבו על כך שאתם משלמים תשלומים על פי חישוב עתידי, אך בפועל, העתיד אינו ידוע וכל דבר יכול לקרות. כך גם גובה ההכנסה השנתית יכול להשתנות.

הדוגמה שיכולה להסביר את הנושא טוב ביותר היא תקופת הקורונה. תקופת הקורונה גרמה לשינויים בלתי צפויים ביכולת ההשתכרות של רוב העובדים במדינה. מאחר ועובדים התחילו את השנה עם הכנסה צפויה ועל פיה שילמו את המס, בהמשך השנה ההכנסות ירדו משמעותית ולכן יכול להיות מצב בו שילמו יותר ממה שהיו אמורים לשלם, הרי מגובה מסוים של הכנסה אין חובת תשלום מס. לכן במצב זה מגיע לעובדים החזר מס הכנסה.

הסיבות הקלאסיות להגשת בקשה להחזר מס הן:
*שינויים במהלך השנה שהשפיעו על גובה ההשתכרות וההכנסה השנתית.
*מימוש נקודות זיכוי, אם לא מימשתם את ההטבה או שבמהלך השנה התרחש שינוי שזיכה אתכם בנקודות זיכוי.

חישוב החזר מס
חישוב החזר מס

אז איך מתבצע חישוב החזר מס?

חישוב החזר מס הוא מאוד פשוט- סכום המס ששילמתם בפועל למס הכנסה במהלך השנה פחות סכום המס שהייתם אמורים לשלם למס הכנסה באותה שנת מס(בהתאם למדרגות המס ונקודות הזיכוי).

אם שילמתם פחות מהסכום שהייתם צריכים לשלם תצטרכו להשלים את תשלום המס לרשות המיסים. אך אם שילמתם יותר מהסכום שהייתם צריכים לשלם תוכלו להגיש בקשה להחזר מס.

תהליך הגשת בקשה להחזרי מס

אם זיהיתם את עצמכם באחד מהמקרים שתיארנו ועל פי חישוב החזר מס ראיתם כי תהיו זכאים להחזר, עליכם להגיש בקשה להחזר מס. השלבים של הגשת בקשה להחזרי מס הם:

  • את הבקשה תוכלו להגיש באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים, דרך פנייה פיזית לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה הקרוב לביתכם או על ידי שליחת הבקשה בדואר.
  • אל הבקשה תצטרכו לצרף טפסים כמו טפסי 135, ו- 106 וכל טופס רלוונטי נוסף שרלוונטי לבקשה שלכם.
  • לאחר שהבקשה מתקבלת ברשות המיסים היא נבחנת על ידי הנציגים והם בודקים את זכאותכם לקבל ההחזר.
  • אם יצאתם זכאים, תקבלו את הכסף ישירות לחשבון הבנק שלכם.

לא חשבתם שאתם זכאים לקבל החזר מס? אל דאגה, ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיביים

רשות המיסים מאפשרת הגשת בקשה להחזר מס מכל סיבה עד שש שנים אחורה – החזרי מס רטרואקטיביים. החזר מס עבור שנת 2016 ניתן להגיש עד שנת 2022. ניתן לקבל החזר מס בעקבות מגוון רחב של סיבות ומקרים ויכול להיות שגם אתם זכאים להחזר מס. חישוב החזר מס הוא פשוט, אם אתם חושבים שאתם זכאים עבור שש השנים האחרונות, אל תחכו והגישו את הבקשה.

כמה אחוזים לוקחים על החזרי מס?

כפי שהסברנו, ניתן להגיש את הבקשה להחזר באופן עצמאי אך הגשת הבקשה מצריכה מילוי רב של טפסים ומסמכים. זכאות להחזר מס ניתנת בעקבות מספר רב של סיבות וקריטריונים ולעיתים יש צורך בהבנה של החוק על מנת להגיש את הבקשה באופן מדויק.

הרבה חברות מקצועית מציעות את שירותיהן בהגשת בקשה להחזר מס. כיום נהוג לקחת בין 9%-13% מהסכום שאותו תקבלו בחזרה מרשות המיסים.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn