החזרי מס בפריפריה

אתם גרים בעיר או יישוב המוגדרים ברשות המיסים כפריפריה? אתם זכאים לקבל החזרי מס בפריפריה! אז מהי בדיוק ההטבה שלה אתם זכאים ואיך ניתן לממש אותה? לכל המידע החשוב בנושא, המשיכו לקרוא:

הטבת יישוב מזכה לתושבי הפריפריה

במטרה לאזן ולגשר על פערים בין מרכז ופריפריה, מספקת המדינה זכויות במס ליישובים שנקבעו כזכאים לכך – החזרי מס בפריפריה. הטבת המס ניתנת לעובדים שכירים ועצמאיים המשלמים מס הכנסה כחוק ושעוברים את גובה התקרה במס שנקבעה לאותו היישוב. רשימת היישובים המזכה משתנה משנה לשנה ואיתה גם אחוזי ההטבה המדויקים המזכים במס, כך שמומלץ להתעדכן בנושא משנה לשנה.

מי זכאי לקבל זיכוי מס בפריפריה?

כל עובד שמרכז חייו נמצא בישוב המוגדר כפריפריה (על פי המדינה) והוא מתגורר שם כ-12 חודשים ברציפות, זכאי להטבה. עובדים שהתגוררו בכל שנת המס ביישוב, יקבלו את כל ההטבה. עובדים שהתגוררו רק בחלק שנת המס ביישוב, יקבלו את ההטבה באופן יחסי לחודשים שבהם גרו, אך יקבלו את ההטבה רק אם התגוררו כ-12 חודשים רצופים.

חשוב לציין שהזכאות נקבעת על פי מרכז חייו של האדם. אם אתם גרים בתל אביב בשכירות למשל, אבל חוזרים בכל סוף שבוע לביקור אצל המשפחה באחד מיישובי הפריפריה, לא תהיו זכאים לקבל החזרי מס בפריפריה.

יישובים שלא נכללים יותר ברשימת הזכאים

אם אתם מתגוררים ביישוב שהיה זכאי להחזרי מס בפריפריה, אך המדינה החליטה שבשנת המס החדשה הוא איננו זכאי יותר, קיימים עדיין שני קריטריונים שדרכם תוכלו בכל זאת לקבל את ההטבה:

  • מגורים באותו יישוב לאורך כל שנת המס שבה היישוב כן נכלל ברשימת היישובים הזכאים
  • מגורים באותו יישוב במשך כל שנת המס שממנה אתם דורשים את ההטבה.

שימו לב: אם הישוב יחזור לרשימת הישובים המזכים שנה לאחר שהוא הוצא ממנה, לא תהיו זכאים להטבה. כלומר, לא תהיו זכאים לקבל נקודות זיכוי כפולות על אותה שנת מס.

 

החזרי מס בפריפריה
החזרי מס בפריפריה

כיצד מקבלים מזה החזר מס?

במדינת ישראל כל עובד חייב לשלם מס על ההכנסות שלו. גובה המס שעל העובד לשלם נקבע על ידי מדרגת השכר שלו וגם על ידי ההטבות וההנחות השונות שמגיעות לו כמו נקודות הזיכוי במס או הנחת המס כתושב פריפריה. המצבים המזכים בהטבות אינם קבועים: אדם יכול לבצע למשל מילואים לאורך השנה שנובעות מהם נקודות זיכוי וכך לקבל החזרי מס בגין מילואים, הצטרף בשעה טובה ילד נוסף למשפחה באמצע השנה המאפשר החזר מס להורים לילדים או שהתקיים מעבר דירה ליישוב ספר המזכה בהחזר מס לתושבי פריפריה.

מכיוון שהחישוב של סכום המס לתשלום הוא שנתי אך נגבה מהעובדים השכירים לאורך השנה, נוצרים הפרשים בין התשלום שנוכה מתלוש השכר לבין מה שמתברר שאותו עובד היה אמור לשלם, בשל חישוב הטבת מס וההטבות שנוצרו לו לאורך השנה. במקרים אלו חשוב לבצע בדיקת זכאות להחזר ולברר האם אתם זכאים לקבל החזרי מס בפריפריה, יחד עם מצבים מזכים נוספים.

כמה שווה ההטבה למתגוררים בפריפריה?

נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת במס שווה 223 ₪ לחודש ו-2,676 ₪ בשנה. המגורים בפריפריה מזכים בנקודות זכות בהיקף משתנה עבור כל יישוב ברשימה, כך שההטבה מחושבת באופן יחסי על פי סך הנקודות הכולל שמגיע לכם.

הגשת בקשת החזרי מס בפריפריה

כדי לקבל החזרי מס לתושב ביישוב ספר, השלב הראשון הוא לוודא שהישוב שבו אתם גרים הוא חלק מרשימת הישובים המזכים של מס הכנסה. בנוסף תוודאו שאתם רשומים כגרים בישוב לפחות 12 חודשים ברציפות. בשלב השני, חשוב להבין כיצד לפעול בקבלת ההחזר אם אתם שכירים ואם אתם עצמאיים.

למימוש ההטבה אצל שכירים:

עליכם למלא בתחילת השנה את טופס 101 ולסמן וי ליד סעיף ח', לפיו אתם תושבים קבועים ביישוב מזכה. תידרשו למלא את שם הישוב ואת התאריך שבו התחלתם לגור ביישוב. בנוסף תצטרכו למסור למעסיק טופס אישור תושבות חתום על ידי הרשות המקומית.

אם שנת המס חלפה, עליכם לבקש החזר רטרואקטיבי מרשות המיסים, על ידי מילוי טופס 135. ניתן למלא את הטופס באתר רשות המיסים ופיזית בסניף הקרוב לביתכם. גם הפעם יש לצרף אישור תושבות המתאים לשנה שבגינה אתם מבקשים החזר, טופס 106 וצילום שיק או אישור חשבון המאמתים את פרטי חשבון הבנק שאליו ייכנסו הכספים בסוף התהליך.

למימוש ההטבה אצל עצמאיים:

במידה ואתם עצמאיים (או שאתם לא עובדים אך יש לכם הכנסה אחרת), תצטרכו למלא בסוף שנת המס דו"ח שנתי למס הכנסה. אל הדו"ח תצטרכו לצרף טופס אישור תושבות חתום על ידי הרשות המקומית.

אם שנת המס חלפה, עליכם לבקש החזר רטרואקטיבי מרשות המיסים, על ידי מילוי טופס 135. ניתן למלא את הטופס באתר רשות המיסים ופיזית בסניף הקרוב לביתכם. גם הפעם יש לצרף אישור תושבות המתאים לשנה שבגינה אתם מבקשים החזרי מס בפריפריה, טופס 106 וצילום שיק או אישור חשבון המאמתים את פרטי חשבון הבנק שאליו ייכנסו הכספים בסוף התהליך.

עד מתי ניתן להגיש ולקבל החזרי מס בפריפריה?

בקשה לשם החזרי מס ניתן להגיש עד 6 שנים ולקבל החזר רטרואקטיבי. בנוסף, מי שצברו 12 חודשי מגורים רצופים באותו היישוב המזכה, יקבלו את החזר המס רטרואקטיבית מהחודש הראשון שבו עברו להתגורר שם.

האם כדאי להיעזר בחברה להחזרי מס?

הדבר לא מחייב, אך מומלץ. רק חברה מקצועית המתמחה לנושא תדע למקסם את סכומי ההחזר ממגוון נסיבות מזכות ולהגיש עבורכם בקשה מלאה ומקיפה עם כל סכומי ההחזר הצפויים. בנוסף, ההיכרות של החברה עם התהליך ועם רשות המיסים עצמה תחסוך לכם התעסקות בירוקרטית וזמן. צרו עמנו קשר ונדאג להחזר גם עבורכם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn