החזר מס להורים לילדים

כהורים יש לכם שלל הוצאות והתחייבויות, אז למה שהמדינה לא תקל קצת? בשל נקודות הזיכוי שמגיעות להורים עבור כל אחד מילדיהם, גם אתם זכאים לקבל החזר מס להורים לילדים. איך זה עובד וכיצד מקבלים בחזרה את הכסף? הכל כאן:

מהם נקודות זיכוי במס הכנסה?

כל עובד שכיר ועצמאי במדינת ישראל מחויב בתשלום למס הכנסה. תשלום זה מחושב דרך שני קריטריונים: גובה השכר של העובד במהלך השנה ושיבוצו למדרגת המס המתאימה וכן סך נקודות הזיכוי שמגיעות לאותו עובד.

נקודות מס מתבטאות בהנחה בחבות המס השנתית או החזר מס והן מתקבלות ממגוון סיטואציות כמו תושבות ישראלית, שירות מילואים, סיום לימודים אקדמאיים, מגורים ביישוב פריפריה וכן, גם מכוח ההורות, המקנה החזר מס להורים לילדים.

מהן ההטבות המגיעות להורים לילדים?

נכון לשנת 2022, הורה זכאי לשתי הטבות שונות בגין היותו הורה לילד. הטבה ראשונה במקרה שהילד עד גיל 18 והטבה שנייה במקרה שהילד מתחת לגיל 5. ההטבות הן שונות ואינן תלויות אחת בשנייה ולכן הורים לילדים מתחת לגיל 5 מקבלים הטבה כפולה במס מעצם היותם הורים, המזכה אותם בקבלת החזר מס להורים לילדים. פירוט ההטבות:

במקרה של ילד עד גיל 18-
* בשנת הלידה תהיו זכאים ל- 1.5 נקודות זכות ויש לכם אפשרות לדחות את ההטבה לשנה לאחר מכן.
* בכל השנים הבאות, עד שימלאו לילד 18, תהיו זכאים לנקודת זכות אחת.
* בשנה שבה ימלאו לילד 18, תהיו זכאים לחצי נקודת זכות.

במקרה של ילד מתחת לגיל 5-
* בשנת הלידה לא תהיו זכאים להטבה נוספת מאחר וקיימת הטבה של 1.5 נקודות זכות בעקבות ילד עד גיל 18.
* מהשנה שבה ימלאו לילד שנה ועד השנה שימלאו לילד 5, תהיו זכאים ל- 1.5 נקודות זכות נוספות.

לדוגמה, לרינת יש שני ילדים, ילד אחד בן 6 וילדה אחת בת 2.
עבור אותה שנת מס שבה הילדים בגילאים אלו, רינת תזכה לנקודת זכות אחת עבור הבן שלה מאחר והוא מתחת לגיל 18. עבור הבת שלה, רינת תזכה לנקודת זכות אחת בדיוק מאותה סיבה ובנוסף היא תזכה ל- 1.5 נקודות נוספים עבור ההטבה הנוספת של ילד מתחת לגיל 5.

כלומר, רק בגין העבודה שרינת היא אמא לשני ילדים היא זכאית ל- 3.5 נקודות זכות בשנת המס לפי הטבת החזר מס להורים לילדים. זכרו כי הורה זכאי לנקודות זיכוי נוספות בעקבות קריטריונים נוספים כפי שהזכרנו במאמר.

החזר מס להורים לילדים
החזר מס להורים לילדים

החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים או בגין ילדים נטולי יכולת

במידה ואתם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים או לילדים נטולי יכולת אתם זכאים לשתי נקודות זיכוי נוספות במס הכנסה. על מנת שילד יוגדר כילד עם צרכים מיוחדים או כילד נטול יכולת הוא צריך לעמוד באחד מהקריטריונים שקבעה המדינה ורק כך תהיו זכאים גם ל . חשוב שתדעו שבמידה ויש לכם בבית שני ילדים שבגינם אתם זכאים להטבה, אתם תהיו זכאים להטבה זו בעבור כל ילד.

על מנת להגיש בקשת החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, תצטרכו לפנות אל פקיד השומה בסניף הקרוב לביתכם ולהגיש טפסים שונים המכילים את המידע הרלוונטי להחזר. טפסים להכרה רפואית במצבו של הילד ועוד.

במידה ונקבע הצורך של ילדכם במסגרת לחינוך מיוחד, תהיו זכאים לשתי נקודות זיכוי במס הכנסה ובגינן ניתן לקבל החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה. בהגשת בקשה להחזר מס עבור קריטריון זה עליכם לצרף אישור מהוועדה על התאמת הילד למסגרת של חינוך מיוחד וטופס מיוחד להחזר מס. בנוסף יש צורך באישור מרופא נוירולוג הקובע את לקות הלמידה.

החזר מס רכישה בגין ילד נכה

במידה ואתם הורים לילד נכה, המוגדר נכה לצמיתות בשיעור של 100% נכות או בשיעור של 90% נכות רפואית משוכללת, תהיו זכאים למס מופחת או פטור ממס על רכישת דירה אשר מיועדת למגורי הילד, המזכים אתכם בדיעבד במתן החזר מס רכישה ילד נכה לפי הקריטריונים הבאים:

במידה ושווי הדירה הוא עד 2,500,000 ש"ח, הרכישה נעשתה החל מ- 6.12.2016 וזו דירה יחידה – שווי ההטבה הוא פטור ממדרגת התשלום הראשונה.

בכל שאר המקרים, במידה ושווי הדירה הוא מעל 2,500,00 ש"ח או שהדירה אינה מוגדרת כדירה יחידה – שווי ההטבה הוא תשלום מס רכישה מופחת בשיעור של 0.5% בלבד מערך הדירה.

הגישו בקשה להחזר מס עוד היום וחסכו כסף!

שימו לב, לצבירת נקודות הזיכוי אין תקרה, תוכלו לקבל את נקודות הזיכוי בעבור כל ילד ועבור כל קריטריון המזכה אתם בנקודות זיכוי. יש כפל נקודות זכות ותוכלו להגיע להנחה גם עד שלא תשלמו תשלום מס בגין ההכנסה שלכם, כלומר תשלום אפס למס הכנסה! בעקבות ריבוי המקרים לקבלת החזר מס להורים לילדים, יכול להיות שאתם זכאים להחזר מס והסכום שיגיע לכם בחזרה יהיה אסטרונומי.

פנייה לחברה מקצועית בנושא תבטיח למקסם את הזכויות וההטבות המגיעות לכם. היא תוכל להפוך את תהליך הגשת הבקשה לקל, מהיר ופשוט. פנו עוד היום והחלו לפעול על מנת לקבל את הכספים שלכם בחזרה!

האם ההטבה ניתנת לכל אחד מההורים?

לא. בגין כל ילד ניתנת הטבה אחת של החזר מס להורים לילדים. במקרים של הורים נשואים או ידועים בציבור, ההטבה ניתנת באופן אוטומטי לאישה. במקרה שהאישה לא עובדת, ניתן להעביר את הזכאות להטבת החזר מס להורים לילדים לבעלה.

במקרים של הורים גרושים, הזכאות להטבה תינתן להורה שהילד בחזקתו. משנת 2016, במקרה שאב אלמן נישא בשנית, הזכאות להטבה בגין ילדיו תינתן לאשתו. משנת 2013 ההטבה ניתנת גם להורים חד מיניים. במקרה זה, הזכאות להטבה תינתן להורה שמקבל את קצבת הילדים.

איך ממשים את ההטבה?

בדרך כלל כשכירים במקום העבודה תמלאו טופס 101 ושם תמלאו את פרטי הילדים שלכם. אם אתם עצמאיים, תמלאו את כל הפרטים הרלוונטיים בהגשת הדוח השנתי למס הכנסה. אם פספסתם פרטים ואתם זכאים להחזר, עליכם לפנות לפקיד השומה הקרוב לביתכם על מנת להגיש בקשת החזר מס להורים לילדים. ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון, עד שש שנים אחורה!

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn