החזרי מס בגין מילואים

שירות החובה בישראל מטיל על רבים מהמשתחררים גם את חובת המילואים בשנים שלאחר מכן. האם ידעתם על זכאותכם לקבלת החזרי מס בגין מילואים שביצעתם במהלך השנה? במאמר זה נפרט את כל זכויותיכם כמילואימניקים מול רשות המיסים ונסביר כיצד מקבלים את ההחזר הצפוי.

משרתים במילואים? מגיע לכם החזר מס

מערך המילואים של צה"ל הוא משאב מרכזי ויעיל בהגנה על המדינה והוא מורכב מגברים ונשים שממשיכים וממשיכות לתרום מזמנם לצה"ל, לאחר השחרור משירות החובה. שירות המילואים מצריך היעדרות ממקום העבודה, מה שעלול לפגוע בהכנסה החודשית ולהשפיע על ההכנסה השנתית. אמנם על פי החוק שירות המילואים נחשב לסיבת היעדרות מוצדקת ולכן חל גם תשלום עבור ימי המילואים הפעילים שבוצעו, אך במקביל מתרחשת גם זכאות לקבלת החזרי מס בגין מילואים שבוצעו במהלך אותה שנת מס.

רשות המיסים לא מבצעת החזרים מיוזמתה

ביצעתם השנה שירות מילואים. כיצד תדרשו החזרי מס בגין מילואים? מדובר בתהליך דומה לכל סיטואציה אחרת שבגינה אפשר לדרוש ולקבל החזר מס, כך שגם כאן קיים מסלול בירוקרטי מסוים שתצטרכו לעבור והוא כרוך בניירת ובהמתנה. בעולם מושלם זו הייתה רשות המיסים עצמה שממהרת להעניק למשרתי המילואים החזר מס אוטומטי עבור השירות החשוב ותרומתם למדינה, אך כל עוד הדברים פועלים הפוך, חשוב שתדעו כיצד לבצע אותם בעצמכם.

שימו לב: המדינה מעניקה גם החזרי מס לחיילים משוחררים לאחר שירות החובה וכן בנסיבות מזכות נוספות כמו החזר מס לנכי צה"ל וכן החזרי מס לסטודנטים, החזרים עבור הורות לילדים ועוד. ולכן מעבר להחזרי מס בגין מילואים, כדאי לבדוק מהן ההטבות הנוספות שמגיעות לכם ולדרוש החזר כולל שעשוי להגיע לסכום כספי משמעותי! 

חובת שירות המילואים בישראל

עד לפני כמה עשורים, משרתי המילואים היו בעיקר גברים שנדרשו לשירות במשך כמה פעמים לאורך השנה, כאשר החוק מגביל את מכסת ימי השירות שיכול לבצע כל אדם עד ל-32 ימים בכל שנה (חוק זה איננו חל על מצבי חירום לאומיים). כיום גם נשים רבות נקראות לשרת במילואים וגם הן נתונות לאותה מכסת ימי שירות שנתית. חובת המילואים מתרחשת בהתאם לתנאים הבאים:

  • אזרחים ואזרחיות שגילם מעל 18 שנים
  • הם אינם משרתים כעת בשירות צבאי סדיר
  • לא קיבלו פטור משירות במילואים
  • נמצאו כשירים לשירות המילואים

שירות המילואים מתבצע על פי צורכי הצבא, כך שישנם כאלה שנדרשים למספר ימים בכל שנה, לעומת אחרים שנקראים לשירות אחת למספר שנים. כל עוד אין נסיבות מיוחדות שמתאימות למתן פטור שירות, הצבא יוכל להתחשב בבקשות אישיות כמו מצב רפואי או משפחתי ולהימנע מלגייס את המשרת באותה הפעימה. עבור שירות זה לעיתים תגלו שהנכם זכאים להחזרי מס בגין מילואים.

החזרי מס בגין מילואים

הטבת המס למשרתי מילואים

כדי להכיר בשירות ובתרומה של חיילי המילואים בזמן שהם מנהלים חיי קריירה ומשפחה, נקבעו עבורם זכויות מסוימות במס לרבות החזרי מס בגין מילואים, שמעודדות בין היתר גם את המשך ההיענות של אזרחים לצווי מילואים ומאפשרות למשרתים הפעילים שלא לחוש מופסדים ביחס לאוכלוסייה שאיננה ממשיכה לשרת את המדינה בסיום השירות הסדיר. להלן גובה ההטבה השנתית במס:

10-14.5 ימי מילואים במהלך השנה – חצי נקודת זיכוי: 1,338 ₪ לשנה

15-19.5 ימי מילואים במהלך השנה – נקודת זיכוי אחת: 2,676 ₪ לשנה

20-36.5 ימי מילואים במהלך השנה – 1.5 נקודות זיכוי במס: 4,014 ₪ לשנה

37 ימי מילואים ומעלה – שתי נקודות זיכוי במס: 5,352 ₪ לשנה

  • הנתונים נכונים לשנת 2022. שוויה של נקודת זיכוי במס הכנסה מתעדכן מידי שנה. 

כיצד מקבלים החזרי מס בגין מילואים?

עליכם למלא טופס בקשה להחזר מס ברשות המיסים, שמספרו 135 על מנת לקבל נקודות זיכוי מילואים שמגיעות לכם. את הטופס ניתן להוריד דרך אתר רשות המיסים או בפנייה בסניף לפקיד השומה. חשוב למלא את הטופס כראוי ובאופן מדויק ולצרף אליו מסמכים נדרשים, לרבות אישור על שירות המילואים השנתי שביצעתם (לפי תקופות או תאריכים מדויקים), טופס 106 מהמעסיק לגבי כל ההכנסות השנתיות וצילום שיק או אישור ניהול חשבון, המאמתים את פרטי חשבון הבנק שאליו ייכנס החזר המס בסיום. 

התוודעתם רק עכשיו לזכאותכם להחזר? עדיין לא מאוחר מידי

אם מעולם לא הגשתם בקשת החזרי מס בגין מילואים ולמעשה גיליתם רק עכשיו על הזכאות שלכם לכך, דעו שבאפשרותכם להגיש בקשה להחזר ולקבל כספים בחזרה עד 6 שנים לאחור. ולכן אם במהלך 6 השנים האחרונות ביצעתם שירות מילואים בכל היקף – אתם זכאים להגיש בקשת החזר ולקבל את הסכום הכספי המלא בהתאם לנקודות הזיכוי שנובעות ממכסת ימי השירות. 

לא בטוחים מה מגיע לכם ממס הכנסה?

נשמח לעזור לכם בבדיקת כל החזרי המס שמגיעים לכם, להגיש בקשה מתאימה ולדאוג עבורכם להחזר כספי מלא בקלות ובמהירות. אנו נבדוק את כל זכויותיכם מול מס הכנסה, כולל את נקודות הזיכוי וההטבות שטרם נוצלו ונדאג למקסם את גובה ההחזר כך שתיהנו מסכום כספי משמעותי.

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס ממילואים?

מסגרת הזמנים לקבלת החזרי מס בגין מילואים מרשות המיסים עומדת על 120 ימים פחות או יותר. רשות המיסים עצמה מתחייבת לטפל בבקשות תוך שנה, אך מניסיוננו כאשר קיימת התערבות מקצועית מגורם שמתמחה בנושא החזרי מס, התקופה מתקצרת משמעותית.

האם לחיילי מילואים יש הטבות נוספות?

בהחלט. גם הביטוח הלאומי מעניק החזר לחיילי מילואים, בכפוף למכסת ימי השירות לאורך השנה ומספק תגמול מיוחד גם למי שממשיכים לשרת מעבר לגיל הפטור ממילואים.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn