החזר מס בגין סיום לימודים

סיימתם לימודים אקדמאיים או לימודי מקצוע? מגיע לכם החזר מס בגין לימודים. מהו החזר המס? איך ממשים את ההטבה? מי זכאי לקבל החזר מס בגין סיום לימודים? לא ידעתם ואתם רוצים לבדוק האם מגיע לכם החזר רטרו? לעוד מידע חשוב בנושא קראו וגלו:

רכישת השכלה איננה דבר פשוט כל כך, הסטודנטים לומדים המון, עובדים קשה וגם צריכים לשלם חשבונות משלהם, לפעמים אפילו בפעם הראשונה. וכעת משהשקעתם, חרשתם ועברתם את כל המבחנים, לא בטוח שעבודתכם הראשונה תניב לכם שכר גבוה כל כך כחסרי ניסיון בשוק, מה שמדרבן עוד ועוד בוגרי לימודים למהר ולבדוק על האפשרות לקבל החזר מס בגין סיום לימודים וזאת הודות להטבת מס שמגיעה לכם כעת.

אז איך מקבלים הנחה בתשלום מס הכנסה?

תושבי ישראל מקבלים נקודות זיכוי במס הכנסה מכוחם של מצבים מזכים שונים: תושבות ישראלית, שירות מילואים, הורות לילדים, מגורים ביישוב פריפריה ועוד. נכון לשנת 2022, ערכה הכספי של נקודת זיכוי אחת במס הכנסה היא 223 ₪ לחודש ו-2,676 ₪ בשנה.

החזר מס לבוגרי תואר ראשון – כמה כסף אפשר לקבל בחזרה על תואר ראשון?

משנת 2014, ההטבה למסיימי תואר ראשון מבחינת החזר מס בגין סיום לימודים היא נקודת זיכוי אחת במס הניתנת למשך שנה שלמה. ההטבה ניתנת רק לבוגרי תואר ראשון במוסד לימודים שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. ההטבה תינתן לכם לבחירתכם בשנה שבה תעדיפו לקבל אותה:

  • בשנה שלאחר שנת סיום הלימודים
  • בשנתיים שלאחר שנת סיום הלימודים

הסיבה לבחירה הזו היא משום שבשנה שלאחר הלימודים שבה ההכנסה עדיין לא ממש גבוהה, משלמים ממילא סכום מס נמוך. במקרה כזה ייתכן שאפילו לא תגיעו למדרגת המס כך שהנקודה תתפספס וחבל. ולכן מי שיבחר לקבל את נקודת הזיכוי בשנתיים שאחרי התואר, כאשר הוא כבר מרוויח יותר וסכום המס עולה, יוכל להשתמש בהנחה השנתית שלו כדי לשלם פחות. אם טרם ניצלתם הטבה זו, תוכלו להגיש בקשת החזר מס בגין תואר ראשון.

מתמחים? יש לכם אפשרות לבחור את שנת המס בה תממשו את ההטבה

במידה ואתם סיימתם את הלימודים שלכם אך אתם צריכים לבצע התמחות על מנת להתחיל לעסוק בתחום, גם אתם זכאים לבחירת השנה שבה תתקבל נקודת הזיכוי. רוב הסיכויים שלאחר ההתמחות תרוויחו יותר ובעקבות ההטבה שמגיעה לכם תשלמו פחות כסף על מס הכנסה. אם ההתמחות חלפה אך טרם ניצלתם את ההטבה, תוכלו לבקש החזרי מס לסטודנטים

סיימתם תואר שני או דוקטורט במסלול ישיר? אתם זכאים להטבה נוספת!

אם סיימתם תואר ראשון או דוקטורט במסלול ישיר, אתם זכאים להטבה נוספת של חצי נקודת מס. גם כאן תוכלו לבחור מתי לממש את ההטבה – האם בשנת המס לאחר סיום התיאור או בשנת המס שאחריה. במקרה של התמחות לאחר סיום הלימודים, ניתן לממש את ההטבה גם בשנה שאחרי סיום ההתמחות. גם הפעם כאשר הטבה זו לא מומשה בפועל, ניתן לקבל החזר מס בגין תואר שני

החזר מס בגין סיום לימודים

החזר מס בגין סיום לימודים ברפואה

בעקבות העובדה שתואר ברפואה ארוך מתארים אחרים, בוגרי תואר ברפואה זכאים להטבה נוספת. במידה וסיימתם לימודי רפואה (אין זכאות לבוגרי לימודי מדעי הרפואה), תהיו זכאים לחצי נקודת מס נוספת למימוש. את חצי נקודת המס הזו תוכלו לממש בשנה אחת, אחרי שמימשתם את נקודת הזיכוי הראשונה שניתנה לכם. במילים אחרות, תוכלו לקבל אחרי הלימודים נקודת זיכוי במס ולאחר שהיא נוצלה, לקבל חצי נקודת מס נוספת לניצול בשנה שלאחר מכן.

סיימתם לימודי מקצוע או הנדסאות? גם אתם זכאים להטבה!

החל משנת 2018, רשות המיסים השוותה את ההטבה למסיימי לימודי מקצוע להטבה של מסיימי תואר ראשון. כלומר, תקבלו נקודת זיכוי אחת במס למשך שנה. מקצועות אלו הם לרוב טכנאות, חשמלאות והנדסאות, אך מומלץ לבדוק את רשימת המקצועות המזכים לכך מלימודי תעודה. דרישה נוספת היא לימודים בהיקף של 1,700 שעות ובמוסד מוכר.

סיימתם לימודי הוראה?

בוגרי לימודי הוראה שלמדו במוסד מוכר ובהיקף של 1,700 שעות, זכאים לקבל החזר מס בגין סיום לימודים וגם את נקודת הזיכוי השנתית במס לאחר הלימודים.

החזרי מס לסטודנטים

כפי שכבר הסברנו, לסטודנטים יש למה לצפות. העבודה הקשה שלהם במהלך רכישת ההשכלה זוכה להתייחסות מצד המדינה ומעניקה להם החזר מס בגין סיום לימודים. הטבה זו חוסכת לכם תשלום במס לאחר סיום הלימודים בסכום של 2,676 ₪ לכל הפחות!

כיצד לממש את ההטבה? עליכם למלא בתחילת השנה את טופס 101 ולסמן בו את היותכם בוגרי לימודים הזכאים לנקודת זיכוי במס. יש לצרף את אישור הזכאות לתואר או לתעודה ומס הכנסה יערכו חישוב מתאים.

מכיוון שרוב המסיימים משלימים את לימודיהם באמצע שנת המס, ההטבה לא מחושבת להם. במקרה כזה ניתן לדרוש ולקבל החזר מס בגין סיום לימודים וכך לקבל כעודף את הסכום המיותר ששולם. נציין שהסכום חוזר אליכם בתוספת ריבית של 4% והצמדה, מה שהופך אותו לסכום משמעותי, לעתים של אלפי שקלים.

עד מתי ניתן להגיש בקשה להחזר מס?

באפשרותכם לקבל החזר מס בגין סיום לימודים עד 6 שנים אחורנית, כך שאם היום השנה היא 2022 וסיימתם את לימודיכם בשנת 2015, ניתן להגיש בקשה ולקבל את כל סכום ההחזר. סכום זה יחשיב בתוכו נקודות נוספות שייתכן ולא קיבלתם עבור מילואים או סיום השירות הסדיר, כעולים חדשים או תושבים חוזרים, הורות לילדים ועוד.

איך מגישים בקשת החזר מס בגין סיום לימודים?

יש למלא במס הכנסה את טופס 135 ולסמן בו את הסיבות שבגינן מגיע לכם ההחזר. יש לצרף מסמכים רלוונטיים כמו התואר או התעודה, טפסי 106 מעבודה ואישור מהבנק על פרטי החשבון. חברה מקצועית להחזרי מס תוכל לסייע לכם בהגשה מדויקת של הבקשה ולמקסם עבורכם את סכומי ההחזר.

 

הקראת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn