החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה

אנשים חושבים שביטוחים הם מיותרים עד שהם נתקלים במצב שיכלו לצאת ממנו ב"קלות" בעקבות רכישת ביטוח בעוד מועד. ביטוח אובדן כושר עבודה זהו ביטוח חשוב שעליו נפרט עוד בהמשך המאמר, אך הרבה אנשים לא יודעים שהם זכאים לדרוש החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה, מעצם העובדה שהם רכשו ביטוח כזה.

מהו ביטוח אובדן כושר עבודה? מהו גובה ההחזר שניתן לקבל? איך ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס? האם ניתן להגיש את הבקשה רטרואקטיבית? ולעוד מידע חשוב לגבי הזכויות שלכם, המשיכו לקרוא:

מה זה ביטוח אובדן כושר עבודה?

אדם יכול לאבד את יכולת העבודה שלו בעקבות מחלה או תאונה, במקרה כזה הוא אינו יוכל להמשיך לפרנס את עצמו ואת משפחתו ומגיע לו החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה. בעקבות סיבה זו חשוב לרכוש ביטוח אובדן כושר עבודה. מבוטחים בביטוח זה יבטיחו לעצמם תשלום פיצוי חודשי של עד 75% משכרם (השכר שבו השתכרו לפני מקרה האירוע הביטוחי).

כמובן שלכל חברת ביטוח יש את התנאים שלה והכיסויים שהיא מעניקה אך ההיגיון הבסיסי העומד ברכישת ביטוח זה הוא היכולת להמשיך לפרנס את המשפחה למרות אובדן כושר ההשתכרות.

מלבד פיצויים בגין אובדן כושר עבודה – החזר מס על רכישת הפוליסה

כאשר מאבדים את כושר העבודה, יש תשלומי דמי פגיעה על ידי ביטוח לאומי ובמקרה של נכות מקבלים הטבות נוספות כמו קצבת נכות ועוד. אך בדרך כלל סכומים אלו לא יגיעו לסכום שבו השתכר האדם שנפצע ומשפחתו עלולה להיפגע כלכלית. כפי שהסברנו זהו ביטוח חשוב ולכן המדינה מעודדת את הציבור לרכוש את פוליסות הביטוח. איך היא עושה את זה? על ידי הטבות מס אובדן כושר עבודה.

חשוב לדעת: החזרים בשל אובדן כושר אינם המצב המזכה היחידי. למעשה, מצבים רבים שבגינם נגרמה הפסקת עבודה יכולים להעמיד זכויות כמו למשל החזר מס על תאונת עבודה, החזרי מס בגין הפסקת עבודה, החזרי מס חל"ת ועוד.

החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה
החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה

גובה החזר המס

שיעור ההחזר יעמוד על 2.5% משכרו החודשי של המבוטח. החוק קובע כי העובד יכול לקבל החזר מס בשיעור של עד 7.5% משכרו החודשי. מלבד החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה, עובד יכול לקבל החזר מס בגין הפרשות לקופת גמל וביטוח מנהלים, אם המעסיק מפריש לעובד לקופות אלו מעל 5% – שיעור ההחזר שיגיע לעובד בגין אובדן כושר עבודה יהיה נמוך יותר.

הקהל הישראלי ברובו חושב כי זהו סכום זניח של החזר וכי לא משתלם בכלל להתעסק בנושא זה. הם טועים, זהו סכום שאולי נשמע קטן אך אל תשכחו כי מדובר בחודש אחד, כאשר מבקשים החזרי מס ההחזר נעשה באופן שנתי.

הנה חישוב לדוגמה: המשכורת של דוד הוא 9,000 ש"ח בחודש. 2.5% מהמשכורת החודשית הוא הם 225 ש"ח. בחישוב שנתי בעקבות ההטבה, דוד יוכל לקבל החזר מס של 2,700 ש"ח. זה כבר סכום ומשמעותי, כל אחד היה שמח לקבל את הסכום הזה בחזרה ואתם יכולים על ידי בקשת החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה.

תהליך הגשת הבקשה להחזר מס

בדרך כלל אם אתם שכירים, תוכלו לבקש מהמעביד לבטח אתכם (תלוי בסוג העבודה) והוא יוריד לכם את התשלומים היישר מהתלוש. זאת על מנת שתוכלו לבקש החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה במידת הצורך. עצמאיים יכולים כמובן לבטח את עצמם באופן עצמאי והם יוכלו להכיר בביטוח כ"הוצאה מוכרת" לצורך החזר מס הכנסה.

עליכם לפנות לפקיד השומה בסניף הקרוב לביתכם או להגיש את הבקשה באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים. אל הבקשה תצטרכו לצרף טופס 106 ולבקשו מהמעסיק. טופס זה מכיל את כל הרכיבים ששילם עליכם המעסיק במהלך שנת המס. אם אתם עובדים בכמה מקומות עבודה, תצטרכו לצרף טופס זה מכל מעסיק.

לא רק החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה – והטבות נוספות שמגיעות לכם

דמי פגיעה לנפגעי עבודה

אם נפגעתם ולא תוכלו להמשיך לעבוד בעקבות אותה פגיעה, תוכלו לקבל דמי פגיעה מביטוח לאומי. התשלום לא יעלה על 1,141.13 ש"ח ליום (נכון לשנת 2022) וישולם עד 13 שבועות.
דמי הפגיעה שתקבלו יהיו 75% מההכנסות החייבות דמי ביטוח בשלושת החודשים הקודמים לפגיעה, חלקי 90. לצורך קבלת הכספים תצטרכו להגיש תביעה לביטוח לאומי עם הטפסים הרלוונטיים.

קצבת נכות מעבודה

כאשר עברתם פגיעה במקום העבודה שלכם והגשתם בקשה לקבלת דמי פגיעה, תוכלו לבקש לעבור וועדה רפואית שתקבע את הנכות שלכם. תוכלו להיות זכאים לקצבה זו אם שיעור הנכות שלכם הוא בשיעור של 9% וגבוה ממנו. תוכלו להיות זכאים גם למענק חד פעמי בעקבות המצב. לעוד פרטים תוכלו להתייעץ עם איש מקצועי ולברר מול ביטוח לאומי.

האם אני צריך להגיש את הבקשה להחזר בכל שנה או שזה מתבצע אוטומטית?

עליכם להגיש את בקשת החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה לאחר שמסתיימת כל שנת מס. מס הכנסה אינו יודע שאתם מבוטחים לכם ועליכם להגיש את הבקשה להחזר בכל שנה עם המידע הרלוונטי על מנת לקבל את הכספים שלכם בחזרה.

האם אוכל לקבל כספים באופן רטרואקטיבי מהיום שבוטחתי?

ניתן לדרוש החזר מס בגל אובדן כושר עבודה עד שש שנים אחרונה. אם התחלת את פוליסת הביטוח לפני שבע שנים או יותר, לא ניתן לקבל החזר מס על התקופה הזו.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn