החזרי מס בגין פיצויים

אם פוטרתם כנראה שאתם זכאים לתשלומי פיצויים, אך מכיוון שהם מחייבים במס, קיימת האפשרות לקבל החזרי מס בגין פיצויים שהתקבלו במהלך שש השנים האחרונות.

מי זכאי לתשלומי פיצויים? בגין אילו סיבות אתם זכאים להחזרי מס? איך ניתן להגיש את הבקשה להחזר? ולעוד מידע חשוב על החזרי מס בגין פיצויים, המשיכו לקרוא:

תשלום פיצויים במדינת ישראל

כאשר מפטרים עובד, המעסיק צריך לשלם לעובד תשלומי פיצויים. עובד יהיה זכאי לפיצויים רק כאשר עבד אצל המעסיק במשך שנה.

יש מקרים שגם אם העובד מתפטר הוא גם יהיה זכאי לקבל תשלומי פיצויים. מקרים כמו: הגעה לגיל הפרישה, התפטרות בפרק זמן של 9 חודשים לאחר לידה, בעקבות הרעה בתנאי העבודה, בעקבות מעבר לישוב מרוחק, בעקבות גיוס לצה"ל או למשטרה, בעקבות חילופי מעסיקים במקום העבודה ועוד.

גובה הפיצויים מחושב כגובה משכורת ממוצעת עבור כל שנת עבודה בפועל. כלומר, אם עובד הרוויח 10,000 ש"ח בחודש והוא עבד 5 שנים. אם הוא יפטור, הוא יהיה זכאי לתשלומי פיצויים על סך 50,000 ש"ח. כיום מעסיקים רבים מפרישים בכל חודש רכיב פיצויים לעובדים, אם העובד זכאי לפיצויים הם יצטרכו לשלם את ההפרש בין הסכום שמגיע לעובד לבין הסכום ששולם לו עד כה. לאחר קבלת תשלום הפיצויים תוכלו לבדוק האם מגיעים לכם גם החזרי מס בגין פיצויים.

אופן חישוב המס בישראל

כל אדם במדינת ישראל מחויב בתשלום מס הכנסה בגין הכנסותיו. חישוב תשלום המס מחושב באופן שנתי. אם האדם שכיר, מקום העבודה שלו יחשב עבורו את ההכנסה השנתית הצפויה על פי משכורתו החודשית, כלומר משכורת חודשית כפול 12.

תשלום המס נקבע על פי מדרגת המס אליה הגיע העובד, ככל שההכנסה השנתית תהיה גבוהה יותר כך העובד ישלם שיעור מס גבוה יותר. בנוסף, קיימות לעובד גם נקודות זיכוי במס הכנסה אשר מקנות הנחה בתשלום המס.

2.25 נקודות זיכוי ניתנות באופן אוטומטי לכל תושב במדינת ישראל, כאשר נשים מקבלות באופן אוטומטי 2.75 נקודות זיכוי. נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 218 ש"ח בחודש ו- 2,616 ש"ח בשנה. ניתן לקבל נקודות זיכוי נוספות אם אתם עומדים בקריטריונים שונים כמו: הורות לילדים, מגורים בעיר המוגדרת פריפריה, בעקבות סיום לימודים, שירות במילואים ועוד.

החזרי מס בגין פיצויים

תשלום מס בעקבות קבלת פיצויים

כאשר שכיר קיבל פיצויים ההכנסה השנתית שלו עולה ולכן הוא יימצא במדרגת מס גבוהה יותר. בעקבות זה הוא יצטרך לשלם שיעור גבוה יותר של מס, גם בגין הפיצויים שקיבל וגם בגין שאר הכנסותיו מהעבודה (או מכל הכנסה אחרת). על מנת למנוע את המצב הזה ולבצע משיכת כספי פיצויים ללא מס, השכיר יוכל לבחור שני דרכים בהם הוא יוכל לקבל את הפיצויים ולא לשלם שיעור מס גבוה יותר.

דרך ראשונה – פריסת מס
תוכלו לבחור לפרוס את המס שעליכם לשלם לאורך תקופת זמן מסוימת וזאת על מנת לא לעבור מדרגת מס ולשלם יותר מס בגין הפיצויים. תקופת הזמן שבה תוכלו לפרוס את המס נקבעת על פי הותק שלכם המקום העבודה שהפסקתם לעבוד בו. עבור כל 4 שנות עבודה, תוכלו לקבל שנה אחת של פריסת מס. לא ניתן לקבל יותר מ-6 שנות פריסה.

דרך שנייה – רצף קצבה
זו בדרך כלל ברירת המחדל של רוב השכירים. אם לא תציינו הסדר אחר עם החברה שבה מנוהלים כספי הפיצויים שלכם, זו הפעולה שתבוצע. בדרך זו כספי הפיצויים נשמרים בקופת החיסכון הפנסיוני, את הכספים תוכלו למשוך רק כאשר תגיעו לגיל הפרישה (גיל 67 אצל הגברים, גיל 62 אצל הנשים)

פוטרתם? מגיע לכם החזר מס

מלבד החזרי מס בגין פיצויים תוכלו לקבל החזרי מס גם אם הפסקתם לעבוד במהלך השנה

פוטרתם? התפטרתם? אתם כרגע בין עבודות? יצאתם לחל"ת? אתם זכאים להחזר מס בגין שורה של מצבים מזכים וביניהם: החזרי מס בגין הפסקת עבודה, החזר מס עקב חילופי עבודות, החזר מס חופשה ללא תשלום ועוד.

הסברנו כי החזר מס מחושב באופן שנתי על פי חישוב הכנסה שנתית צפויה. כאשר מפטרים אתכם במהלך השנה או שמכל סיבה אחרת הפסקתם לעבוד, אין לכם הכנסה ולכן ההכנסה השנתית תהיה נמוכה יותר. וכך ייתכן שבחישוב שנתי תגיעו למדרגת מס נמוכה יותר אך בפועל שילמתם על מדרגת מס גבוהה. במצב זה תקבלו החזרי מס.

בקשת החזרי מס בגין פיצויים: כך תעשו זאת

על מנת להגיש את הבקשה עליכם למלא טופס 135 ולהגיש אותו אל פקיד השומה בסניף הקרוב לביתכם או באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים. בנוסף תצטרכו לצרף תלושי שכר ומסמכים שונים הרלוונטיים לבקשה כדי לראות פיצויים בתלוש.

פוטרתי לפני כארבע שנים, האם אני עדיין זכאי להחזר מס?

כן! רשות המיסים מאפשרת להגיש בקשה להחזר מס רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה. אם במהלך שש השנים האחרונות התרחשה תקופה שבה לא עבדתם, ייתכן שאתם זכאים לסכום משמעותי.

האם כדאי להגיש בקשת החזרי מס בגין פיצויים באופן עצמאי?

מומלץ ואף רצוי להיעזר בגורם מקצועי על מנת להגיש את הבקשה. גורם מקצועי מנוסה יבין היטב ולעומק בסוגיית החזרי מס בגין פיצויים, מה שיסייע למיקסום של סכום ההחזר בסופו של דבר.