החזר מס על תאונת עבודה

 

ידעתם שתוכלו לקבל החזר מס על תאונת עבודה? מתי תאונה נחשבת כתאונת עבודה? אם נפצעתם או שנגרמה לכם נכות, תחילה נאמר שאנחנו מקווים שתרגישו טוב, בנוסף נרצה ליידע אתכם על הזכויות המגיעות לכם. בעקבות המצבים האלו המדינה ורשויות המיסים מעניקות מספר הטבות, אך המשמעותית שבהן היא פטור מתשלום מס הכנסה. זוהי הטבה חשובה מאחר ותשלומי מס הכנסה יכולים להגיע לסכומים גבוהים מאוד.

מהן בכלל תאונות עבודה? איך ניתן לקבל החזר מס על תאונת עבודה? איך ניתן להגיש את הבקשה? האם ניתן להגיש את הבקשה רטרואקטיבית? ולעוד מידע שחשוב שתדעו, קראו וגלו:

מהן תאונות עבודה?

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד, בין אם הן קורות באופן ישיר או באופן עקיף.

תאונות עבודה המתרחשות באופן ישיר הן תאונות הנגרמות כתוצאה מהעבודה עצמה. לדוגמה, נפילה מסולם, פגיעה ממכשיר חשמלי הדרוש לביצוע העבודה, תאונת דרכים או אפילו נפילה מכיסא בעת ישיבה במשרד.

תאונות עבודה הקורות באופן עקיף מתרחשות על ידי התפרצות של מחלת מקצוע, מצבים רפואיים פתאומיים כמו התקף לב או שבץ מוחי וגם מיקרוטראומה – פגיעה שנגרמת מפעולות חזרתיות ומתמשכות במהלך העבודה – בגין כל אלו ניתן החזר מס על תאונת עבודה. לדוגמה, חשיפה בפרקי זמן לחומרים מסוכנים או אפילו עבודה שבה צריך להרים משקלים כבדים ונגרם מכך נזק גופני.

פטור מתשלום מס הכנסה לנפגעי עבודה

אם בעקבות תאונת עבודה נקבעה לכם נכות בהתאם לתקנות מס הכנסה קביעת אחוזי נכות, תוכלו לקבל פטור מתשלום מס הכנסה, כל עוד אתם עומדים בקריטריונים הבאים:

זכאות לפטור החל מ- 15.11.2021:

*נקבעה דרגת נכות בשיעור של 90% לפחות.
*אם נקבעה לכם נכות בשיעור 90% לפחות ממספר ליקויים, לפחות אחד מהליקויים צריך להיות בשיעור של 40% לפחות.

זכאות לפטור לפני ה- 15.11.2021:
*נקבעה דרגת נכות בשיעור של 100%.
*אם נקבעה נכות בעקבות מספר ליקויים, שיעור הנכות יהיה 90% לפחות.

בנוסף לקריטריונים אלו, תקבלו את הפטור רק אם יש לכם הכנסה חייבת במס העומדת בתקרת השכר כפי שקבע מוסד ביטוח לאומי. שימו לב שעליכם לעמוד בשתי תקרות שכר, אחת תקרה להכנסות מיגיעה אישית (לדוגמה קצבאות) והכנסות שאינן מיגיעה אישית (לדוגמה, הכנסות מעבודה).

החזר מס על תאונת עבודה
החזר מס על תאונת עבודה

תהליך הגשת הבקשה להחזרי מס

ניתן להגיש בקשת החזר מס על תאונת עבודה אם שילמתם מס עודף במהלך שנת המס שבה אירעה הפציעה, כלומר שעבדתם במהלכה פחות (ואף כלל לא), אך שילמתם מס כרגיל. בנוסף, תוכלו להגיש בקשת החזר מס בגלל אובדן כושר עבודה ככל שקיימת לכם פוליסה תקפה.

סיבה נוספת שבגינה מתקבלים החזרים היא בשל עזיבת מקום העבודה כך שמגיעים לכם החזרי מס בגין פיצויים וכן החזר מס עקב חילופי עבודות אם נאלצתם לעשות זאת לאחר שהחלמתם מתאונת העבודה.

הטבה נוספת לנפגעי תאונת עבודה – דמי פגיעה

מלבד החזר מס על תאונת עבודה, יכול להיות שמבוטחים (בביטוח נפגעי עבודה) שנפגעו מתאונת עבודה, מיקרוטראומה או ממחלת מקצוע יהיו זכאים לקבל דמי פגיעה בגין אובדן הכנסה.

מה גובה החזר המס בגין ביטוח אובדן כושר עבודה? שיעור דמי הפגיעה יהיה 75% מההכנסה החייבת בדמי ביטוח ב-3 החודשים שקדמו לראשון בחודש שבו הפסיקו את העבודה שלהם בחילוק לתשעים. דמי הפגיעה לא יעלו על 1,141.13 ש"ח ליום (נכון לשנת 2022) והם ישולמו עד 13 שבועות.

על מנת לקבל את דמי הפגיעה עליכם להגיש תביעה לביטוח לאומי, אם תימצאו זכאים תקבלו את דמי הפגיעה ישירות לחשבון הבנק שלכם.

אם קיבלתם דמי פגיעה ונותרת עם נכות, תוכלו לבדוק זכאות לקבל גמלת נכות מעבודה.

החזר מס על תאונת עבודה – הגשת הבקשה להחזר רטרואקטיבית

רשות המיסים מאפשרת להגיש בקשת החזר מס על תאונת עבודה עד שש שנים אחורה. לא תוכלו להגיש בקשה להחזר מס לשנה הקודמת לשנת 2016. בעת הגשת הבקשה עליכם לבדוק מה היו הקריטריונים בכל אחד מהשנים שבהם תרצו לקבל החזר מס מאחר ותקרות השכר משתנות בכל שנה.

אם קיבלתי נכות לצמיתות עדיין אצטרך בכל שנה להגיש בקשה להחזר מס?

לא. מגישים בקשה להחזר מס רק אם שילמתם מס עודף בשנת המס. אם קיבלת נכות לצמיתות תוכל לקבל מפקיד השומה אישור כללי שיהיה תקף לשנים הבאות. את האישור עליך להעביר למעסיק או למשלם הקצבה והם לא יורידו לך מס הכנסה – לכן לא תצטרך להגיש בקשה להחזר מס בכל שנה.

לא קיבלתי שיעור נכות ברמה הנדרשת לפטור, האם עדיין אוכל לקבל הטבה במס?

לא. ניתן לקבל פטור רק אם אתם עומדים בקריטריונים שציינו. אך כן תוכלו לפנות לרשויות מס הכנסה ולבקש לערער על החלטת הועדה הרפואית על מנת לגשת שוב ולנסות לשנות את קביעתה. לתשומת לבכם, דעו כי ניתן לערער על החלטת הועדה הרפואית עד 45 יום ממועד קבלת ההחלטה, אלא אם כן יש החמרה במצבכם ותוכלו להגיש בקשה לעבור את הועדה פעם נוספת רק כעבור חצי שנה ממועד קבלת ההחלטה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn