החזר מס שלילי

 

השנה נגמרה ולא הרווחתם מספיק? ייתכן שאתם זכאים לקבלת החזר מס שלילי, כלומר מענק שמתגמל אתכם מעבודה בשכר נמוך מגובה המינימום בחוק. אז מי בדיוק זכאי וכיצד מקבלים את ההחזר? הכל כאן:

שילמו לכם מעט? ייתכן שאתם זכאים למענק עבודה 

כל אחד מאיתנו עובר לפחות דרך עבודה אחת המתגמלת אותו בשכר יחסית נמוך, אך מעטים יודעים על הזכאות לקבלת החזרי מס כתוצאה מכך מענק עבודה שנובע ממס הכנסה שלילי. 

ייתכן שאת המונח הזה כבר שמעתם – מדובר בשיטת מיסוי שנהגתה בארה"ב כבר בשנות ה-40 של המאה העשרים ושמתייחסת למצב שבו אדם השתכר מעבודה באופן נמוך יותר מהשכר המינימלי שבחוק, כך שהוא צפוי להתקשות מאוד בתשלום המיסים. על מנת לקבל את הטבת המס יש להגיש תביעה לקבלת מענק עבודה.

בישראל, הזכאות לכך קיימת רק משנת 2008 ובקרב עובדים שצברו לאורך השנה החולפת הכנסות נמוכות מהמינימום הנקבע בחוק ויתר התנאים המזכים:

תושבי ישראל בני 23 ומעלה והורים לילדים, או תושבי ישראל בני 55 ומעלה ללא ילדים, שהשתכרו במהלך שנת המס בסכום חודשי שבין 2,130-6,940 ₪. לחילופין, מדובר בהורה יחיד עם הכנסה שבין 1,310-11,812 ₪. 

קיימים עוד שני תנאים חשובים שיש לזכור כאן:

  1. לאדם הזכאי ו/או בני זוגו לא הייתה בשום שלב קודם זכות במקרקעין שעולה על 50%, מלבד דירת מגורים יחידה. 
  2. לא תחול זכאות להחזר בקרב עובדים שהועסקו אצל קרובי משפחה שיש להם שליטה של יותר מ-10% בחברה המעסיקה. אם בחודש מסוים התקיימה הכנסה ממעסיק "מקורב" ובמקביל לעבודה מול מעסיק אחר, אותו החודש לא יחושב לצורך המענק.  

חשוב לזכור: ההכנסה מתייחסת בראש ובראשונה למשכורת, אך גם לקצבאות ולתשלומים שונים כמו קצבת נכות, פנסיה, אובדן כושר עבודה, דמי לידה, דמי מילואים, הכנסות מעבודת משק בית ועוד. 

כך תחשבו החזר מס שלילי:

חישוב החזר מס שלילי צריך לערוך בהתאם לקבוצת ההכנסה שבה אתם נמצאים:

הקבוצה הראשונה – מתייחסת להורים בני 23 ומעלה או לבני 55 ומעלה ללא ילדים. החזר מס שלילי לקבוצה זו יינתן על פי חיבור סך כל ההכנסות מעבודה או מעסק, חלקי מספר חודשי העבודה במשך שנת המס (12 או פחות מטבע הדברים). אם הסכום שהתקבל גבוה מ-2,130 ונמוך מ-6,940 קיימת זכאות למענק. 

למשל: עובד שעבד 9 חודשים מתוך השנה והרוויח סכום כולל של 20,000 ₪. כעת בחילוק הסכום במספר חודשי העבודה יתקבל סכום של 2,222 ולכן הוא נמצא בטווח המתאים לקבלת החזר מס שלילי.

הקבוצה השנייה – מתייחסת להורים יחידים. החזר מס שלילי לקבוצה זו יינתן על פי חיבור סך כל ההכנסות מעבודה או מעסק, חלקי מספר חודשי העבודה לאורך השנה. אם הסכום שהתקבל גבוה מ-1,310 ונמוך מ-11,812 ₪, קיימת זכאות למענק.

למשל: אם יחידנית שעבדה במשך 10 חודשים והשתכרה בגובה 88,000. כעת בחילוק הסכום במספר חודשי העבודה תתקבל תוצאה של 8,800 ולכן קיימת זכאות להחזר מס שלילי.

 

החזר מס שלילי
החזר מס שלילי

מה הוא החזר מס שלילי?

האם החזר מס שלילי משתלם יותר מלצאת לעבודה? החזר מס שלילי דווקא אמור לעודד את הציבור לצאת ולעבוד, גם בשכר נמוך, משום שכך הם יוכלו בכל זאת לפצות ולאזן חלק מהגריעה הכלכלית לעומת עובדים שמשתכרים בשכר גבוה יותר, על ידי המענק ממס הכנסה. יחד עם זאת, מי שעבד בסכום נמוך לאורך השנה וגילה לאכזבתו שהוא לא עובר את סף הזכאות, עלול לחוות פגיעה מסוימת במוטיבציה לעבוד.

יחד עם זאת, חשוב לציין שמי שחווה פגיעה בשכר לאורך השנה, רשאי לקבל גם החזר מס בגין פיטורין וכן החזרי מס בגין הפסקות עבודה. בחלק מהמקרים, החזרים אלו יתווספו למענק העבודה.

כיצד ניתן לבצע חישוב החזר מס שלילי?

עד כה דיברנו על קריטריוני הזכאות למענק העבודה המכונה גם מס שלילי וכעת ניגש לעיקר: מהו סכום המענק? 

החישוב מתבצע במס הכנסה ומשקלל מספר פרמטרים בסיסיים: גובה ההכנסות מעבודה וגובה ההכנסות הנוספות מקצבאות או תגמולים, הן של מבקש הבקשה והן של בן/בת הזוג, הגיל, מספר הילדים וכמות ההכנסות שהייתה בפועל (ככל שיש יותר מהן, המענק יקטן). גם הסטטוס האישי נכנס לתחשיב כמובן, שכן אב עצמאי והורה יחידני לשניים למשל, צפוי לקבל מענק גדול יותר.

מהנתונים הללו ניתן להבין שטווח המענק גדול למדי. בפועל מדובר בתגמול של כמה עשרות שקלים לכל חודש עבודה ועד מאות שקלים לחודש, כך שבהכפלה למספר חודשי העבודה צפוי הסכום לגדול. יחד עם זאת, תחשיב שנמצא בקצוות סכומי הזכאות יביא לקבלת מענק מופחת. ניתן להשתמש בסימולטור של אתר רשות המיסים כדי להבין למה לצפות, או להעביר את הטיפול לידי חברה מקצועית להחזרי מס, שתבדוק את הסכום הצפוי באופן אישי ומדויק יותר. 

איך מגישים בקשה להחזר מס בישראל?

ניתן למלא טופס מקוון או פרונטלי ברשות המיסים ולהתייחס בו לתקופה של עד שנתיים מסיום שנת המס הרלוונטית שעבורה מגישים את הבקשה. אם נדרש מענק לשנים נוספות, יש להכין בקשה נפרדת לכל שנה. יש לצרף לכל בקשה צילום ת.ז, שיק/אישור ניהול חשבון, טפסי 161 או 106 עבור החזר מס הכנסה בישראל.

תוך כמה זמן יתקבל המענק?

רשות המיסים מטפלת בתביעות מענקי עבודה תוך 90 ימים, או עד לתאריך 15.7 (תאריך שנתי קבוע) – המאוחר מביניהם. הסכום יועבר בכמה פעימות שוות בהתאם למועד הגשת מענק עבודה בדואר או בכל דרך אחרת.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn