חישוב החזר מס שלילי

 

החזרי מס ניתנים לאחר תשלום עודף למס הכנסה בעוד שהחזרי מס שליליים ניתנים לעובדים בעלי הכנסות נמוכות, החזר מס שלילי הוא בעצם מענק עבודה. חישוב החזר מס שלילי יקבע עבורכם האם אתם זכאים למענק או לא. המענק ניתן על מנת לשפר את מצבם הכלכלי של אנשים רבים ולכן הבדיקה חשובה. במאמר נסביר מהם הקריטריונים לקבלת המענק, איך ניתן להגיש את הבקשה לקבלתו ועוד מידע חשוב שיוכל לזכות אתכם בכסף בחזרה!

מדוע מקבלים מענקי עבודה?

מענק עבודה, או במילים אחרות החזר מס שלילי, הוא סכום כספי שניתן ליחידים או למשפחות על מנת לצמצם את הפערים הכלכליים על ידי חישוב החזר מס שלילי. מדינת ישראל עוזרת לצמצם פערים בין קבוצות שונות על ידי נקודות זיכוי במס הכנסה, נקודות זיכוי מהוות הנחה בתשלום המס החודשי. מאחר ובמדינת ישראל יש מדרגות מס, יש סכום חודשי (נגזרת של הסכום שנתי) שמתחתיו לא יגבה מס.

ישנם עובדים במדינה שמרוויחים מתחת לסכום זה ולכן הטבות מס לא יעזרו לשיפור מצבם הכלכלי. לכן המדינה מעניקה להם החזר מס שלילי, כלומר מענקי עבודה.

מי זכאי לקבל החזר מס שלילי?

תושב ישראל, שכיר או עצמאי שהייתה לו הכנסה במהלך שנת המס, רשאי להגיש תביעה לקבלת מענק עבודה אם הוא עומד בתנאים הבאים-
*העובד בן 23 ומעלה עם ילד אחד או שניים או העובד בן 55 ומעלה ללא ילדים- ההכנסה השנתית שלו חלקי מספר החודשים, צריכה להיות בין 2,130 ש"ח לבין 6,420 ש"ח.
*העובד בן 23 ומעלה עם שלושה ילדים או יותר- ההכנסה השנתית שלו חלקי מספר החודשים צריכה להיות בין 2,130 ש"ח לבין 7,030 ש"ח.
*העובד הורה יחיד לילד אחד או שניים- ההכנסה השנתית שלו חלקי מספר החודשים צריכה להיות בין 1,310 ש"ח לבין 9,710 ש"ח.
*העובד הורה יחיד לשלושה ילדים או יותר- ההכנסה השנתית שלו חלקי מספר החודשים צריכה להיות בין 1,310 ש"ח לבין 11,860 ש"ח.

מלבד תלות בגובה ההכנסה החודשית, עובד לא יוכל לקבל את המענק אם הוא בעל של 50% מזכות מקרקעין מלבד דירת מגורים אחת שברשותו.

מי לא זכאי לקבל את מענק העבודה?
כל עובד שמועסק אצל מעסיק שהוא בן משפחתו או קיבל הכנסה מחברה שאחד מבני משפחתו שולט בה, לא יוכל לקבל מענק עבודה גם אם עמד בשאר הקריטריונים האחרים.

גובה מענק העבודה

חישוב החזר מס שלילי מתבצע על ידי שכלול של מספר קריטריונים: מספר הילדים שיש לעובד, האם ההורה נחשב הורה יחיד, גובה ההכנסות וקבלת קצבאות שונות או הכנסות שונות.

כל אלו ישפיעו על גובה המענק העבודה, בממוצע מענק עבודה ניתן בסכום של 4,000 ש"ח. כמובן שניתן לקבל יותר ככל שמספר הילדים גבוה יותר וככל שההכנסה החודשית נמוכה יותר.

חישוב החזר מס שלילי
חישוב החזר מס שלילי

תהליך הגשת התביעה למענק עבודה

חישוב החזר מס שלילי מתבצע בכל שנה ולכן יש להגיש את התביעה למענק העבודה בכל שנה מחדש, פעולה זו אינה מתבצעת באופן אוטומטי. את התביעה יש להגיש ישירות לרשות המיסים, דרך הדואר או  דרך האתר המקוון שלהם.

לעומת בקשות להחזרי מס אחרים, הגשת תביעה להחזר מס שלילי אינה מצריכה הגשת מסמכים של תלושי משכר אלא רק תעודת זהות וצ'ק מבוטל עם מספר חשבון הבנק שלכם. לאחר הגשת התביעה, יתכן כי תתבקשו להגיש מסמכים נוספים על פי הצורך. הגשת התביעה אינה כרוכה בתשלום עמלה.

לא רק חישוב החזר מס שלילי – החזרי מס נוספים שתהיו זכאים לקבל

בעקבות מגפת הקורונה, התקופה האחרונה הייתה קשה ומבלבלת לרוב האנשים. שגרת החיים של רבים השתנתה בתחום התעסוקה וגם בתחום האישי. עובדים רבים יצאו לחל"ת, עובדים רבים פוטרו ועובדים רבים עבדו משמעותית פחות- ניתן לראות כי בשורה התחתונה, רוב העובדים הרוויחו פחות.

שינוי סכום ההכנסה השנתית עלולה להביא למצב בהם העובדים שילמו עודף מס במהלך השנה ולכן זכאים לקבל החזר מס קורונה או החזרי מס בגין הפסקת עבודה. החזרי המס ניתנים בעקבות מעבר בין מדרגות מס שונות וחישוב תשלום מס שונה בעקבות הפסקת עבודה או יציאה לחל"ת.

מענק עבודה – הטבה חשובה

מענק עבודה הוא חשוב ומשמעותי למשפחות רבות. זוהי דרך נוספת לקבל עזרה כלכלית מהמדינה לאחר שהמשפחות לא יכלו לקבל בדרכים אחרות. סכומי המענק לא גבוהים אך משמעותיים מאוד יחסית להכנסתה של המשפחה. חישוב החזר מס שלילי יקבע עבורכם האם אתם זכאים למענק. אם נמצאתם זכאים, הגישו עוד היום את התביעה! בנוסף, ישנם סוגים שונים של החזרי מס, בדקו האם אתם זכאים להם וקבלו את הכסף המגיע לכם בחזרה.

האם ניתן להגיש בקשה להחזר מס רטרואקטיבית?

רשות המיסים מאפשרת הגשת החזרי מס רטרואקטיבית עד 6 שנים אחורה אך לא במקרה זה. חישוב החזר מס שלילי מתבצע בכל שנה ויש להגיע תביעה למענק עבודה עד שנתיים משנת המס שעבורה אתם מגישים את התביעה. לדוגמה, עבור שנת 2021, תצטרכו להגיש את התביעה עד סוף שנת 2023. באתר רשות המיסים תוכלו למצוא סימולטור החזר מס שיחשב את הזכאות שלכם על פי הנתונים שתזינו.

האם ניתן לערער על קביעת המענק?

כן. ניתן לערער על קביעת המענק תוך 30 ימים מהיום בו נמסרה הקביעה. עליכם להגיש בקשה מנומקת ולהגיש אותה לרשות המיסים. בתוך 90 ימים משליחת הבקשה תקבלו תשובה האם תקבלו את המענק או לא.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn