החזרי מס חל"ת

 

חל"ת, חופשה ללא תשלום – מושג לא חדש בנוף הישראלי, ומאז שהתפרצה מגפת הקורונה הפך לנושא שיחה מאוד פופולרי. אבל מה זה בעצם החזרי מס חל"ת ומי זכאי להם? איזה שינויים נעשו בתקנות מאז פרוץ המגפה והאם גם לכם מגיע החזרים כספיים ממס הכנסה? כל זאת ועוד בהמשך.

ההחלטה ליציאה לחופשה ללא תשלום

החלטתם לעצור הכל ולצאת לטיול סובב עולם? אולי הקורונה תפסה אתכם? או במקרה מצער נאלצתם להפסיק את רצף העבודה בשל משבר משפחתי? תהיה אשר תהיה הסיבה שלשמה החלטתם לצאת לחופשה מהעבודה, יהיה עליכם לקבל על כך אישור מהמעסיק שלכם. אין למעסיק שלכם חובה לאשר לכם את החל"ת, למעט נשים שמבקשות חופשה ללא תשלום לאחר לידה.

לאחר שהחופשה אושרה וסוכמו כל העניינים החשובים כמו משך זמן החופשה ותנאי החזרה, צריך להתחיל לטפל בכסף שלכם. על פי חוק זכותכם לקבל את אותם תנאי עבודה כשתחזרו מהחופשה. כמו כן אתם לא חייבים לנצל את ימי החופש שלכם כדי לצאת לחל"ת.

ומה אם החליטו בשבילי על חל"ת כפוי?

אם החליטו עבורכם והדבר לא נעשה בהסכמת שני הצדדים, ההגדרה משתנה ל"חופשה כפויה ללא תשלום". וכאן חשוב ללמוד את זכויותיכם לעומק כיוון שהדבר מהווה הרעה בתנאים. במקרה שהייתה הפסקת עבודה, ובמילים פשוטות – פיטורים, חשוב לבדוק זכאות של החזרי מס בגין הפסקת עבודה, וגם החזרי מס בגין שינויים במשכורת.

מהם החזרי מס חל"ת?

בין אם ביקשתם לצאת לחל"ת ובין אם הוצאתם ביוזמת המעסיק שלכם, בתקופה הזו לא תהיו זכאים לתשלום משכורת (אך אולי תמצאו זכאים לדמי אבטלה מביטוח לאומי). משמעות הדבר היא ירידה משמעותית בהכנסות שלכם. כך יוצא שמס הכנסה מנקה משכרכם יותר משאמור. איך זה קורה? צפי לא מדויק של ההכנסה השנתית שלכם בעקבות השהיית העבודה ואיתה השהיית השכר שלכם.

למעשה, מס הכנסה מחשב את סכום המס שתשלמו על פי צפי המשכורת השנתית שלכם. אם לדוגמה בשנה שלפני זו שבה יצאתם לחל"ת הרווחתם 80,000 ₪, מס הכנסה יסיק כי זה יהיה הרווח שלכם גם השנה. כעת, הוא מעמיד את סכום ההכנסה הצפוי על מדרגת המס המתאימה ומשקלל פנימה את נקודות הזיכוי שמביאות להפחתה בתשלום הסופי.

אלא שבפועל, החזרי מס חל"ת נובעים ממצב שבו ההכנסה השנתית שלכם נפגעה, כך שבפועל הרווחתם פחות אבל שילמתם מס כאילו הרווחתם יותר. סיבה זו תאפשר לכם לבדוק את זכאותכם ולדרוש במקרים המתאימים בדיקת החזר מס חופשה ללא תשלום.

החזרי מס חל"ת
החזרי מס חל"ת

נצלול לעומק חישוב המס השנתי

גובה החזרי מס חל"ת יהיה בעצם ההפרש בין המס שאתם אמורים לשלם לאחר חישובים לפי מדרגות המס שקבע מס הכנסה בהתאם לכלל תלושי העבודה באותה שנת מס, לבין מה ששילמתם בפועל.

לדוגמא – אם צפי ההכנסה השנתית שלכם הוא 200,000 ש"ח, אתם נמצאים בטווח מדרגת המס הרביעית. כיוון שלפי המדרגה הרביעית, מי שההכנסה השנתית שלו היא 178,081- 247,440 ש"ח- שיעור המס שתצטרכו לשלם הוא 31%.

זאת אומרת שבאותה השנה אתם אמורים לשלם 62,000 ש"ח למס הכנסה ובכל חודש ייגבה מכם חלק מהסכום. כמו שצויין מקודם, החישוב מתבצע לפי צפי ההכנסה השנתית שלכם. מס הכנסה עושה חישובים לפי ההנחה שאתם תעבדו רצוף בכל חודשי השנה.

היציאה לחל"ת באמצע שנת המס משנה את המשחק

אם לא עבדתם בכל 12 החודשים, אין סיבה שתשלמו את כל הסכום נכון? כעת הסכום אותו אתם אמורים לשלם למס הכנסה משתנה ולכם מגיעים החזרי מס חל"ת על חלק מהסכום שכבר שילמתם.

נחזור לדוגמה ממקודם – אם בפועל ההכנסה השנתית שלכם הייתה 70,000 ש"ח,  אתם נמצאים עכשיו במדרגת המס הראשונה. על פי המדרגה הזו, מי שההכנסה השנתית שלו היא עד 77,440 ₪ – שיעור המס שיצטרך לשלם הוא 10%. (ולא 31% שהייתם צריכים לשלם אם לא הייתם יוצאים לחל"ת).

משמעות הדבר היא שנגבה מכם סכום גבוה יותר ואתם בהחלט זכאים לקבל עליו החזר כספי!

מבולבלים? גורם מקצועי יכול לעזור

הרשת מוצפת במידע, וקשה להבין מה ממנו באמת עדכני. כמו כן אנחנו בטוחים שיש לכם שאלות ספציפיות על המקרה שלכם שקשה למצוא להן תשובות מדויקות. התקנות בשעת חירום שהציגו המוסד לביטוח לאומי ומס הכנסה לגבי החזר מס חל"ת הן חדשות ומרובות, לכן חשוב להיעזר בגוף מקצועי שמתמחה בהחזרי מס ויכול לתת לכם מענה ממוקד ומסודר.

עד מתי ניתן להגיש בקשה להחזרי מס?

ניתן לבקש החזרים עד 6 שנים אחורנית, מה שאומר שאם יצאתם לחל"ת בשנת 2016 והשנה היא 2022 – עדיין באפשרותכם לבקש ולקבל כסף בחזרה ישירות לחשבון הבנק.

תוך כמה זמן הבקשה תטופל והכספים יועברו?

על פי החוק, רשות המיסים מחויבת לטפל בבקשות להחזרי מס בתוך 12 חודשים אך בפועל זמן הטיפול קצר בהרבה ועומד על 4 חודשים בערך. חברה מקצועית תוכל לייעל את זמני הטיפול בבקשה וכמובן למקסם את הסכום הכספי שאתם זכאים לו.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn