החזר מס לחולי סוכרת

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם, עם שיעורי תחלואה גבוהים בישראל. למעשה, לפי נתונים הקיימים בידי משרד הבריאות, הסוכרת בישראל נמצאת במגמת עלייה עקבית. יחד עם זאת, לחולים במחלה יש זכויות כאשר הבולטת מכולן היא החזר מס לחולי סוכרת. כיצד מקבלים את ההחזר ישירות לחשבון ומי בדיוק זכאי לו? מיד תדעו:

לחולים במחלת הסוכרת יש זכויות

רוב חולי הסוכרת אינם מודעים לזכויותיהם בגופי המדינה השונים. בדומה לנסיבות שמקנות החזרי מס בגין בעיה רפואית, הסוכרת נחשבת לקריטריון לפטור או לחילופין מזכה במתן החזר מס לחולי סוכרת ומקנה במקרים מסוימים קצבה חודשית בגין אובדן כושר עבודה, קצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח הלאומי ועוד.

יחד עם זאת, החוק מבחין בין סוכרת מסוג 1 (המכונה גם סוכרת נעורים), לבין סוכרת מסוג 2 (הנפוצה בקרב מבוגרים). אחוזי הנכות הניתנים עקב המחלה משתנים על סמך צורת הטיפול בה, האיזון של המחלה וסיבוכיה השונים, מה שעשוי להשפיע בפועל גם על החזר המס לחולים בסוכרת.

באילו מקרים זכאים חולי סוכרת לקבל פטור ממס?

מס הכנסה קבע תנאים מסוימים, בהם חולי סוכרת ששילמו מיסים במהלך תקופת זכאותם להנחה, יקבלו החזר מס בגין שש השנים האחרונות מיום הגשת הבקשה. חולה סכרת מגיע לך כסף.

לפניכם התנאים האפשריים לקבלת הפטור או החזר מס בגין סוכרת:

  1. נכות צמיתה בהיקף של 89.1% ומעלה (על פי החלטתה של וועדה רפואית)
  2. נכות זמנית למשך 185 ימים ומעלה (כלומר חצי שנה לפחות)

מכיוון שגם בדרגות חומרה קלות סוכרת יכולה להעניק נכות משמעותית ביותר, מומלץ לכל לחולה סוכרת המשלם מס הכנסה (מהפנסיה או מהמשכורת) לברר זכאותו לפטור ממס הכנסה.

החזר מס לחולי סוכרת: איך מקבלים את הכסף?

התנאי הראשון והבסיסי שמקנה זכאות החזרי מס לחולי סוכרת הוא דרגת הנכות הרפואית שנקבעת בוועדה רפואית בביטוח הלאומי ו/או במס הכנסה. למחלת הסוכרת מספר רמות, זכויות חולי סוכרת סוג 1 יהיו שונות מסוג אחר למשל.

מדובר בתביעה מורכבת עם רף תנאים יחסית גבוה ולכן תמיד כדאי להיערך לוועדה הרפואית מראש על ידי גורמים שעוסקים במימוש זכויות ומתמחים בהגשת תביעות לביטוח הלאומי.

התביעה מורכבת ממסמכים רפואיים המעידים על המחלה וסיבוכיה, אישורים עדכניים לגבי מצב המחלה ואישורים המעידים על רקע המחלה. בנוסף לכל אלו, מומלץ להצטייד בחוות דעת שנערכה על ידי רופא מומחה לסוכרת או לחילופין רופא תעסוקתי.

ברגע שהקביעה על אחוזי הנכות בידכם, יש לפנות למס הכנסה ולמלא טופס בקשה לפטור מס (טופס מס הכנסה מספר 1516).

שימו לב:

הזכאות לפטור ממס איננה מתחילה מיד, כך שצפוי לעבור פרק זמן מסוים בין קביעת הנכות ובין ההכרה של מס הכנסה באחוזי הפטור. בתקופה זו שילמתם עדיין סכומי מס בלתי מבוטלים כעודף ותוכלו לקבל אותם ישירות לחשבון הבנק שלכם ע"י בקשת החזר מס בגין מחלה (טופס 135). ניתן לקבל החזר מס רטרואקטיבי עד שש שנים מיום הגשת הבקשה.

החזר מס לחולי סוכרת
החזר מס לחולי סוכרת

מהו גובה החזר מס לחולי סוכרת?

אם נקבעה נכות צמיתה, כלומר אחוזי נכות של מעל 89.1% ולתקופה העולה על שנה, מדובר בפטור ממס בגין הכנסה של עד 615,000 ש"ח ממשלח יד (הכנסה מתלוש שכר, או עוסק מורשה) ומקנה החזר מס לחולי סוכרת.

כאשר לזכאי אין הכנסה ממשלח יד ויש לו אפיקי הכנסה אחרים כמו הכנסה מהשכרת דירות למשל, הוא יהיה זכאי לפטור מס של עד 72,960 ₪ בשנה. אם מדובר בהכנסות שהם מכספי פיצויים או ביטוח, החולה יהיה זכאי לפטור של עד 300,000 ₪ בשנה.

החזר מס לחולי סוכרת – אפשר לבקש את הכספים רטרואקטיבית!

לעיתים רבות חולים מגלים את הזכויות המגיעות להם באיחור. קרה גם לכם? הכל בסדר. בדיוק בגלל זה רשויות המס קבעו החזר מס בגין מחלה ממושכת לרבות תחלואה בסוכרת, שישולם בתוספת ריבית בגובה של 4%. זו ריבית נאה במיוחד על כספים שישולמו לכם בבת אחת במסגרת החזר המס, בטח כאשר מדובר במחלה הפוגעת ביכולת ההשתכרות. על כן יש מענק חד פעמי לחולי סכרת שמסייע להם להתמודד עם המצב.

אילו טפסים צריך לצרף לבקשה להחזר מס?

עליכם למלא את טופס 135 (בקשה להחזר מס) ולסמן בו את סיבת ההחזר הרלוונטית ולצרף אליו את פרוטוקול הוועדה הרפואית שקבעה לכם את אחוזי הנכות, טופס 106 בגין כל אחת מהשנים שבגינן אתם דורשים את החזר המס וצילום שיק או אישור חשבון מהבנק המאמתים את פרטי החשבון הפעיל שלכם לטובת העברת כספי ההחזר ללא עיכובים נוספים. את הבקשה ניתן להגיש גם אונליין, דרך אתר רשות המיסים.

שימו לב: אם אתם מגישים בקשת החזר מס לחולי סוכרת עבור יותר משנת מס אחת, עליכם למלא בקשה נפרדת לכל אחת מהשנים המבוקשות.

למשל, אם השנה היא 2022 ואתם מעוניינים לבקש החזר מכל 6 השנים האחרונות עד לשנת 2016, תצטרכו להגיש בקשה לכל שנה בין השנים 2016-2022 בנפרד.

עומדים בתנאים וזכאים להחזר? אל תישארו לבד מול המוסדות

אמנם את החזר המס תוכלו לבקש באופן עצמאי, אך אין חכם כבעל ניסיון. גורמים שמתמחים בהחזרי המס יוכלו למקסם את זכויותיכם מול רשות המיסים ובשאלת הכספים שמגיעים לכם בחזרה, לוודא שהבקשה מוגשת כראוי על כל המסמכים הנדרשים כדי למנוע דחייה ועיכובים מיותרים ולעתים אף לקצר את הזמנים בקבלת הכספים ישירות לחשבון. מעוניינים שנבדוק את זכאותכם להחזר? מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn