החזר מס קורונה

החזר מס קורונה מתייחס לתקופה שבה המגפה גרמה לנזקים כלכליים בקרב שכירים ועצמאיים רבים, ככל שאלו נאלצו להתמודד עם מחזורי מכירות נמוכים, פיטורין פתאומיים והכנסות חודשיות נמוכות. כיצד מקבלים את החזר המס בעבור התקופה? 

נזקים כלכליים בעקבות מגפת הקורונה

מגפת הקורונה גרמה לנזקים והפסדים בתחומי חיים רבים, כאשר הבולט מכולם הוא כמובן ההיבט הכלכלי. בתקופה זו השכר של רבים נפגע, בין כעצמאיים שמתקשים לנהל מחזורי מחירות תקינים ויציבים על פי ההערכות השנתיות שהיו צפויות להם ובין כשכירים שנדרשו לצאת לחל"ת עד לתקופת זמן בלתי ידועה או אפילו לעזוב את מקום עבודתם ללא אפשרות חלופית טובה.

כדי לאזן את הפערים ולגשר על המצב הכלכלי, קיימת האפשרות לקבל החזר מס קורונה – סכום כספי שמוחזר לציבור משלם המיסים, אך רבים אינם דורשים אותו בחזרה, לעתים בגלל חשש ממגע עם רשות המיסים ולעתים כתוצאה מחוסר ידע. 

רשות המיסים עצמה לא פועלת מיוזמתה כדי להחזיר כספים למי ששילמו מס הכנסה ביתר ולכן צריך לפנות אליה באופן עצמאי, כל אדם ונסיבותיו. לאחר שבקשת החזר המס תיבדק ותאושר, צפוי להתקבל החזר בסכום של כמה אלפי שקלים ברוב המקרים, מה שיכול להועיל לאין שיעור למי שנפגעו כלכלית במהלך הקורונה ושעדיין נאבקים ב"תופעות הלוואי" מהתקופה.

בגין מה מגיע לי החזר מס קורונה?

על פי נתוני משרד האוצר, יותר מ-250 אלף בקשות מוגשות מידי שנה להחזרי מס, בזמן שהסכום העודף שקיים על פי ההערכות עומד על כמה מיליארדי שקלים. מידי שנה גובה רשות המיסים מאות מיליוני שקלים ביתר, בין היתר בעקבות המקרים הבאים:

  • עובדים מסוימים עבדו רק חלק מהשנה בשל פיטורים, חל"ת או הארכה של חופשת לידה – זכאות למתן החזרי מס בגין הפסקות עבודה
  • מעבר בין עבודות במהלך השנה – זכאות למתן החזר מס עקב חילופי עבודות.
  • שינוי במצב המשפחתי שלא הובא לעדכון מצד המעסיק – ניתן לבקש החזרים עבור הורות לילדים, תשלומי מזונות ועוד.
  • מעבר דירה לאזור עם זכאות בהטבת מס שלא הובא לעדכון מצד המעסיק – אתם זכאים לקבל החזרי מס בפריפריה
  • הפקדות לביטוח חיים – ניתן לקבל החזרים עבור הפקדות אלו. 
  • תרומות בסכום גדול מ-190 שקלים במהלך שנת המס
    ועוד.

כל אלו מציינים מצבים שבהם רשות המיסים לא עודכנה לאורך השנה, כך שלא סיפקה את ההטבות המגיעות עבורם ולמעשה גבתה תשלום מס גבוה יותר ממה שהייתה צריכה.

בדיעבד, היא תתעדכן בסטטוס ובמצב האישי של כל אדם רק בעת הגשת טופס 101 לשכירים בתחילת השנה, או בדו"ח סוף השנה לעצמאיים, כך שעבור תקופה מסוימת קיים סכום עודף שניתן לדרוש בחזרה על ידי החזר מס קורונה.

החזר מס קורונה
החזר מס קורונה

עדיין ניתן לקבל החזר עבור שנת 2020

עובדים שלא השלימו לאורך שנת 2020 שנת עבודה מלאה בעקבות חל"ת, מעבר בין מעסיקים או פיטורים, עשויים להיות זכאים לקבלת החזר מס קורונה בשל הפרשי מס שנוצרו להם. בנוסף תתאפשר זכאות במס במצבים של מעבר דירה ליישוב מזכה, הפקדות עצמאיות לביטוח חיים או קופת גמל, בגין פעילות בשוק ההון, להורים שילדיהם לומדים בחינוך המיוחד ועוד. 

את החזר מס קורונה תוכלו לקבל עד 6 שנים רטרואקטיבית, כך שבעבור שנת 2020 תוכלו להגיש בקשה עד שנת 2026 ולקבל את הסכום העודף ששולם ישירות לחשבון הבנק.

ומה לגבי שנת 2021?

אם גם לאורך שנת 2021 חלו שינויים במצב האישי, המשפחתי או התעסוקתי שלכם, בין אם כתוצאה מהקורונה ובין אם ללא קשר אליה, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס ולקבל את הסכום העודף ששולם בחזרה. 

למגישים בקשה להחזר עבור כל התקופה, למשל גם עבור שנת 2020 וגם עבור שנת 2021 – עליכם להכין בקשה נפרדת לכל אחת מהשנים שבגינן נדרש החזר. אם תבחרו להגיש על כל 6 השנים האחרונות, תצטרכו למלא 6 טפסי בקשה שונים להחזרי מס ולצרף לכל אחד מהם את המסמכים הנדרשים. 

אל תחששו לבדוק את זכאותכם ולבקש החזר!

על פי סקר המועצה הישראלית לצרכנות, 75% ממגישי הבקשה להחזר מס בתקופת הקורונה לא נתקלו בקשיים ובאתגרים מיוחדים בהגשתה, מה שמעיד על תהליך בטוח ונגיש למדי, שלא מגביל את הציבור מלדרוש כספים. אם אתם חוששים מ"התעוררות" של רשויות המס, מומלץ לפנות לגורם שמתמחה בהחזרי מס כדי שיבצע בדיקה מקדימה ויטפל בבקשתכם אם נמצאתם זכאים להחזר. 

החזר מס קורונה – שאלות נפוצות

איך מגישים בקשת החזר מס קורונה?

טופס הבקשה להחזרי מס (טופס 135) ניתן להורדה ולהגשה מקוונת דרך אתר רשות המיסים. ניתן גם לפנות לפקיד השומה בסניף המשתייך לאזור המגורים ולהגיש פיזית את הטופס.

יש לסמן בבקשה עצמה את כל המצבים והמסגרות שבגינן מגיע לכם החזר מס ולצרף לכל אחד מהם מסמכים שתומכים בהחזר (למשל אישור תושב עדכני במגורים ביישוב מזכה, טופס 161 על הפסקת עבודה אצל מעסיק מסוים וכד').

בנוסף, יש לצרף לכל בקשה את טופס 106 ממקום העבודה וצילום שיק או אישור ניהול חשבון שמאמתים את חשבון הבנק, אליו רשות המיסים תעביר את ההחזר בסיום ההליך. 

האם אפשר לבקש החזר מס קורונה אונליין?

כן. החזר מס בזמן הקורונה ניתן לעשות זאת דרך אתר רשות המיסים בכפוף לפתיחת תיק מס הכנסה (שנועד למטרה זו בלבד). 

מה היתרון בחברה להחזרי מס?

חברה מנוסה ומקצועית תוכל לבחון את זכאותכם להחזר וללמוד מראש על הסכום הצפוי, למקסם אותו בעקבות היכרותה עם חוקיות המס המורכבת ואף לקצר את זמני הטיפול בבקשה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn