החזר מס בגין מחלה ממושכת

מחלות ממושכות מייצרות מציאות לא פשוטה בהתמודדות עם המחלה, הפוגעת גם בידיעת הזכויות וההטבות הקיימות, ביניהן גם החזר מס בגין מחלה ממושכת. הטבה זו נובעת מכוחה של הנחת מס ולעתים גם פטור מס. במאמר זה נפרט לגבי הזכאות להטבות השונות, אופן הגשת הבקשה להחזר וכל התנאים שחשוב להכיר.

מדוע אני זכאי להחזר מס בגין מחלה ממושכת?

מחלה ממושכת יכולה להיות עיוורון, נכות, סוכרת, סרטן ועוד. לכל מחלה הוגדרו קריטריונים שונים להטבות מס, חלקן מזכות את החולה בפטור מתשלום מס.

בפועל לא כל החולים מתוודעים כראוי לזכויותיהם ולכן לעתים לא מודעים לעובדה שהם זכאים לפטור וממשיכים לשלם מס כרגיל. במאמר זה אנו מגישים מידע חיוני לידיעת הזכויות שלכם, במסגרתו ייתכן שתגלו גם על האפשרות לקבל החזר מס בגין מחלה ממושכת בסכום כספי משמעותי מאוד.

החזר מס בגין עיוורון

עיוורון נחשב כמחלה ממושכת המזכה בפטור מס מלא. על מנת לקבל אותו ומכוחו גם החזר מס בגין מחלה, יש להציג תעודת עיוור שניתנה מטעם משרד הרווחה והשירותים החברתיים. את התעודה ניתן להפיק כיום גם דרך האתר הממשלתי.

כאשר מדובר על עיוורון מולד, האדם יהיה זכאי להטבת מס זו לאחר שעבר את גיל 18. כאשר מדובר על עיוורון שאינו מולד, ההטבה תינתן רק לאחר שהאדם יחזיק כשנתיים בתעודת עיוור.

החזר מס בגין נכות

נכות נחשבת כמחלה ממושכת. על כן ניתן לבקש החזר מס בגין מחלה ממושכת מסיבה כזו. במקרה של נכות תהיו זכאים לפטור ממס הכנסה. הנכות צריכה להיות מעל ל- 90%, מאחר וברשות המס וביטוח לאומי הנכות מעוגלת כלפי מעלה, גם מי שמחזיק בנכות מעל 89.1% יהיה זכאי להטבה. על מנת לממש את הפטור תצטרכו להציג קביעה של וועדה רפואית לפטור במס.

בנוסף לפטור ממס, נכים בשיעור של מעל 90% יזכו לזכויות נוספות בשל מצבם הרפואי. לדוגמה, הם יקבלו החזרי מס בגין בעיה רפואית על ציוד שרכשו עבור הבית, לדוגמא, מייבש כביסה, מוצרים למטבח ועוד. בנוסף הם יקבלו תג נכה אשר יקל עליהם במציאת חנייה ובקרבה ליעד שהם רוצים להגיע אליו.

החזר מס בגין סוכרת

סוכרת נחשבת כמחלה ממושכת המזכה בפטור ממס הכנסה וממנו ניתן יהיה לדרוש בהמשך החזר מס לחולי סכרת. על מנת לקבל את הפטור עליכם לעמוד בשני קריטריונים:
* על חולה הסוכרת לעבור ועדה רפואית ולקבל הכרה באחוזי נכות בהיקף של 90%.
* אחוזי הנכות שנקבעו לחולה הסוכרת צריכים להיות תקפים לחצי שנה לפחות (יותר מ- 183 ימים).

חולה סכרת יקבל פטור כאשר ההכנסות שלו מעבודה יהיו עד לגובה של 615,000 ש"ח בשנה. אם הוא יעבור את הסכום הזה או שהוא מקבל הכנסות בגין נכסים וקריטריונים נוספים, חולה הסוכרת ישלם מס מופחת באופן יחסי.

החזרי מס בגין מחלה ממושכת
החזרי מס בגין מחלה ממושכת

החזרי מס לחולי סרטן

מחלת הסרטן נחשבת כמחלה ממושכת- על כן היא נחשבת בעת חישוב החזר מס בגין מחלה ממושכת. סעיף 9 (5) לפקודת המס קובע כי מי שנקבעה לו נכות של 100% או נכה שנקבעה לו נכות משוקללת של 90% זכאי לפטור ממס הכנסה. במידה ומדובר בחולה העתיד לעבור טיפולים להסרת הגידול הסרטני, הוא יוכל לקבל פטור ממס הכנסה לתקופה זמנית וזה רק אם תקופת הנכות הזמנית היא בין חצי שנה לשנה. החולה יקבל פטור כאשר ההכנסות שלו מעבודה יהיו עד לגובה של 600,000 ש"ח בשנה ו- 70,000 ש"ח כאשר ההכנסות הן לא מעבודה.

כתוצאה מהמצב תוכלו לבדוק את זכאותכם מול ביטוח לאומי ובהתאם לקריטריונים שלכם אולי תהיו זכאים לקצבאות שונות, כגון: קצבת נכות, קצבת שירותים מיוחדים וקצבת נפגעי עבודה. כל אחת מהקצבאות שווה לכם כסף שיעזור לכם להתמודד עם המצב בקלות יותר ללא דאגה בפן הכלכלי. החזרי מס לחולי סרטן מסייעים בניצחון המחלה והקלה זמנית בפן הפיננסי.

איך מגישים את הבקשה?

אם אתם עומדים באחד קריטריונים שהצגנו במאמר, עליכם לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים כמו אישור של ועדה רפואית, מסמכים מרופאים ועוד. אליהם יש לצרף טופס 1516 מלא (את הטופס ניתן להוריד מאתר של רשות המיסים). את בקשת החזר מס בגין מחלה ממושכת יש להגיש לפקיד השומה הקרוב לביתכם או שניתן להגיש באופן עצמאי באתר האינטרנט של רשות המיסים.

שימו לב, ניתן להגיש את הבקשה להחזר מס רק כאשר שנת המס מסתיימת מאחר ובמדינת ישראל חישוב המס נעשה בחישוב שנתי.

לא ידעתי שאני זכאי להטבה, האם אני יכול לקבל את ההחזר על השלוש שנים האחרונות?

בהחלט כן! רשות המיסים מאפשרת להגיש בקשה להחזר מס בגין מחלה ממושכת עד שש שנים אחורה.

האם כדאי לי להגיש את הבקשה באופן עצמאי?

מומלץ ואף רצוי להיעזר באיש מקצוע. החזר מס בגין מחלה ממושכת הוא נושא כללי ויש חוקים מסוימים ותתי סעיפים לכל סוג של מחלה. רצוי להיעזר באיש מקצוע שמבין את התחום ויעזור לכם למקסם את הבקשה שלכם. חישבו כי כל טעות תזכה אתכם בפחות כסף שמגיע לכם, או שתוביל לכך שלא תקבלו החזר.

החזר מס בגין מחלה ממושכת – שווה לכם כסף!

אם אתם נמצאים במצב מורכב שלא מאפשר לכם לעשות את ה"ריצות" עבור הגשת הבקשה, בקשו עזרה מחבר משפחה או מכר. הנחו אותו להשיג עבורכם את הטפסים הרלוונטיים והעבירו את הטפסים לגורם מקצועי. גורם מקצועי יהפוך את תהליך הגשת הבקשה לפשוט, מהיר וקל ויבטיח שתמקסמו את הזכויות המגיעות לכם.

השאירו בהמשך פרטים או צרו איתנו קשר על מנת לבצע החזרי מס שונים ולהחזיר את הכספים המגיעים לכם!

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn