החזרי מס בגין בעיה רפואית

 

ידוע שהתמודדות עם בעיה רפואית מביאה איתה התמודדויות רבות אחרות, ובראשן התמודדויות כלכליות. תרופות, טיפולים, מטפלים ועזרים אחרים הם עניין יקר מאוד. לכן אם אתם או בני משפחתכם מתמודדים עם בעיה בריאותית כזו או אחרת, דעו שאתם עשויים להיות זכאים לקבל החזרי מס בגין בעיה רפואית וייתכן שתוכלו לקבל החזרים כספיים שיוכלו לסייע לכם בהוצאות הרבות.

הזכאים להחזרי מס מסיבות רפואיות מגוונות

"בעיה רפואית" הוא מושג רחב וכולל בתוכו סוגים שונים של מצבים רפואיים. לכן יש משתנים רבים המשפיעים על הזכאות לקבלה של החזרי מס בגין בעיה רפואית. הזכאות ניתנת לאחר בחינה של גורמים כמו גיל, רמת הנכות, חומרת המחלה או הליקוי הרפואי, דרגת הפגיעה, רמת כושר ההשתכרות, קצבאות והטבות אחרות שניתנות, ועוד. אלה נבחנים בהתאם למצב הספציפי של מי שמבקש לקבל החזר מס הכנסה בגין מחלה.

לצורך העניין קיימים החזרי מס לחולים במחלה קשה, החזר מס בגין מחלה ממושכת, החזרי מס לחולים עם נכות רפואית, החזרי מס בגין בעיה רפואית של הילדים וכן הלאה. כאמור, ישנם בעיות רפואיות מגוונות. לכן אם אתם (או ילדכם) מתמודדים עם בעיה רפואית כלשהי, אם בצורה של מחלה שהתפרצה, תאונה שפגעה בבריאותכם, החמרה במצב הבריאותי, לקות, או בעיה רפואית אחרת, חשוב שתכירו את התהליך ותעמדו על זכויותיכם.

על פטור ממס והוועדה הרפואית

על מנת לקבל החזרי מס בגין בעיה רפואית ופטור ממס, תחילה יהיה עליכם לעבור ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. הוועדה תקבע את אחוזי הנכות הרפואית שלכם. תידרשו גם להגיש מסמכים רפואיים.

אחוזי הנכות בביטוח הלאומי מקנים זכויות שונות, מעבר לקצבת הנכות החודשית שמזכה את מי שנכותם בשיעור של 20% ומעלה.

אחת מהזכויות הללו היא פטור ממס למי שנכותם היא 90%, לרבות מי שקיבלו נכות רפואית זמנית לתקופה של 185 ימים לפחות ובשיעור של 100%. אם בידכם נכות בשיעורים אלה, אתם זכאים להחזר בעבור כל סכום מס ששולם מההכנסה החייבת, החל מרגע שנקבע שעור הנכות המזכה. לעתים מגלים הזכאים כי מדובר בהחזר כספי משמעותי ביותר.

כך או כך, ברגע שהתרחשה זכאות לפטור מס, הוא נכנס לתוקפו באופן מיידי ואין צורך להמתין לתחילת שנת המס הבאה כדי להשתמש בו. יחד עם זאת, כדאי לוודא שהביטוח הלאומי מעביר אוטומטית את העדכון לרשות המיסים, על מנת שתוכלו להגיש בקשה לקבלת החזרי מס בגין בעיה רפואית.

החזרי מס בגין בעיה רפואית
החזרי מס בגין בעיה רפואית

ואם קיבלתי סירוב לקבלת פטור ממס?

אם סורבתם לקבל פטור, הבעיה הרפואית שלכם החמירה או שתוקף הנכות הזמנית שנקבעה הסתיים, אתם רשאים לבקש לבחון שוב את הזכאות שלכם. תהליך הבקשה לוועדה נוספת תלוי בסיבה שבגללה אתם מבקשים הערכה חוזרת.

תהליך הבקשה להחזרי מס בגין בעיה רפואית

קבלת החזר מס בגין מחלה כלשהי, יכול להיות תהליך לא פשוט, שכן העיסוק בבירוקרטיה המעייפת מלווה בהתמודדויות נוספות הסובבות את החולה גם ככה. אתם יכולים לבחור באחת מהדרכים הבאות להגשת הבקשה להחזר:

  1. הגשה ידנית לפקיד בסניף השומה של מס הכנסה
  2. הגשה מקוונת באתר רשות המיסים
  3. לתת לגורם מקצועי שמטפל בהחזרי מס לעשות בשבילכם את העבודה- בחירה באופציה זו מאפשרת לכם להעביר את הטיפול לחברה המתמחה בתהליך החזרי המס ותוכל לעזור לכם להגיע למיצוי זכויותכם.

*שימו לב לצרף את כל המסמכים הנדרשים והקפידו על מילוי שלהם בצורה תקינה לפי תקנות מס הכנסה.

טפסים, טפסים, ועוד טפסים – מה צריך להגיש ואיך?

בסיום הוועדה יישלח אליכם פרוטוקול הוועדה הרפואית. אם אתם שכירים תצטרכו לצרף אותו לבקשה של החזרי מס בגין בעיה רפואית יחד עם טופס 135 "דין וחשבון שנתי מקוצר", וטופס 106 "אישור עפ"י תקנות מס הכנסה- ניכוי ממשכורת". עצמאים יצרפו את פרוטוקול הוועדה יחד עם טופס 1301 "דו"ח שנתי למס הכנסה".

בנוסף לאלה חשוב לשלוח אישור המעיד על פרטי חשבון הבנק (שהכסף יגיע למקום הנכון).

מה עוד חשוב שתדעו?

במידה ונמצאתם זכאים לפטור אך לא ניצלתם אותו במהלך הזמן שהייתם זכאים לו, תוכלו לקבל חזרה את כספכם, עד 6 שנים אחורה. אך גם אם הזכאות לפטור (כלומר הבעיה הרפואית עליה מדובר) התקיימה בעבר אך לא ביקשתם עבורה את הפטור, שום דבר לא מאוחר מדי! וגם במקרה זה אתם עשויים להיות זכאים לקבל החזרים על המס המלא ששילמתם. וכמובן שעל כל שנה שתבקשו לקבל החזר, תצטרכו למלא טפסים בהתאם לאותה השנה ולהגיש בקשה נפרדת.

בשל אילו מחלות מגיעים החזרי מס?

אילו בעיות רפואיות מזכות בפטור ממס? מחלות ממושכות, כרוניות וקשות כמו סרטן, סוכרת ובמקרים מסוימים גם אוטם שריר הלב ושבץ מוחי מאפשרות לקבל החזרי מס בשל נסיבות מזכות אפשריות. חשוב לבדוק את זכאותכם לכך מול גורמים מקצועיים.

תוך כמה זמן מתקבל החזר מס?

רשות המיסים מתחייבת לטפל בכל בקשת החזר בתוך 12 חודשים, אך בדרך כלל הממוצע לטיפול בבקשה עומד על 4 חודשים. מניסיוננו, טיפול מקצועי בהגשת הבקשה יקצר משמעותית את זמני ההמתנה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn