החזרי מס לחיילים משוחררים

השתחררתם מהצבא? התחלתם לחסוך לטיול הגדול או ללימודים? עברתם להתגורר לבד? זה הזמן להתוודע לזכאותכם לקבל החזרי מס לחיילים משוחררים ולשלם פחות ממה שחשבתם שתשלמו.

השתחררתם? יש לכם זכויות

בשעה טובה ומוצלחת סיימתם את שירותכם הצבאי וכעת אתם יוצאים לאזרחות כאדונים להחלטותיכם ולמסלול חייכם האישי. בוודאי תרצו לפתוח אותו עם בשורות טובות לגבי הטבות שממתינות לכם ולשם כך כדאי שתדעו שמגיעים לכם החזרי מס לחיילים משוחררים, מה שיפחית מגובה המיסים שאתם צפויים לשלם למס הכנסה. תוכלו לחשב את גובה ההחזר בקלות באמצעות "מחשבון מס הכנסה חייל משוחרר" שזמין עבור כולם.

הטבה זו מתקבלת כנקודות זיכוי במס המקזזות מחבות התשלום השנתית, מה שעשוי לחסוך לכם מאות שקלים בחודש. ככל שהטבה זו עדיין לא מומשה ולא ניצלתם את נקודות המס כחיילים משוחררים, אתם זכאים לקבל אותן באופן רטרואקטיבי, כך שסכום המס העודף ששילמתם יוחזר לכם בחזרה.

כמה שוות נקודות הזיכוי במס?

שווי ההטבה של החזרי מס עבור חיילים משוחררים נגזרת מכמות נקודות הזיכוי שניתנו לכל חייל בהתאם למשך השירות שביצע. נכון לשנת 2022, שוויה של נקודת זיכוי אחת במס הוא 223 שקלים בחודש, אותה מכפילים בשנה כדי להגיע להטבת מס יפה בגובה 2,676 שקלים.

בדקו מהו גובה החזר המס הצפוי לכם כאן:

חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי-אזרחי זכאים להטבת המס על הכנסה מיגיעה אישית החל מהחודש שאחרי השחרור ולמשך 36 חודשים רצופים. הזכאות לכמות נקודות הזיכוי מתרחשת על פי אורך השירות שביצעתם:

סוג השירות משך השירות כמות נקודות הזיכוי סך ההטבה השנתית
חייל בשירות חובה 23 חודשים ומעלה 2 5,352 ₪ 
חייל בשירות חובה 12-23 חודשי שירות 1 2,676 ₪ 
חיילת בשירות חובה 22 חודשים ומעלה 2 5,352 ₪ 
חיילת בשירות חובה 12-22 חודשי שירות 2,676 ₪ 
בני ובנות שירות לאומי 24 חודשי שירות 5,352 ₪
בני ובנות שירות לאומי 12 חודשי שירות 1 2,676 ₪
  • משרתי חובה ושירות לאומי שביצעו פחות מ-12 חודשים אינם זכאים להטבה ולהחזר המס הנובע ממנה.
  • קיימות גם נקודות זכות למשרתי מילואים, כך שאם נקראתם למילואים במהלך תקופת זכאותכם לנקודות זיכוי בשל היותכם חיילים משוחררים, הצבירה תגדל וכך גם הטבת המס.
  • ההטבה הכוללת נעה בין 8,028-16,056! מדובר בסכום חיסכון אדיר ובעל ערך עצום למשוחררים שעדיין לא מרוויחים שכר גבוה ונתונים להוצאות כבדות.
החזרי מס לחיילים משוחררים
החזרי מס לחיילים משוחררים

כך תקבלו החזרי מס לחיילים משוחררים:

לשכירים – עליכם למלא את טופס 101 ולהעביר אותו למעסיק בתחילת שנת המס יחד עם תעודת השחרור או תעודת סיום השירות (ניתן להגיש העתק מצולם). 

לעצמאיים – עליכם למלא את היותכם חיילים משוחררים בטופס הדו"ח השנתי לעצמאי במס הכנסה ולצרף אליו את תעודת השחרור או סיום השירות.

ומה קורה אם חלפה שנת המס? ההטבה שלכם עודנה בתוקף! תוכלו להגיש בקשה באתר רשות המיסים או פיזית מול פקיד השומה בסניף אזור מגוריכם ולקבל החזרי מס לחיילים משוחררים עם כל הסכום העודף ששילמתם עד 6 שנים אחורנית.

במילים אחרות – גם אם השתחררתם לפני 4 שנים, כך שמועד זכאותכם לנקודות הזיכוי השנתיות לחיילים משוחררים חלף, תוכלו להגיש בקשת החזרי מס לחיילים משוחררים. רשות המיסים תבדוק מה שילמתם ביחס לגובה ההכנסה והנסיבות שמקנות לכם נקודות זיכוי והטבות ותחזיר לכם כל סכום עודף, אם יתברר לה ששילמתם מעבר למה שהייתם צריכים. מדובר בסכום שיכול להגיע לאלפי שקלים!

ועוד מספר דברים שכדאי לדעת

החזרי מס לחיילים משוחררים משמעותיים ונחוצים מאוד, אך צריך לזכור שתהליך המימוש עובר מסלול בירוקרטי קטן שצריך להכיר ולהיערך אליו. ראשית, בעת תחילת העבודה כשכירים חשוב לציין בטופס 101 את עובדת היותכם חיילים משוחררים כפי שכבר ציינו. כעת, ההטבה לא תינתן לכם ישירות אלא בתלוש השכר של החודש הבא. 

מכיוון שההטבה עצמה איננה מופיעה מספרית בתלוש השכר וכל שתראו בו הוא את סכום המס שנוכה משכרכם, יש לחשב את סך ההטבה הצפוי לכם ולברר מול רשויות המס האם הסכום שנגבה מכם תקין. ככל שבדיקה זו מבוצעת בדיעבד, סביר שיתגלה ששילמתם מס ביתר וכעת תתבקשו לבקש החזרי מס לחיילים משוחררים. 

אם אתם פותחים עסק עצמאי, תידרשו לסמן את היותכם משוחררים משירות סדיר בטופס הדו"ח השנתי, דהיינו טופס 1301. 

זכרו היטב: כדי לקבל את ההטבה עליכם להיות תושבי ישראל ולעבוד בישראל בלבד. אם אתם עובדים בשתי עבודות ומעלה, עליכם לבצע מידי שנה תיאום מס. 

בנוסף להחזרי המס הניתנים לאחר שירות החובה, מי מכם שיבצעו מילואים בהמשך הדרך יקבלו גם החזרי מס בגין מילואים

האם יש לי עוד הטבות מס?

ייתכן שכן. נקודות הזיכוי במס מחושבות באופן מצטבר ומתווספות לשלל נקודות נוספות בגין נסיבות חיים שונות, כך שאפשר לקבל החזר מס בגין תואר ראשון, החזרי מס לתושב בישוב ספר (פריפריה) ועוד. כגובה הצבירה, כגובה ההנחה השנתית שתקבלו במס והיא יכולה להגיע גם עד לסכום אפס בתשלום המס השנתי! 

איך לקבל החזרי מס מהר?

מי שיפעל לבדו, יגלה כמה ארוכה ומתישה הפרוצדורה הבירוקרטית מול רשות המיסים. בעזרת גורם מקצועי שיבדוק מראש את זכאותכם להחזר ויטפל בבקשה, תוכלו למקסם את גובה ההחזר ולקצר משמעותית את קבלת ההחזר לחשבון הבנק שלכם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn