החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

 

הורים לילדים בגירים הסובלים ממגבלה כלשהי, זכאים כיום להטבות מסוימות, ביניהן גם החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו. במאמר זה נגיש לכם מידע מפורט בנוגע לתנאי הזכאות ואפשרויות ההחזר ממס הכנסה.

מהם החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו?

על פי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה נטול יכולת, הורים לילד נטול יכולת (שעונה על אחת המצבים כפי שהגדיר ביטוח לאומי ורשות המיסים) יזכו לקבל 2 נקודות זיכוי שנתיות במס הכנסה. השווי של 2 נקודות זיכוי בחודש הוא 446 ש"ח ו- 5,352 ש"ח בשנה, נכון לשנת 2022.

חשוב לציין כי נקודות זיכוי אלו מתווספות לשאר נקודות הזיכוי המגיעות להורים שילדיהם סובלים ממגבלה מסוימת בעקבות קריטריונים שונים, מהן קיימים החזרים כספיים ממס הכנסה: החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה, החזר מס חינוך מיוחד, החזר מס רכישה – ילד נכה ועוד.

הורות לילדים (ללא קשר להטבה הנ"ל), התגוררות בפריפריה, שירות מילואים, סיום לימודים ועוד.
כל אדם זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי במס הכנסה מעצם היותו תושב מדינת ישראל, הנשים זכאיות ל- 2.75 נקודות זיכוי.

ההטבה תינתן לאחד ההורים ורק אם הוא חייב בתשלום מס הכנסה על הכנסותיו. דעו שניתן להגיע לתשלום אפס במס הכנסה לכן הטבות אלו הן מאוד משתלמות.

מי זכאי להטבה?

תחילה נסביר כי להטבה זו זכאים הורים לילדים נטולי יכולת מתחת לגיל 18 ומעל גיל 18. גובה ההטבה זהה, ההבדל הוא בין הקריטריונים לזכאות בכל גיל. במאמר זה נעסוק בהחזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו, כלומר מעל גיל 18.

הורים זכאים להטבה זו אם נקבעה לילד דרגת אי כושר השתכרות לצמיתות בשיעור של 74% לפחות.
או אם יש עמידה בכל שלושת התנאים הבאים-

1. אם הילדים עונים על אחד מסעיפים אלו:
* הם בעלי תעודת עיוור / יש להם לקות ראייה.
* הם אובחנו כבעלי מוגבלות שכלית התפתחותית על ידי וועדת האבחון של משרד הרווחה.
* הם אובחנו על ידי נוירולוג כמשותקים בשני הגפיים / הם נולדו בלי אחת מגפיהם / אחת מגפיהם נכרתה.

2. הילד עדיין לא יצא מחזקת ההורים שלו. אם הילד מתגורר בהוסטל הוא עדיין נחשב בחזקת הוריו. אם בוגר "נטול יכולת" נישא לבת / בן זוג שהוא גם "נטול יכולת" – פקיד שומה עשוי להחשיב אותם גם בחזקת ההורים שלהם, בהתאם לשיקול דעתו.

3. על ההורים לעמוד במבחן ההכנסות כפי שקבעה רשות המיסים (נכון לשנת 2022).
* הורה ללא בן/בת זוג שההכנסות שלו לא עלו על 173,000 ש"ח בשנה.
* הורה עם בן/בת זוג שההכנסות שלו לא עלו על 277,000 ש"ח בשנה.

החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו
החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

הגשת בקשה להחזר מס

במקרה ואתם עומדים בכל הקריטריונים שהצגנו אתם זכאים להגיש בקשת החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו.

תחילה נסביר שעל מנת לממש את ההטבה המגיעה לכם תצטרכו בכל שנה לעדכן את המעסיק (בתנאי שאתם שכירים) על ידי סימון מתאים בטופס 101. אם אתם עצמאיים עליכם לסמן את הפרטים המתאימים בדוח השנתי שאתם מגישים בכל שנה למס ההכנסה .

בדרך כלל מגישים בקשה להחזר מס בעקבות תשלום מס עודף. אז אם אתם חושבים כי שילמתם יותר מס ממה שהייתם צריכים לשלם או שהפרטים שלכם לא מעודכנים, הגישו מוקדם ככל הניתן בקשה להחזר מס.

את הבקשה מגישים לפקיד השומה בסניף הקרוב לביתכם או באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים, בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים לעמידה בקריטריונים כפי שהצגנו במאמר.
שימו לב, הטבה זו אינה מתעדכנת באופן אוטומטי בכל שנה אלא אם כן פקיד השומה נתן לכם אישור רב שנתי. לכן תצטרכו בכל שנה לעדכן את הפרטים שלכם ולבדוק אם אתם זכאים להחזר בעקבות תשלום מס עודף.

החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו – פעולה שתחזיר לכם כסף!

רשות המיסים מאפשרת בקשה להחזר מס עד שש שנים אחורה! בעקבות עובדה זו יכול להיות שמגיעים לכם כספים רבים בעקבות עודף ממס ששילמתם במהלך השנים. זכרו כי בגין כל שנה שבה ההטבה לא מומשה אתם זכאים להחזר על סך 5,352 ש"ח.

אם ברצונכם לבדוק את סכומי החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו ולהגיש בקשה מתאימה, נשמח ללוות אתכם ולהפוך עבורכם את התהליך לפשוט, מהיר וקל.

אחי הוא נטול יכול וההורים שלי אינם מתפקדים, האם הוא עדיין זכאי להטבה?

כן. החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו – לא רק להורים. אם ההורים של הילד אינם בחיים או אינם מתפקדים בגלל הגיל שלהם או המצב הבריאותי שלהם, האחים/האחיות של הילד יהיו זכאים להטבה אך רק אם הם מונו כאפוטרופוס של הילד ל"גוף ולרכש".

יש לי שני ילדים נטולי יכולת מעל גיל 18, האם אני זכאי להטבה בגין כל ילד?

אכן כן. במקרה זה יש כפל נקודות זיכוי. כלומר, הורים לשני ילדים נטולי יכולת יהיו זכאים ל- 4 נקודות זיכוי במס הכנסה. בנוסף, יש אפשרות לפצל את נקודות הזיכוי בין ההורים.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn