החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

 

להיות הורים לילדים עם לקויות למידה זה לא עסק פשוט. הלקויות האלה לפעמים מתבטאות אצל הילד בהישגים אקדמיים ולפעמים בפן החברתי- רגשי. מה שבטוח, התמודדות מציפה הרבה פעמים רגשות לא נעימים אצל ההורה, וכמובן שגם אצל הילד. כולם מתמודדים.

במאמר זה מפורט כיצד תוכלו להקל על ההתמודדות, מההיבט הכספי של העניין, וללמוד איך אפשר לקבל החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה.

הטבות כלכליות להורים שילדיהם אובחנו עם לקות למידה

בשנת 2010 המוסד לביטוח לאומי העריך שהיקף‏ לקויי הלמידה‏ מקרב‏ כלל‏ האוכלוסייה‏ הוא כ- 15%. זהו חלק נרחב מהאוכלוסייה, ועדיין נראה שהחזר מס היא זכות שרבים לא מודעים לה. מדובר על סכומי כספים שהמדינה קבעה שמגיע לכם לקבל בחזרה באמצעות החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה, אבל לרוב אין להם דורש. ההתמודדות של הורים לילדים עם לקות למידה היא גם ככה לא פשוטה, למה לא להקל עליה, לא חבל על הכסף? חבל!

אתם עושים מעל ומעבר כדי לאבחן את הילד, להעניק לו את ההקלות המתאימות לו והטיפול הנכון עבורו, עשו זאת גם עבורכם בצורת הקלות כספיות. אם אתם מרגישים שהתמודדות הזאת היא גדולה מדי כרגע, גם כאן יש מי שיעזור ויכול לדאוג לתהליך הזה עבורכם.

ADHD כן, דיסגרפיה לא?

ביטוח לאומי קבע קריטריונים להפרדה בין לקות למידה חמורה לבין שאר הלקויות. יש צורך להבחין ביניהן כיוון שרק לקות למידה חמורה יכולה לזכות בהטבה המס הזו.

לפי קריטריונים אלה נקבע כי אתם מבקשים להיות זכאים לקבלת החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה חמורה, אך תחילה יש להראות את האישורים הבאים:

אישור שוועדת השמה קבעה את זכאות הילד לקבלת חינוך מיוחד. אישור שהילד אכן לומד במסגרת לחינוך מיוחד. כלומר, גם אם המסגרת לחינוך מיוחד היא חלק ממסגרת חינוך רגיל. אישור רפואי ממולא היטב על ידי רופא מומחה בטופס 127 "תעודה רפואית".

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה
החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

הטבת מס להורה לילד עם לקות למידה חמורה

לקות למידה חמורה מתייחסת לרוב לקטגוריות כמו דיסלקציה או דיסקלקוליה חמורה, בעיות זיכרון קשות, הפרעת קשב עם שתי סטיות תקן לפחות, ולקות בלתי מילולית חמורה. כל אלה כמובן שנבדקים על פי מאבחן מוסמך.

רק לאחר שביטוח לאומי הכיר באבחון של הילד יהיה ניתן לקבלת הטבת מס בצורת "נקודות זיכוי". בנקודה זו חשוב שנציין שיש לא רק החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה, אלא גם החזר מס להורים לילדים, החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. וגם החזר מס חינוך מיוחד וכמובן שעוד רבים. כך שכמו שכבר נאמר, חשוב שתבדקו את כל התמונה המלאה ותהיו מודעים לכל הזכויות שלכם.

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה – מה בדיוק מקבלים?

להורים, שילדיהם מוכרים בביטוח הלאומי כבעלי עיכוב התפתחותי בשל לקויות למידה, מגיע שתי נקודות זיכוי. הנקודות האלה הן בעצם הטבה כספית בגובה של כ- 5300 ש"ח בשנה (נכון לשנת 2022). המשמעות היא בעצם הנחה של תשלום המס השנתי.

כך יוצא שאם לא ביקשתם להשתמש בהנחה הזו או שלילדם אכן קיימת לקות למידה חמורה אך עוד לא ביקשתם לקבל את נקודות הזיכוי, הכסף שלכם לא בורח. תוכלו לקבל החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה על מס שכבר שילמתם במלואו ולא נוצלו נקודות הזיכוי בשנים קודמות- עד 6 שנים אחורה!

איך מקבלים נקודות הטבת מס?

שכירים צריכים להגיש טופס 116 א' "בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת" בלשכת המס. אם ילדכם מקבל גמלת ילד נכה לא תצטרכו לגשת ללשכת המס. תוכלו להעביר את הבקשה ישירות אל המעסיק שלכם. עצמאים צריכים לסמן את הסעיף "זיכוי בעד ילד נטול יכולת" בדו"ח השנתי אותו הם מגישים למס הכנסה. למרבה הצער הבקשה לנקודות זיכוי אינה אוטומטית ובכל שנה תדרשו לחדש אותה.

עד מתי אפשר להגיש בקשה לקבלת החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה?

במקרה שהייתם שהייתם זכאים להטבת מס בגין לקות למידה חמורה של ילדכם אבל לא ניצלתם אותה, עוד לא מאוחר מדי. תוכלו להגיש בקשה להחזר מס על 6 השנים האחרונות, במידה שהלקות התקיימה בהן.

על מנת לעשות זאת, לאחר שהגשתם בקשה לקבלת נקודות הזיכוי, כעת תצטרכו להגיש טופס 135 "בקשה להחזר מס", בצירוף מסמכים רפואיים רלוונטים ללקות, צילום חשבון בנק (אליו יישלח אליכם סכום הכסף המגיע לכם) וטופס 106 "אישור על משכורת וניכוי מס". גם כאן, עבור כל שנת מס תצטרכו להגיש את המסמכים הללו (מעודכנים בהתאם לאותה שנה).

את הבקשה להחזרי מס אפשר תמיד להגיש באופן עצמאי. אך אם אתם מבקשים לחסוך לעצמכם התעסקות עם טפסים והבירוקרטיה ובעיקר לחסוך לעצמכם זמן יקר, תוכלו לפנות לגורם מקצועי שמתמחה בהחזרי מס ובתהליך החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה.

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn