החזר מס חינוך מיוחד

האם ידעתם שהורים לילדים במסגרת מיוחדת זכאים לקבל החזר מס חינוך מיוחד? בואו לקרוא על כל הקריטריונים לזכאים, אופן מימוש ההטבה וקבלת החזרי המס במקרה שלא ניצלתם אותה:

הורות היא עניין מאתגר

אבל לעתים היא מאתגרת אפילו יותר, כשלתמונה נכנסים קשיים ספציפיים כמו הפרעת קשב, קושי שפתי או מצב רפואי מסוים, שמצריכים שילוב או שיבוץ במסגרות חינוך מיוחדות כבר מגילאי הגן. מכיוון שהורים אלו נדרשים לעלויות גבוהות כדי לצמצם את הפערים והקשיים הלימודיים של ילדיהם, מעניקה להם המדינה זכאות לדרוש ולקבל החזר מס חינוך מיוחד, החוסך אלפי שקלים בשנה.

מהו החזר מס חינוך מיוחד?

הורים שילדיהם עברו וועדת השמה המשייכת אותם למסגרת לימודים מיוחדת, זכאים לשתי נקודות זיכוי במס בשנה. כל נקודת מס שווה 223 ₪ בחודש ו-2,676 ₪ בשנה, מה שיחסוך להורים סכום כספי שנתי בגובה 5,323 ₪ בתשלום המס השנתי.

הטבה זו ניתנת להורים ללא קשר למספר הילדים במשפחה הלומדים במסגרות החינוך המיוחד והיא מתווספת לנקודות זיכוי נוספות שההורים זכאים לקבל, כמו נקודות בגין תושבות ישראלית, בגין הורות לילדים עד גיל 18, מגורים ביישוב מזכה, שירות מילואים ועוד. הצבירה מתאפשרת ללא תקרה וללא הגבלה ויכולה להפחית מתשלום המיסים גם עד כדי הנחה שתגיע לתשלום של אפס שקלים במס. כך, ניתן לדרוש החזר מס להורים לילדים בעבור נסיבות מזכות רבות.

האם כל הורה זכאי להטבה?

החזר מס חינוך מיוחד ניתן להורים שכירים או עצמאיים המשלמים מס בהתאם למדרגת המס שנקבעה להם בתחילת השנה. עצמאיים מגישים דו"ח שנתי למס הקובע את חבות התשלום של השנה שחלפה, בעוד ששכירים משלמים מידי חודש את שומת המס, על פי התחשיב הכולל שבוצע להם בתחילת אותה שנת מס.

מכיוון שלאורך השנה מתרחשים שינויים רבים בחיי ההורה (מעבר דירה, לימודים אקדמיים, תינוק נוסף בבית וכמובן גם שיבוץ למסגרת חינוכית מיוחדת), מס הכנסה יתעדכן בהם רק בתחילת השנה החדשה – מה שיוצר פער בין סכום המס ששולם לבין סכום נמוך יותר שההורה היה אמור לשלם. ככל שלתחשיב המס הכולל את הסכום המופחת נכנסות שתי נקודות זיכוי נוספות בשל שילוב הילד במסגרת מיוחדת, צומחת זכאות להגיש בקשת החזר מס חינוך מיוחד.

החזר מס חינוך מיוחד
החזר מס חינוך מיוחד

קבלת החזר מס חינוך מיוחד לאחר וועדת השמה

על מנת לקבל החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, נדרשת קביעה שלפיה הילד זקוק למסגרת חינוכית מיוחדת, בגן או בבית ספר מתאים המשתייך למשרד החינוך. כדי לקבל את השיבוץ המתאים, ההורים נדרשים לעבור ועדת השמה מטעם משרד החינוך, בה ייבחנו היכולות והמיומנויות של הילד. בסיום, תחליט הוועדה על הצורך להשתייך למסגרת החינוך המיוחד ולעתים תנקוב במוסד הרלוונטי (למשל מעון שפתי, או כיתת שילוב בבית ספר רגיל).

בסיום הוועדה, היא תנפיק אישור שמכיל הפנייה למסלול חינוך מיוחד. את האישור הזה יש לחדש בכל שלוש שנים על ידי פנייה לוועדה.

שימו לב שאם מדובר בילד הלומד בתיכון, יש לקבל אישור לימודים במסלול 07. בנוסף יש צורך בטופס 127 מס הכנסה – אישור מרופא נוירולוג הקובע את לקות הלמידה, אישור זה נקרא טופס מספר 127 (תעודה רפואית).

הורים שאינם זכאים להטבת המס

מאחר שמדינת ישראל מבינה את הקושי הכלכלי בגידול ילד שזקוק למסגרת חינוכית מיוחדת, היא אינה מבדילה בין הורים שילדיהם שובצו למסגרת מיוחדת כזו או אחרת ומספקת את הזכאות יחד עם החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה בכל מקרה (כמובן במידה והם עומדים בקריטריונים שציינו).

יחד עם זאת, ההטבה לא תינתן להורים שאינם משלמים מס מכיוון שלא הגיעו לתקרה או הורים שמסיבה אחרת יש להם פטור מס. אם ההורים חייבים במס, ההטבה תקוזז להם.

אתם הורים לילדים שזקוקים לחינוך מיוחד? תבדקו!

הבדיקה יכולה להיות שווה הרבה כסף. אם יש לכם יותר מילד אחד, תוכלו לקבל הטבה כפולה. הילדים שלכם זקוקים לטיפולים מיוחדים שעולים הרבה כסף, בין אם מדובר על תרופות, שיעורים פרטיים ועוד. לכן החזר מס חינוך מיוחד מאפשר לכם לממן הוצאות שונות מבלי לפגוע ברמת החיים. אם אתם הורים לילדים מיוחדים או מכירים הורים כאלה, יידעו אותם בנוגע לזכויותיהם ועזרו להם להרוויח אותן.

האם ניתן להגיש בקשה להחזר מס גם כעבור שנתיים?

בהחלט. החזרי מס ניתן לקבל עד 6 שנים אחורנית, כך שאם השנה היא 2022 וילדכם למד במסגרת מיוחדת משנת 2016 ואילך – כדאי לבדוק את תשלום המס ששילמתם ולדרוש ממנו החזר. הסכום עשוי להגיע עד אלפי שקלים בשנה.

האם יש צורך לפנות לגורם מקצועי?

הדבר לא מחייב, אך מומלץ. גורם מקצועי יוכל לספק לכם שקט נפשי וביטחון מוגבר יותר בסיכויי ההחזר ומקסום גובה ההחזר. הוא יעדכן אתכם בנוגע לסכום הצפוי לאור תחשיב מקצועי שיערוך וידאג למיצוי יעיל יותר של זכויותיכם כהורים וכתושבים המשלמים מיסים.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn