החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

 

על פי נתוני הלמ"ס, בישראל חיים כיום קרוב ל-270,000 ילדים עם צרכים מיוחדים, שגידולם מוסיף התמודדות כלכלית מורכבת לזו הקיימת והיקרה ממילא. כדי להתמודד טוב יותר עם הוצאות המשפחה, קיימת האפשרות לקבל החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. מי זכאי להטבה וכיצד תממשו אותה? הכל כאן:

הורות היא עבודה קשה

כולנו שואפים לגידול הטוב ביותר לילדינו, מה שמצריך מאיתנו משאבים רבים ובלתי נדלים כדי להבטיח זאת. אבל להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, זהו לא האתגר היחידי: טיפולים, תרופות, עזרים, נסיעות, הצורך לתווך בין כל אלו למקום העבודה, ליתר הילדים בבית, לבני הזוג, להוצאות הרבות ממילא וכמובן ההתמודדות הבלתי פשוטה עם קושי רגשי רב.

ברוב המקרים, מוצאים את עצמם ההורים בחיפושים אחרי סיוע פיזי, מנטלי וגם כלכלי, כאשר למרבה האבסורד דווקא הסיוע האחרון שהזכרנו הוא זה שנמנעים ממנו המון. הבירוקרטיה הממושכת, התקנות המורכבות והטיפול המייגע בכל שלבי התהליך דורשים זמן, כסף ואנרגיה שבדרך כלל נמצאים בחוסר ולפעמים זו ממש עבודה בפני עצמה רק לדלות את המידע.

ריבוי החוקים והתקנות, כמו גם ההתמודדות העצמאית אל מול המערכת, לפעמים נראית כבלתי אפשרית ממש. האמנם? בשורות הבאות תגלו כיצד אפשר לקבל החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים בקלות ובסכומים משמעותיים.

נקודות זיכוי במס הכנסה

נתחיל עם הפרט הכי חשוב: להורים שילדיהם מוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים מגיעות שתי נקודות זיכוי שנתיות במס הכנסה. נקודות הזיכוי ניתנות בעבור מגוון מצבי חיים שונים, כמו החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה, בגין שירות מילואים, סיום תואר אקדמי, תושבות חוזרת, מגורים ביישוב פריפריה, הורות לילדים וגם מצבים שבהם הילדים הם בעלי צרכים מיוחדים.

כל נקודת זיכוי ניתנת בדמות הפחתה בחבות המיסים השנתית, כך שבפועל תצטרכו לשלם פחות במס בסוף השנה. אז כמה בדיוק החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים שווים? נכון לשנת 2022 שוויה של נקודת זיכוי אחת במס היא 223 ₪ לחודש ו-2,676 ₪ בשנה. כלומר ששתי נקודות במהלך השנה יניבו לכם הנחה בתשלום המיסים בשווי 5,352 ₪ מידי שנה.

החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים: אז מי בעצם זכאי?

  • הורים לילדים בעלי שיתוק גפי, בהצגת איבחון רפואי – זכאות לקבלת החזרי מס בגין בעיה רפואית, או לחילופין פטור מס בנכות של 90% ומעלה.
  • הורים לילדים עם עיוורון, בהצגת אבחון של רופא עיניים
  • הורים לילדים עם מגבלה שכלית התפתחותית, בהצגת אבחון רפואי .
  • הורים שילדיהם זכאים לגמלת ילד נכה. במקרה כזה אין צורך בהצגת מסמכים רפואיים נוספים והצגת הזכאות לגמלה מספיקה.
  • הורים שילדיהם זכאים ללימודים במוסדות חינוך מיוחד בעקבות וועדת השמה שקבעה זאת – ניתן לקבל החזר מס חינוך מיוחד.
החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים
החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

לילד מלאו 18? מזל טוב! תוכלו להמשיך לקבל את ההטבה

הורים לילדים בגירים מעל גיל 18 עשויים להמשיך לקבל החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. בהמשך לתנאים לזכאות שכתבנו מעלה, נוספת זכאות לבוגרים שקיבלו דרגת "אי כושר ההשתכרות" צמיתה בשיעור של 74% ומעלה.

ועוד כמה דגשים שכדאי להכיר:

  • ההטבה שנתית ויש לחדש אותה מידי שנה, למעט במקרים של קריטריונים לצמיתות שאינם עתידים להשתנות.
  • את נקודות הזיכוי ניתן לחלק בין שני ההורים, כך שהסכום יופחת משתי ההכנסות השנתיות. ניתן גם לבחור מי מההורים יקבל את ההטבה (טיפ: ההורה עם המשכורת הגבוהה יותר) כך שתוכלו למצות אותה בצורה הטובה ביותר.
  • אם שני ההורים אינם מנהלים משק בית משותף, כלומר גרושים או פרודים, כל אחד מהם יהיה זכאי לשתי נקודות הזיכוי בנפרד.
  • אם אחיו של ילד בעל צרכים מיוחדים הם האפוטרופוסים שמונו לו, הם יוכלו להיות זכאים להטבה.
  • אם יש יותר מילד אחד במשפחה עם צרכים מיוחדים, אתם זכאים לכפל נקודות.
  • אם ילדכם נמצא בדיור חוץ ביתי, תוכלו לבחור בין הטבת נקודות הזיכוי לבין זיכוי עבור ילד בדיור חוץ.

שימו לב, במידה והייתם זכאים להטבה בשנים האחרונות אך לא מימשתם אותה, תוכלו לקבל החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים רטרואקטיבית עד 6 שנים אחורה, ולממש את זכאותכם כעת.

איך מקבלים את המס בחזרה?

להכרה במצבו של ילדכם – כפי שציינו, יש להגיש את הטפסים למס הכנסה בכל שנה מחדש (מלבד ילדים בעלי קריטריון קבוע) על מנת לקבל החזרי מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. תצטרכו למלא את טופס 116א' "בקשה לזיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת" ולצרף מסמכים רלוונטיים בהתאם.

כך למשל, הורים לילד נטול יכולת הסובל משיתוק, מעיוורון או מפיגור שכלי, יצטרכו להגיש גם טופס 127 מס הכנסה "תעודה רפואית לצורך זיכוי ממס". את הטופס ימלא רופא מומחה שמטפל בילדכם.

לקבלת החזר רטרואקטיבי על השנים שבהן לא מימשתם את ההטבה – עליכם למלא את טופס 135 של מס הכנסה שעניינו בקשה להחזר מס.

האם כדאי להיעזר בגורם מקצועי?

בהחלט! תהליך איסוף המידע, שאלת הזכויות המדויקות וגם הקשיים ממילא של ניהול התא המשפחתי מקשים על מיצוי יעיל של החזר המס ולכן חברה מקצועית המתמחה בנושא תוכל להיכנס לתמונה. אנו נפשט עבורכם את התהליך ונדאג למקסום הסכומים, עד השקל האחרון.

האם האפשרות לקבלת החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים מפסיקה מתישהו?

את הבקשה אפשר להגיש תמיד ולקבל ממנה החזר מס עבור 6 השנים האחרונות. כך, אם השנה היא 2022 – תוכלו לקבל כספים מזכויותיכם הבלתי מנוצלות במס הכנסה עד לשנת 2016. למידע נוסף השאירו את פרטיכם ואנו נחזור אליכם בהקדם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn