הגשת בקשה להחזרי מס

 

כנראה שהרוב המוחלט של האוכלוסייה בישראל זכאי להחזר מס, אך רבים לא מודעים לזכויות שלהם ולא נלחמים על מנת להשיג אותן. הגשת בקשה להחזרי מס היא זכות שווה במיוחד, מאחר והיא יכולה להחזיר לכם סכומים גבוהים. סכומים שאפילו לא ידעתם שאתם זכאים לקבל.

הגשת בקשה להחזרי מס היא יחסית פשוטה אך לפני שתתחילו בתהליך, עליכם להבין אם בכלל אתם זכאים להחזר. במאמר זה נציג את הסיבות שבזכותן תהיו זכאים להחזר ואת אופן הגשת הבקשה. המשיכו לקרוא:

בגין אילו סיבות ניתן להגיש בקשה להחזר מס?

יש שתי סיבות עיקריות שבגללן מגישים בקשה להחזר מס:

1. שינויים במהלך שנת העבודה המובילים לפערים בהכנסה השנתית-

אופן חישוב מס ההכנסה מחושב באופן שנתי אך בפועל התשלום יורד בכל חודש מתלוש המשכורת. מס ההכנסה מחושב על פי מדרגות המס בהתאם להכנסה השנתית. ככל שההכנסה נמוכה יותר כך שיעור המס שאתם צריכים לשלם פוחת והפוך.

כאשר מפסיקים לעבוד במהלך השנה מסיבה מסוימת ההכנסה השנתית פוחתת. יכול להיות מצב כי חישוב המס עבור החודשים שהייתה בהם עבודה, היה גבוה יותר מתשלום המס אותו היה צריך לשלם בפועל. נוצר פער בין התשלומים ובמקרים רבים יש מצב של תשלום מס עודף. במצב כזה ניתן להגיש בקשה להחזרי מס.

2. מימוש נקודות זיכוי-

נקודות זיכוי הן נקודות המקנות הנחה בתשלום המס. מלבד תושבות במדינת ישראל שמקנה נקודות זיכוי (2.25 לגברים ו- 2.75 לנשים), ניתן לקבל נקודות זיכוי בגין קריטריונים שונים כמו: מחייה בפריפריה, סיום לימודים, שירות מילואים, הורות לילדים ועוד.

אם לא מימשתם את נקודות הזיכוי המגיעות לכם או שבמהלך שנת המס היה בחייכם שינוי המזכה אתכם בנקודות זיכוי – תוכלו להגיש בקשה להחזר מס ולבדוק כמה אחוזים לוקחים על החזרי מס.

חישוב החזר מס

על מנת לבצע חישוב החזר מס ולדעת מהו גובה ההחזר לו אתם זכאים, יש צורך לחשב את גובה המס ששילמתם בפועל במהלך השנה ולחשב את גובה המס שאתם צריכים לשלם עבור שנת המס בהתאם למדרגת המס שהגעתם אליה ובהתאם לנקודות הזיכוי המגיעות לכם. כמובן שיש גורמים נוספים לקבלת החזרי מס אך אלו הגורמים העיקריים.

יכול להיות שלאחר הבדיקה תגלו כי שילמתם פחות ממה שאתם הייתם צריכים לשלם ועל כן תצטרכו להשלים את תשלום המס לרשות המיסים. אם לאחר הבדיקה ראיתם כי שילמתם יותר ממה שהייתם צריכים לשלם, כלומר מס עודף, תוכלו להגיש בקשה להחזרי מס ולקבל את הסכום העודף ששילמתם בחזרה.

תהליך הגשת בקשה להחזרי מס

הגשת בקשה להחזרי מס יכולה להתבצע דרך האינטרנט בצורת החזר מס מקוון, דרך פקיד שומה בסניף מס ההכנסה הקרוב לביתכם או באמצעות שליחת מכתב בדואר לרשות המיסים. כיום רשות המיסים מאפשרת ביצוע פעולות רבות דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים. היא מנסה להנגיש ככל את הניתן את הפעולות האלו לציבור הרחב על מנת לפשט את התהליכים.

אם אתם שכירים, עליכם לצרף את הטפסים הבאים-

*טופס 135- זהו דו"ח שנתי מקוצר עבור שכירים, עליכם למלא אותו ולצרף אותו אל הבקשה.
*טופס 106- זהו טופס שתצטרכו לבקש מהמעסיק, הטופס מרכז ומסכם את כל הנתונים והרכיבים של כל המשכורות שניתנו באותה שנת המס אצל המעסיק. אם עבדתם בשני מקומות עבודה או יותר, תצטרכו לבקש טופס 106 מכל מעסיק.
*טפסים רלוונטיים- כל טופס רלוונטי המסביר מדוע אתם זכאים להחזר מס. לדוגמה, אם סיימתם לימודים ואתם זכאים לנקודות זיכוי- תצטרכו לצרף טופס מהמוסד הלימודי.

אם אתם עצמאיים, תוכלו למלא ולהגיש טופס 1301 ותוכלו לבקש את ההחזר במסגרת הדו"ח השנתי למס הכנסה.

לאחר הגשת הבקשה, המידע עובר לנציג מרשות המיסים. הוא בוחן את הבקשה שלכם וקובע את זכאותכם. אם תימצאו זכאים להחזר תקבלו את הכסף ישירות לחשבון הבנק שלכם.

האם ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיביים?

בהחלט כן. רשות המיסים מאפשרת הגשת בקשה להחזרי מס עד 6 שנים אחורה. כמובן שמומלץ לא לחכות כל כך הרבה זמן אך אם אתם מודעים לעניין רק עכשיו, דעו כי הזכאות שלכם נשמרת ועליכם להתחיל לפעול במהרה על מנת להשיב את הכספים העודפים ששילמתם. החזר מס על שנת 2016, ניתן להגיש במהלך שנת 2022.

האם ניתן להגיש בקשה להחזר עבור כל השנים ביחד?

לא. יש צורך להגיש בקשה להחזרי מס עבור כל שנת מס בנפרד. יש לצרף לבקשה את הטפסים הרלוונטיים לאותה השנה.

הגשת בקשה להחזרי מס כדאית באופן עצמאי?

מאחר והגשת בקשה להחזרי מס מכילה בתוכה מספר רב של מסמכים ומילוי מספר רב של טפסים, מומלץ ואף רצוי להתייעץ עם חברה מקצועית. כל טעות בהגשת הבקשה יכולה לעלות לכם בסכום נמוך יותר שיוחזר אליכם. למרות שניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי, הגשת בקשה להחזרי מס נוחה וקלה יותר באמצעות ליווי של חברה מקצועית.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn