החזרי מס לעולים חדשים

 

עליתם לארץ בעקבות משפחה? אהבה? חברים? כל סיבה אחרת? אתם זכאים לקבל החזרי מס לעולים חדשים. למי מגיעים ההחזרים? איך מחושבת הטבת מס? איך ניתן לממש את ההחזר? ולעוד מידע חשוב בנושא, קראו וגלו:

עולים חדשים מתמודדים עם שלל אתגרים

הגעה לארץ זרה היא מצב לא טבעי ומובן מאליו. מעבר לרכישת שפה חדשה, קשיי התאקלמות, פערים תרבותיים וחינוכיים, הקושי בלמצוא עבודה וגם המצב הרגשי המורכב, קיימים הרבה סימני שאלה לגבי הזכויות שמקבלים עולים חדשים שנקלטים בארץ.

כדי לסייע בנושא ולעשות לכם סדר, נתמקד במאמר זה בשאלת ההטבות שמגיעות במס הכנסה, כולל הזכאות לקבלת החזרי מס לעולים חדשים.

כיצד מתבצע חישוב המס בישראל?

בכל סוף שנת מס (חודש דצמבר), קובעים את גובה המס לעובדים השכירים בעקבות הכנסותיהם במהלך אותה שנה. גובה המס לתשלום נקבע על ידי שני קריטריונים:

  • מדרגת המס שהעובד נמצא בה (נקבעות ע"י מס הכנסה)
  • נקודות הזיכוי שהעובד זכאי לקבל ושמקנות הנחה בתשלום המס השנתי

כעת, מס הכנסה אוסף את הנתונים לגבי העובד – כמה הרוויח השנה ומהן נקודות הזיכוי שמגיעות לו ומבצע את החישוב. תשלום המס נגבה מהעובד מידי חודש דרך תלוש המשכורת, כך שהוא משלם את החבות השנתית שלו לאורך כל השנה.

מה קורה כאשר באמצע השנה יש שינויים שמקטינים את סכום המס? למשל עזיבת מקום עבודה, מעבר ליישוב בפריפריה, גירושין או לידת ילד? במצבים האלה מס הכנסה מתעדכן רק בתחילת השנה הבאה, אך מכיוון שהם מייצרים הנחות במס (מגיעות מהם נקודות זיכוי) ממש עכשיו, ניתן להגיש עבורם בקשת החזרי מס לעולים חדשים ולקבל בחזרה את הסכום העודף שכבר שולם.

הטבות מס לעולים חדשים: למי מגיע ומה מקבלים?

עולים חדשים מקבלים נקודות זיכוי בשל עלייתם ארצה, מה שיוצר הפחתה נוספת בתשלומי המיסים.

ההטבה ניתנת לעולים חדשים שהם תושבי ישראל בלבד (כלומר שקיבלו תעודה כחולה), במשך 42 חודשים ממועד העלייה (כלומר 3.5 שנים).

הטבה זו ניתנת לעולים חדשים בנוסף לנקודות הזיכוי שמגיעות להם עבור תושבות ישראלית (2.75 נקודות לנשים, 2.25 לגברים) ובנוסף ליתר נקודות הזיכוי שנובעות ממצבם האישי והמשפחתי ואפשר לקבל בגינן החזר כמו נקודות זיכוי בגין ילדים, החזר מס לחולים במחלה קשה, החזרי מס לגרושים, החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי ועוד.

נקודות הזיכוי במס מצטברות ללא הגבלה ויכולות להפחית מתשלום המיסים גם עד לתשלום בסכום אפס!

שימו לב: אם לעולה החדש לא הייתה הכנסה (והמשמעות היא שהוא לא יוכל לנצל את ההטבות שלו), 42 חודשי ההטבה שלו עדיין ממשיכים להיספר ולא תתרחש זכאות לניצול ההטבה במועד מאוחר יותר.\

החזרי מס לעולים חדשים
החזרי מס לעולים חדשים

כמה שווה הטבת המס ומה החזר המס הצפוי?

לכמה נקודות זיכוי מס זכאים עולים חדשים?
שוויה של נקודת זיכוי אחת מבחינת החזרי מס הוא 223 ₪ לחודש ו-2,676 ₪ בשנה (נכון לשנת 2022, הנקודות מתעדכנות מחדש בערכן מידי שנה).

חלוקת הטבת המס לעולים חדשים מתרחשת באופן הבא:

  • 18 החודשים הראשונים בארץ – רבע נקודת זיכוי שנתית במס הכנסה, כלומר 669 ₪ לחודש.
  • 12 החודשים לאחר מכן – 1/6 נקודת זיכוי שנתית במס הכנסה, כלומר 446 ₪ לחודש.
  • 12 החודשים שלאחר מכן –נקודת זיכוי אחת במס הכנסה, כלומר 223 ₪ בחודש.

בתחשיב הכולל למשך כל תקופת 42 החודשים, מדובר בהנחה יפה מאוד במס, שבה נוצר חיסכון של יותר מ-20,000 ₪!

איך מקבלים החזרי מס לעולים חדשים?

מהם התנאים המזכים אדם בהחזרי מס בגין היותו עולה חדש? בתחילת העבודה במקום חדש, יש למלא את טופס 101 ולסמן בו את כל הפרטים הרלוונטיים לגביכם + להציג את תעודת העולה. אם חל שינוי במצב האישי לאורך השנה החולפת, ניתן למלא את טופס 135 במס הכנסה ("בקשה להחזר מס") ולסמן בתוכו את הנסיבות המשתנות שמס הכנסה גבה מהן תשלום מוגדל שלא לצורך.

האם כדאי להיעזר בגורם מקצועי?

החזרי מס לעולים חדשים הם סוגייה מורכבת, שכן המדינה מספקת גם סל קליטה והטבות נוספות במצבים שונים, שיכולים להשפיע לטובה או לרעה על שאלת הזכויות שלכם במס.

לכן הפתרון הטוב ביותר הוא לפנות לגורם מקצועי שיודע כיצד לבקש החזר מס לעולה חדש והוא יבצע עבורכם את הבדיקה על הצד הטוב ביותר ושתקבלו את סכום ההחזר המקסימלי, במקום לאבד אותו עקב חוסר ידע או טעויות.

כעולים חדשים, אתם לא לבד. ניתן לפנות להתייעצות בכל שאלה גם למשרד העלייה והקליטה, מוקד השירות לאזרח או מוקד המענה הממשלתי המרכזי. אם יש לכם מכרים שעברו את הדרך שאתם כעת עוברים, תוכלו להיעזר גם בהם כדי להבין טוב יותר את הזכויות, לבדוק שלא פספסתם הטבות שמגיעות לכם ולהתאקלם בצורה קלה. אנו בכל מקרה נהיה כאן לרשותכם תמיד ונדאג שתקבלו החזרי מס לעולים חדשים עד השקל האחרון.

אילו טפסים צריך כדי לבקש החזר מס לעולים חדשים?

יש למלא את טופס 135 במס הכנסה ולצרף אליו את תעודת העלייה + כל מסמך שמעיד על נקודות זיכוי שמגיעות לכם כמו אישור תושב מיישוב מזכה, תעודת זהות בה רשומים הילדים וכו'. בנוסף יש לצרף טופס 106 ממקום העבודה ואישור ניהול חשבון / צילום שיק לאימות פרטי הבנק.

עד מתי ניתן לבקש החזרי מס?

החזרי מס לעולים חדשים ניתן לבקש עד 6 שנים לאחור, כך שגם אם 42 החודשים חלפו, עדיין ניתן לבקש ולקבל סכום כספי משמעותי לחשבון הבנק.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn