החזר מס מקניות בחול

ביליתם בחו"ל ורכשתם מוצרים? ייתכן שאתם זכאים לקבל החזר מס מקניות בחו"ל. במאמר זה נפרט על אחת הזכויות העלומות והנסתרות ביותר בתחום המס, שעשויה להחזיר לכם כסף בסכום של אלפי שקלים.

למה שאקבל החזר מס מקניות בחו"ל?

טיסות השופינג כבר מזמן לא נחשבות לרעיון חדש. וורשה, בוקרשט, בלגרד, סופיה וגם לונדון – כל אלו ועוד המון יעדים נחשבים למוקדים מרכזיים בחוויית השופינג מעבר לים ומושכים אליהם תיירים רבים מישראל ובכלל. אירופה שכבר זיהתה את התופעה, מציעה בשנים האחרונות הקלות במס שיהפכו את הטיול למשתלם יותר ולמעשה יעודדו את המשך הצריכה מצד התיירים, כמו גם את כמות התיירות הנכנסת לשנה. הקלות אלו עשויות להיות משמעותיות כאשר מכירים אותן לעומק ויודעים כיצד לנצל אותן כראוי.

על מה מקבלים החזר מס מקניות בחו"ל?

החזר מס מקניות בחו"ל נובעים מהשופינג משתנים ממדינה למדינה, כך שכדאי לערוך בירור קצר בנושא מול מדינת היעד. באופן כללי, ההחזרים הללו מתייחסים למוצרי קנייה לייצוא אישי, כלומר כל מה שצרכתם וחזר איתכם הביתה: מוצרי אלקטרוניקה, מחשבים וחשמל, ביגוד, בשמים, כלי בית ולמעשה כל דבר שנכנס למזוודה. לעומתם, הוצאות כמו בתי מלון, מסעדות, אטרקציות ונסיעות אינם מזכים בהחזר, משום שהם נצרכים במדינת היעד עצמה.

האם ההחזר ניתן מכל החנויות?

לא תמיד. עליכם לבדוק שהחנות שאתם קונים בה מאפשרת לכם לקבל החזר מס. העניין הזה מקובל בעיקר במקומות התיירותיים המרכזיים, כך שתראו מדבקה או שלט בכניסה לחנות שעליהם כתוב "Tax Free" או כל וריאציה אחרת של הביטוי.

הדבר דומה למה שמתרחש בישראל, כאשר תיירים מגיעים לבקר כאן מחו"ל. לרוב החנויות שהם מבלים בהן מתלווה שלט של "vat refund", הפוטר את התיירים מלשלם מע"מ או לקבל ממנו החזר לאחר הרכישה.

בדקו לפני שתרכשו

רוב החנויות הגדולות, בעיקר ברשתות בינלאומיות, מאפשרות החזרי מס מקניות בחו"ל. אם המדבקה לא קיימת בכניסה לחנות, כדאי לחפש אותה על יד הקופה או לשאול את המוכרים במקום.

שימו לב שממדינה למדינה יש גם גובה מינימום לקנייה, שרק ממנו תהיו זכאים להחזר מס. גובה המינימום בחלק מהמדינות משתנה מעת לעת על פי חוקי המדינה ולכן חשוב שתבררו מראש את הנושא, אפשרי לעשות זאת בקלות דרך גוגל (כתבו לדוגמה: tax refund in Luxembourg).

חשוב להתייחס גם לעניין הקניה בחנות ספציפית וביום מסוים, מה שעשוי להניב התייעלות גבוהה יותר של החזר המס על הקנייה. ולכן אם נסעתם במטרה לבקר בחנות ספציפית או לרכוש מוצרים מסוימים, כדי לשאוף לקנייה מרוכזת באותה העסקה.

החזר מס מקניות בחול
החזר מס מקניות בחול

וכך מקבלים בפועל את החזר המס:

אחרי שהבנתם שמגיע לכם החזר מס מקניות בחו"ל, בחנות המתאימה ובמינימום הקנייה המתאים, אפשר לצאת לדרך.

השלב הראשון

בקופה בעת התשלום, עליכם לדרוש מהמוכר קבלה הכוללת ספח/ טופס החזר מס. בדרך כלל הטופס נקרא Vat refund או Tax Free או בשם דומה לאלו ובו המוכר ממלא את פרטיכם כקונים ומוסיף בתחתית את חתימת החנות.

מכיוון שהמוכרים והקופאים בחנויות הללו נדרשים לבקש מכם להציג דרכון לפני שתקבלו קבלה עם טופס החזר המס, חשוב שהוא יהיה עליכם במעמד הקנייה ובכלל לאורך כל סיבוב הקניות. אל תתפתו לצלם את הדרכון ולהסתובב עם צילום, משום שרוב החנויות פשוט לא יוכלו לקבל אותו. אמנם קיים תמיד החשש מפני כייסים שעלולים לגנוב את הדרכון, אך במקרה הזה לא קיימת דרך אחרת לקבל את החזר המס.

עם סיום מילוי הטופס עם פרטיכם ע"י המוכר, עברו עליהם היטב וודאו שאין טעות בשם או מספר הדרכון שלכם – טעויות רישום עלולות לפסול בהמשך את הטופס.

השלב השני

השלב הבא מתבצע בעת היציאה מאותה המדינה, במכס. כאן תידרשו להציג גם את קבלת הקניות, גם את טפסי ההחזרים החתומים המלאים בפרטיכם המדויקים וגם את כל הפריטים שאתם מבקשים בגינם החזר מס מקניות בחו"ל – שנמצאים בתוך האריזה המקורית!

העניין הזה יצריך מכם להגיע למכס עוד לפני שיגור הכבודה למטוס, כך שיש לקחת בחשבון את הקדמת לוח הזמנים לכמה שעות טובות לפני הצ'ק אין. אם מדובר בכמה פריטים קטנים ובסיסיים, אפשר להכניס אותם לכבודת היד ולהגיע למכס בזמן שאתם ממתינים לבורדינג.

זכרו שבמכס, כמו במכס, התורים ארוכים והמלאכה מרובה. הסבלנות שלכם במקרה הזה בהחלט משתלמת. לאחר שתקבלו את אישור המכס המיוחל, בקשו לדעת היכן נמצאת עמדת החזר המס וגשו אליה כדי לבחור את אופן ההחזר הרצוי לכם. האפשרויות הן מזומן מקומי, צ'ק או החזר ישיר לכרטיס האשראי.

אם בחרתם במטבע מקומי, זכרו ששיעור ההמרה גבוה יותר מאשר השיעור בצ'יינג'. החברות שמבצעות החזר מס מקניות בחו"ל גם גוזרות עמלת טיפול מסוימת, לפעמים בגובה של 30%-50% מההחזר.

שהיתם בחו"ל לפרק זמן מסוים? גם מזה תקבלו החזר מס

קניות בחו"ל אינם הדרך היחידה לקבלת החזרי מס בישראל. למעשה, חברות או בעלי נכסים בחו"ל יכולים במקרים מסוימים לקבל החזרי מס בגין שהייה בחו"ל ואילו עובדים בשליחות או רילוקיישן עשויים להיות זכאים למתן החזרי מס לעובדים בחו"ל. כמובן שמעבר לאלו, מי שהתגורר עד כה מעבר לים ועולה לארץ כעולה חדש או כתושב חוזר, זכאי במסגרת סל העלייה לקבל גם החזר מס לעולה חדש.

איזו מוצרים מזכים בהחזר מס בחו"ל?

ביגוד, הנעלה, תכשיטים, מוצרי חשמל, מוצרי מחשב ואלקטרוניקה, אקססוריז, מוצרי פנאי, כלי בית ומטבח, חפצי נוי. אם הרכישה היא של מוצר שנשאר במדינת היעד, כמו למשל ארוחה במסעדה, לא תקבלו מכך החזר מס.

לאן ניגשים כדי לקבל את החזר המס?

בקשו מהמוכר בחנות קבלה עם טופס החזר מס והגישו אותו בדלפק המכס בשדה התעופה. שם עליכם להציג את הפריטים שרכשתם ושמזכים בהחזר ולכן מוטב להגיע הרבה לפני מועד הטיסה.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn