החזר מס לעולה חדש

 

בכל שנה, עולים חדשים מגיעים לארץ ישראל. מדינת ישראל שמחה לקבל אותם והיא מאפשרת להם להגיש בקשת החזר מס לעולה חדש. החזרי המס יכולים להגיע לסכומים משמעותיים שיכולים להקל עליהם מאוד בהתמודדות עם האתגרים העומדים בפניהם.

במאמר זה נציג לפניכם את ההטבה המגיעה לעולים חדשים, כמה ההטבה שווה וכיצד ניתן למשש החזר מס לעולה חדש:

תשלום מס הכנסה ונקודות זיכוי

במדינת ישראל תשלום המס מחושב באופן שנתי למרות שהורדת המס נעשית בכל חודש בתלוש המשכורת. איך תשלום המס החודשי מחושב? על ידי מדרגת המס המחושבת על פי ההכנסה השנתית הצפויה ועל ידי נקודות הזיכוי המגיעות לכל עובד.

נקודת זיכוי הן הטבות שמגיעות לכל תושב במדינת ישראל. באופן אוטומטי ניתנות 2.25 נקודות זיכוי מס הכנסה לכל תושבי ישראל כאשר לנשים ניתנות תוספת של 0.5 נקודת זיכוי. בנוסף, ניתן לקבל נקודות זיכוי נוספות בעמידה בקריטריונים שונים. כך מגיע לאותם אנשים החזר מס בגין סיום לימודים מקצועיים או אקדמיים, החזרי מס בפריפריה, הורות לילדים וכן, גם לעולים חדשים!

נקודות הזיכוי הן כלי של רשות המיסים ושל הממשלה לצמצם פערים בין קבוצות שונות באוכלוסייה ולהקל עליהן דרך תשלום מס מופחת.

השווי של נקודות הזיכוי:

נכון לשנת 2022, נקודת זיכוי אחת שווה 223 ש"ח בחודש וכמובן אם קיימת נקודת זיכוי לא שלמה, היא מחושבת באופן יחסי. ניתן להשתמש בנקודות הזיכוי עד שגובה המס הנדרש לתשלום מגיע ל-0.

הטבות החזר מס לעולה חדש

אדם שעולה לארץ לראשונה נתקל באתגרים רבים, ביניהם קושי בשפה, קושי חברתי ובמיוחד קושי כלכלי. על מנת לאפשר לעולים החדשים להתאקלם טוב יותר, מדינת ישראל כוללת אותם בקבוצות הזכאיות להטבות מס.

ההטבה לה זכאים עובדים חדשים היא לנקודות זיכוי במשך 42 חודשים רצופים. תקופת ההטבה מתחילה בעת קבלת תעודת עולה והיא רצופה, כלומר לא ניתנת להפסקה, הארכה או שינוי. גם אם לעולה החדש לא הייתה הכנסה באותם חודשים, החודשים ממשיכים להיספר כחלק מתקופת ההטבה.

אופן חישוב גובה ההטבה

חישוב נקודות הזיכוי להן זכאים העולים החדשים משתנה בהתאם למספר החודשים שעברו בתקופה, החישוב נעשה על פי אחוז משווי נקודת זיכוי שנתית. בשורה תחתונה, בממוצע, נקודות זיכוי לעולה חדש שווים ב- 18 החודשים הראשונים הטבה בשווי 669 ש"ח בחודש. ב-12 החודשים הבאים, ההטבה תהיה בשווי 446 ש"ח בחודש. ב-12 החודשים לאחר מכן, שווי ההטבה יהיה 223 בחודש.

אופן מימוש ההטבה

בכל מקום עבודה, בתחילת העסקה, עליכם למלא טופס 101. בטופס זה עליכם לסמן כי אתם עולים חדשים ולצרף תעודת עולה חדש. מקום העבודה ידאג להזין את הנתונים שלכם וידאג לממש את נקודות הזיכוי המגיעות לכם בתלוש השכר.

החזר מס לעולה חדש
החזר מס לעולה חדש

אופן הגשת הבקשה – החזר מס לעולה חדש

מתי בכל זאת יש צורך להגיש בקשה להחזר מס? כאשר ההטבה לא מומשה!
אם לא ידעתם על קיומה של ההטבה ולא דרשתם אותה, שילמתם עודף מס במהלך שנת המס.

בקשת החזרי מס לעולים חדשים ניתן להגיש רק לאחר ששנת המס הסתיימה על מנת לחשב את גובה המס השנתי. כדי לקבל את החזר המס, עליכם להגיש בקשה להחזר מס לרשות המיסים. תוכלו להגיע לאחד מסניפי רשות המיסים או להגיש את הבקשה באופן מקוון.

שימו לב, הגשת הבקשה מצריכה מילוי פרטים רבים ולכן אם אתם לא שולטים בשפה העברית, בקשו מחבר או מבן משפחה לעזור לכם על מנת להגיש את הבקשה בצורה המדויקת ביותר, כל טעות עלולה לגרום לשינויים בגובה החזר המס שתקבלו.

אל בקשת המס תצטרכו לצרף את תעודת העולה החדש ואת תלושי השכר ממקום העבודה שלכם. רשות המיסים תעבור על הנתונים ואם אתם זכאים להחזר מס תקבלו את סכום ההחזר ישירות לחשבון הבנק שלכם.

החזרי מס בגין שהייה בחו"ל

אם שהיתם תקופה בחו"ל ועבדתם שם יש סיכוי גבוה שתהיו זכאים להחזר מס. אם עבדתם ושילמתם מס בשתי המדינות, תוכלו לבדוק האם עליכם לשלם רק מס יחסי על ההכנסה ולקבל החזר על המס העודף ששילמתם. בנוסף, אם שהיתם בחו"ל תקופה והפסקת את עבודתם, יכול להיות שתהיו זכאים להחזר מס בעקבות הורדה במדרגות השכר עקב הכנסה שנתית נמוכה יותר.

החזר מס לתושבים חוזרים

לתושבים חוזרים מגיעים הטבות מס שונות שעבורן ניתן להגיש בקשה עבור החזר מס. ההטבות משתנות בהתאם לתקופה בה שהיתם בחו"ל. חלק מההטבות המס: פטור מס מרווחי הון, פטור ממס הכנסה, פטור ממס חברות ועוד.

בשורה התחתונה – הגישו בהקדם בקשת החזר מס לעולה חדש

עולים חדשים משתייכים לקבוצות שזכאיות להטבות מס. נצלו זאת, החזר מס לעולה חדש יכול להגיע לסכומים משמעותיים, סכומים שלא ידעתם כלל שאתם זכאים להם. אם הגשת הבקשה אינה קלה לכם, פנו לעזרת חבר או פנו לחברה מקצועית אך אל תוותרו על הזכויות שלכם!

לא ידעתי שאני זכאי להטבה, האם כדאי לי להגיש בקשה להחזר מס?

כן! אם אכן עבדת בכל החודשים ושילמת עודף מס, תוכל לקבל החזר של עד 20,000 ש"ח. זהו סכום משמעותי וכדי לך לבדוק האם מגיע לך החזר מס לעולה חדש.

האם ניתן לקבל החזר מס רטרואקטיבי?

אכן כן. רשות המיסים מאפשרת החזר מס לעולה חדש רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה. זכרו כי מגיעה לכם הטבת מס ב-42 החודשים הראשונים מעלייתכם לארץ. אם לא מימשתם את ההטבה ולא עברו יותר משש שנים, הגישו בקשה להחזר מס בהקדם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

לשיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn